Thursday, November 06, 2008

solat subuh




assalamualaikum..bismillahirrahmaanirrahim..
Entri mengenai solat subuh sebenarnya sudah lama ingin saya tulis.Namun kali ini ,saya baru betul-betul bersedia.Ia dipetik dari buku karangan Dr.Raghrib As-Sirjani bertajuk"Misteri Solat Subuh".Buku ini saya beli dari kedai Jaafar Rawas di Kota Bharu.

Mukaddimah
Petang itu ia berdiri berceramah dengan penuh semangat.Dia mahu melihat syariat ALLAH tertegak diBumi ALLAH,Rabbul Jalil ini.Dia bertanya kepada hadirin:

'Mengapa umat Islam mengalami kemunduran?"

"Mengapa mereka mengikuti konsep hidup umat lain?'

"Mengapa mereka merendahkan nilai agama mereka sendiri?"

"Mengapa..?dan mengapa...



Puluhan pertanyaan seperti diatas diajukan kepada hadirin.Ia seolah-olah meninggalkan beban berat diatas bahu hadirin.Lalu selepas berceramah panjang lebar,dia kemukakan solusi dan kesimpulan,dia mengakhiri ceramahnya.
Selang sehari selepas itu,saya mencari penceramah tersebut diantara saf-saf solat Subuh.Saya tidak melihat kelibatnya.Lalu saya berkata dalam hati,"Mungkin dia ada urusan penting atau tidak dapat dielakkan.
Hari berikutnya,waktu yang sama,saya mula mencari dicelah-celah hadirin yang ada,dengan harapan dia ada.Namun ,saya kembali kecewa.Saya tidak menemukannya dicelah-celah saf jemaah.Saya mulai khuatir ,apakah yang terjadi kepadanya.Jangan -jangan dia ditimpa musibah.
Saya putuskan untuk mencarinya .Di suatu kesempatan,saya berjumpa dengannya.Lalu saya bertanya"Apa yang terjadi?.Mudah-mudahan yang menjadi penghalang anda adalah sesuatu yang baik.Saya kehilangan anda di waktu diwaktu subuh!"
"Maafkan saya.Semoga Allah mengampuni saya dan mengampuni anda.Keadaan yang menghalang saya.Pagi-pagi saya sudah mulai kerja,malam pula saya tidur lambat.Dan Allah Maha Pengampun,Maha Penyayang".
Saya terdiam dan bingung mendengar jawapannya,Benar-benar bingung.Saya bertanya dalam hati,"Bagaimana mungkin agama Allah akan kukuh berdiri diatas muka bumi ini ditangan orang-orang yang melalaikan kewajipannya kepada Allah?"
Hati saya bergelojak .Sesuatu harus dilakukan.Dan akhirnya terhasilnya buku ini"Misteri Solat Subuh,jumlah mukasurat 151 karangan Dr.Raghrib As-Sirjani.
Benar sekali,bagaimana mahu berjaya jika ujian ALLAH sebesar solat Subuh yang 2 rakaat tidak mampu dikerjakan.Bukan sahaja tidak berjemaah ,malah subuh dinasour atau gajah.Sebab itu,dalam Islam,pilihlah pemimpin yang taat kepada Allah dan amalkan sunnah Nabi SAW.Kita pun akan rasa lebih selamat kerana semestinya dia tidak sanggup mengkhianat amanah Allah.Dia memikirkan bahawa azab jahannam pun tidak sanggup ditempuhinya walau sesaat.
Saya memikirkan bahawa saya sudah mengkhianati amanah.Iman saya naik turun ,ada ketika saya "insaf "sangat,namun saya tewas kembali.Takut juga jika diri ini munafiq.Bila kita sudah tahu benda benda itu salah,kenapa buat juga?Tidak rasa berdosakah ?Hati ini sudah matikah?Hidupkan kembali dengan makrifatullah.Istiqamahlah dalam amal ibadat.Janji Allah itu pastu.InsyaALLAH.



No comments: