Tuesday, June 23, 2009

berubah

Assalamualaikum.

Berubahkah aku hanya bila ada sesuatu
Terus aku pulang pada sikap sebelum kuberubah
Hanya sekedar sesuatu tak berapa lamapun itu
Jarang kuterendap dalam sikap dimana kuberubah

Tuhan aku hanya manusia
Mudah berubah lagi dalam sekejap
Tuhan aku ingin berubah
Dan kubertahan dalam perubahanku

Baru2 ini,banyak kematian disekiling saya.Namun ,yang paling terkesan ialah pemergian seorang mujahid muda berumur 21 tahun.Pemergiannya banyak menyedarkan saya.Muda bukanlah jaminan untuk kita tidak ditarik nyawa oleh ALLAH.Berbalik kepada mujahid tadi,saya kagum dan kagum dengan akhlaknya dan keperibadian solehnya.Sebelum mendapat khabar itu,saya futur,saya lalai.Ia seolah-olah satu tamparan dan amaran hebat dari ALLAH untuk saya.Saya mula berfikir kembali,jika ALLAH tarik nyawa saya kala saya lalai,tak terbayang bagaimana seksaannya.Benarlah ,cukuplah dengan kematian menjadi peringatan.Ia mengajak semua orang yang beriman dan hati yang lalai kembali mencintai ALLAH.Manusia selalu sahaja ingin berubah kan?Namun, tidak kuat.Lama-kelamaan selalu kembali ke tabiat dulu.Berdoalah.

2 orang dari 5 orang yang terlibat dari kemalangan itu telah cedera(mungkin dah beransur pulih) pernah menuntut satu sekolah menengah dengan saya.Mereka(Rahman dan Akram) junior setahun dari saya.Doakan mereka dapat menempuh ujian ini dengan sabar dan tabah.

2 comments:

miz said...

Pe kabar ? Dah jumpa adik 2 student baru? Ada sorg di antara mrk y mrupakan x-anak didik sy , 2 tahun junior dr mujahid 'Ammar.

Rumaisa' said...

maaf akak, lmbat reply.owh,mgkn boleh kenal nanti,nama ,kos ape.sebenarnya rasa susah dah nak kenal adik2 sebab kena duk luar(rmh sewa) ,plak tu x de transport.brulang alik dr pst pgajian ngan rmh je,itu pngalaman untuk 1 minggu nie.=(