Thursday, November 13, 2008

winter @ malaysia


"view" dari bilik guna sony w580i,masa ni tgh hujan..

wah,nampaknya malaysia sekarang dah ada winter@musim salji.bukan winter pun,musim tengkujuh sebenarnya.kalau minggu ni saja,setiap hari hujan renyai-renyai,malam ,pagi petang,redup sahaja.Matahari pun malu menunjukkan bayangnya,tak panas sangat,tapi sudah cukup untuk mencerahkan pandangan mata.angin sepoi-sepoi bahasa,datang dengan membawa kesejukan bersama.kalau pijak lantai dalam bilik,anda akan terasa nyaman,.kalau bilik saya la,.tingkat 3.hehe..nak jemur kain,kalau boleh keringkan pakai dryer dulu(baru terfikir),sebab ampaian berbumbung penuh sokmo.Alhamdulillah,moga titisan-titisan hujan yang Allah curahkan sama banyaknya dengan barakah dan rahmat yang Allah turunkan ke bumi ini.Rumput dan tumbuhan kelihatan menghijau,bila mengamatinya dengan mata beserta fikiran mengingati kebesaran ciptaan Allah,terasa hilang stress dan tenang .

Subhanallah,Alhamdulillah,wa Allahuakbar!!
"Dan Dialah yang menurunkan air dari langit,lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan,maka kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau....(6:99)
"Allahlah yang telah menciptakan langit dan bumi dan ,menurunkan air(hujan)dari langit,kemudian dengan (air hujan)itu ,Dia mengeluarkan berbagai buah-buahan sebagai rezeki untukmu;dan Dialah telah menundukkan kapal bagimu agar belayar dilautan dengan kehendaknya ,dan Dia telah menundukkan sungai2 bagimu"(14:32)

Sunday, November 09, 2008




Dan janganlah kamu berhati lemah dalam mengejar mereka (musuhmu). Jika kamu menderita kesakitan, maka ketahuilah mereka pun menderita kesakitan (pula), sebagaimana kamu rasakan, sedang kamu masih dapat mengharapkan dari Allah apa yang tidak dapat mereka harapkan. Allah Maha Mengetahui, Maha Bijaksana.
-

And slacken not in following up the enemy: if ye are suffering hardships, They are suffering similar hardships; but ye have hope from Allah, while they have none. and Allah is full of knowledge and wisdom.

-An-Nisa 4:104-

Alhamdulillah a'la kulli hal wa nikmah.
masih ada lagi 3 papers,2 teras,1 elektif..
bila stress,dalam kekalutan,kesusahan,
bagaimana nak menghadapinya,
adakah kita sama macam non-musleem,
islam agama lengkap,semua aspek kehidupan kita sandarkan kepada Allah dan akhirat,jika tidak berguna untuk akhirat,maka kita x patut buat.

Kita ada Allah,
berdoalah,berzikirlah,berwuhuklah,solat malam,solat sunat...
bacalah al-quran dan tafsirnya beserta tadabbur.

QIYAMULLAIL
Nabi saw bersabda:
"Wahai manusia sebarkanlah salam, bagilah makan dan sembahyanglah malam ketika manusia tidur nescaya kamu akan masuk syurga dgn selamatnya." (Hadis hasan sahih riwayat at-Tirmizi)



Sabda Nabi s.a.w:
"Hendaklah kamu berqiamullalil. sesunguhnya qiamullail ini gaya hidup orang2 yang solih, mendekatkan kamu kepada tuhan, menghapuskan dosa2 dan menegah diri dari maksiat." (Hr Hakim)

Sebab tidak mampu solat malam?Telah disampaikan cerita seorang lelaki yang tido malam sampai subuh dan tidak bangun solat malam.
Nabi s.a.w bersabda:"Lelaki itu syaitan telah kencing di kedua belah telinganya." (Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Fudail bin Iyad telah berkata:"Apabila kamu tidak mampu untuk qimaullai; dan puasa sunat pada siang hari maka ketahuilah sesungguhnya kamu telah dibelenggu dengan maksiat yang kamu lakukan."

Ada Apa Dengan Cinta



Written by Ahmad Shuib Yahaya,he was my senior,in SMAPL.SPM best student,..sahsiah dan akademik saya kagumi.saya ambil dari sesawang persatuan perubatan mesri.sebenarnya saya tak tahu dia sendiri yang karang atau dia cuma poskan di web tersebut.Allahua'lam.

AADC (Ada Apa Dengan Cinta?)


-siri Pertama: Cinta Kimia Kimia Cinta... Ada Apa Dengan Cinta? Banyak sebenarnya. Estrogen, Testosterone, Phenylethylamine (PEA), Dopamine, Noradrenaline, Endorphins, Oxytocin dan Serotonin hanya sebahagian daripada kisah cinta ini. Interaksi bahan-bahan kimia semulajadi inilah yang menjadikan cinta seperti cinta yang kita kenali.
Lebih spesifik: Dopamine, Norepinephrine, dan Serotonin terhasil pada fasa mengurat dan terpikat. Oxytocin dan Vasopressin pula dikaitkan dengan hubungan jangka masa panjang. Apabila cinta dan kasih sayang sudah menebal.

Bila mata bertentang mata, lidah kelu untuk berkata.

Cinta. Cinta lahir dari mata tapi tidak terus ke hati. Cinta menyimpang ke jantung. Jantung menggetarkan ritma yang luar biasa, diterjemahkan di otak melalui sistem saraf autonomik. Terhasillah PEA (thanks to Klein Liebowitz), Dopamine dan Noradrenaline. Kesemuanya dari salasilah yang sama dengan Amphetamine, juga dikenali sebagai Speed, sejenis dadah berbahaya.

Kesannya? Hampir sama dengan Speed. Jantung rasa berdebar, lutut menggeletar. Air liur meleleh, tak dapat ketagih. Makan tak lalu, tidur tak lena. Hidup jadi serba tak kena.

Hilang selera makan, peningkatan stamina (chatting berjam-jam tak letih punya...), perpeluhan, hyperactive, loya, gatal-gatal kulit (betullah istilah menggatal tu), peningkatan kadar degupan jantung, tekanan darah tinggi, pening.

Kesannya kepada psikologi pula: banyak cakap, peningkatan konsentrasi dan confident, peningkatan respon dan euphoria (tu yg tergelak sorang2 tu...), insomnia, decrease REM sleep (tu yg tidur tak lena).

PEA juga membuatkan seseorang itu yakin, alert dan berani mencuba sesuatu yang baru, sebab tu la kita tengok orang mabuk asmara ni sanggup buat yg pelik-pelik; lari dari rumah, lompat pagar asrama, sanggup buat apa-apa saja untuk yang dikasihi. (konon...)

Tetapi, bila ‘dibuang cinta’, clash, putus cinta… kesannya amat parah. Otak serta merta akan berhenti merembes PEA dan kesannya, sama dengan penagih Speed yang tak dapat stok; tak tentu arah, panik, bengong, boleh jadi gila. Tak mustahil medically.

Cinta. Euphoria, gayat, ketagihan. Di luar kawalan. Di bawah sedar.

Norepinephrine dan Dopamine sering dikaitkan dengan romantik. Mana taknya, ia merupakan desire molecule antara neurotransitters. Dopamine yang terhasil di kala bercinta berhubungkait dengan penghasilan Oxytocin, sejenis hormon yang diperlukan oleh ibu-ibu yang menyusukan. Oxytocin kadangkala digelar 'cuddle chemical'.

Oxytocin dirembes dgn banyak ketika aktiviti-aktiviti aktif seperti urutan (sebab tu, urut mengurut ni amat berbahaya bagi sesiapa yang tak nak jatuh cinta, hati-hati, cakar harimau amat baik untuk pasangan suami isteri...), aktiviti-aktiviti lasak dan aktif ketika dating juga adalah salah satu cara yang baik utk mengurat; roller coaster ke, berlarian-larian, keliling pokok macam hindustan tu sume. Sume ni Oxytocin punya kerja.

Oxytocin juga mengurangkan perasaan takut dan meningkatkan kepercayaan, tu kualiti penting dalam percintaan. Kajian juga menunjukkan Oxytocin melembapkan beberapa fungsi pembelajaran dan ingatan. Hmm... tapi masih boleh dipertikaikan, sebab ada yang lebih berjaya dalam akademik bila bercinta. Kalau tidak hati-hati, Oxytocin berlebihan akan menimbulkan masalah.

Akibatnya? Bila masing-masing sudah berkehendak, mulut tidak lagi boleh berkata tidak. Tangan mula meraba, mengusap, membelai. I love You, You love I. Maruah pun tergadai.

CINTA vs NAFSU

Kami hanya bercinta. Saya sayangkan sangat si dia, takkan saya nak rosakkan maruah dia. Aaahh!! Ini semua dongengan hikayat seribu satu malam. Kata hukamak: tidaklah sepasang lelaki dan perempuan yang saling berkasih melainkan matlamatnya hanya satu: SEKS. Tak nak percaya kata hukamak? Sebab kita lagi pandai dari mereka? Nah, ambik ilmu sains.

Stimulus berupa kehadiran orang yang disayangi, ke atas pasangan lain jantina yang normal kesihatannya, akan merangsang pusat kawalan seksual dalam otak. Arnab betina hanya akan bertelur (ovulasi) dan menjadi aktif untuk membiak dengan kehadiran seekor arnab jantan yang menarik minatnya. Itu arnab, tapi manusia, taklah sampai begitu. Cuma apabila kita bercinta, libido amat tinggi, hinggakan setiap rangsangan dan hubungan (dengar suara pun jadi, zaman moden ni, baca SMS, message YM pun jadi) menimbulkan Erotik. Tak percaya? Bukak kamus Greek, tengok EROS maksud LOVE. So, takkan takde kaitan? Tak percaya jugak? Blaja Medic, tak percaya? Susah nak cakap dah.

“Saya sayangkan sangat dia, saya peluk dia, tak terangsang pon nafsu saya…” Awas!!! Sila berjumpa dengan Dr Ismail Thambi. Anda mungkin mempunyai masalah. Wanita pun sama, cuma pakar ramai sangat, jumpa la mana-mana pakar sakit puan. Atau jumpa mana-mana pakar Psychiatry, mungkin boleh membantu.

PEA, Dopamine dan Noradrenaline tidak kekal lama. Kesannya hanya antara 12-18 bulan. Cinta kemudian beralih ke tahap lebih mendalam. Otak, yang sudah lali dengan semua ini, menghasilkan Endorphins, sekumpulan bahan kimia semulajadi berstruktur seakan morfin, satu lagi dadah berbahaya. Seperti morfin, Endorphins mempunyai kesan penahan sakit. (lantas, ambillah kapak belahlah dada. No hal punya!) Sebab tu para mujahid di medan perang (perasaan terlalu teruja dan semangat sebagai contoh berjihad, menghasilkan endorphin dengan banyaknya) tidak peduli akan luka dan cedera. Kita pernah dengar kisah Jaafar At Tayyar dalam perang Mu’tah.

Endorphins juga bertindak sebagai penstabil mood yang jauh lebih tinggi kesan ketagihannya berbanding PEA. Endorphins dirembes dengan banyak ketika disentuh (sapa kata pegang-pegang tangan tu biasa??? Amat berbahaya!!), melihat pemandangan menyedapkan seperti senyuman (senyuman membunuh) atau selepas berfikir positif.
Cinta. Siang terbayang, malam termimpi. Gambar ditatap, bantal didakap. Sehari tidak bertemu dirasa sebulan, sebulan bagaikan setahun. Tapi kalau sudah bertahun-tahun asyik melihat, hati mula rasa meluat. Kesan Endorphins mula hilang, purata hanya bertahan 4 bulan hingga 4 tahun. Dulunya rindu bukan main. Sekarang mula mencari yang lain.

Serotonin. Kesan serotonin kepada seorang insan yang sedang bercinta adalah sama seperti kesannya dalam obsessive-compulsive disorder. Sebab itulah mereka ini tidak boleh memikirkan orang lain. Di mataku, di hatiku hanyalah dirimu. Atas fakta ini jugalah, ramai berpendapat pesakit yang mengambil SSRI dan ubat-ubat antidepressant yang lain kurang mampu untuk jatuh cinta. Hmmm kesian.

Lelaki yang lebih bijak dan teliti, mencari masa yang sesuai untuk membuatkan usahanya lebih berkesan semulajadi, secara fisiologi. Kiraan bulan gadis yang ingin dipikat boleh menjadi amat berguna. Persky dan kawan-kawannya dalam kajian mereka mendapati wanita menunjukkan perasaan dan pergantungan kepada cinta dan rasa ingin disayangi lebih kuat pada waktu sekitar pengovulasian. Kajian terkini mendapati LH-RF sejenis hormon yang dirembes untuk merangsang LH seterusnya merangsang pengovulasian, berfungsi seperti dopamine dan serotonin dalam hubungan lelaki dan wanita ini.

Ya, mungkin sukar untuk mengira dengan tepat kitaran bulan, tetapi kesan estrogen dalam badan wanita mungkin boleh diperhatikan. Perincian? Aah, sukar dan memakan masa. Ini zaman pantas, semuanya segera. (ikuti siri-soro seterusnya: cinta mi maggie dan cinta tabung uji...)

Vasopressin. Vasopressin berlebihan menjadikan manusia agresif dan cemburu keterlaluan. Sebaliknya, kekurangan hormon ini menjadikan manusia mata keranjang. Yang satu mahukan dua. Yang dua mahukan tiga. Yang tiga mahukan empat. Yang empat mahu semua.

...and they lived happily ever after. Separately.

wassalam,
HakCipta Terpelihara
HAMADA el Misriey

Saturday, November 08, 2008

1982-2008,sudah melebihi 25 tahun

sekolah sape nie?angkat tangan.
moga Sahsiah Mapan Akademik Perkasa masih dikekalkan

Friday, November 07, 2008

mengarut sikit


Saya rasa sangat stress .nota entah sempat habis dibaca sebelum mula peperiksaan.tapi,masih sempat berblog.Cuma mahu melepaskan melalui tulisan.Pagi tadi,pergi Jaafar Rawas ,hajat dihati mahu membeli tafsir fi zilaalil quran karangan Syed qutb yang original.,(yang x fotostat)Tapi,alangkah kecewanya,pelayan kedai(ade ke istilah nie?,bantai je) kata ianya tidak dijual mengikut jilid.Kalau nak beli ,kena beli semua jilid,yang lengkap ,satu Al-Quran,dia tidak jual satu-satu.Nak tanya harga satu kotak tak sanggup,tapi sahabat saya suruh tanya,jawapannya~RM9OO~..tak ingat RM900 berapa.gulp.mungkin ada rezeki,saya boleh beli kesemuanya.

WHAT ABOUT NOW by Chris Daughtry(gambar diatas) ,saya suka lagu nie..

Shadows fill an empty heart
As love is fading,
From all the things that we are
But are not saying.
Can we see beyond the scars
And make it to the dawn?

Change the colors of the sky.
And open up to
The ways you made me feel alive,
The ways I loved you.
For all the things that never died,
To make it through the night,
Love will find you.

What about today?
What if you're making me all that I was meant to be?
What if our love never went away?
What if it's lost behind words we could never find?
Baby, before it's too late,
What about now?

The sun is breaking in your eyes
To start a new day.
This broken heart can still survive
With a touch of your grace.
Shadows fade into the light.
I am by your side,
Where love will find you.

Now that we're here,
Now that we've come this far,
Just hold on.
There is nothing to fear,
For I am right beside you.
For all my life,I am yours.

Thursday, November 06, 2008

solat subuh




assalamualaikum..bismillahirrahmaanirrahim..
Entri mengenai solat subuh sebenarnya sudah lama ingin saya tulis.Namun kali ini ,saya baru betul-betul bersedia.Ia dipetik dari buku karangan Dr.Raghrib As-Sirjani bertajuk"Misteri Solat Subuh".Buku ini saya beli dari kedai Jaafar Rawas di Kota Bharu.

Mukaddimah
Petang itu ia berdiri berceramah dengan penuh semangat.Dia mahu melihat syariat ALLAH tertegak diBumi ALLAH,Rabbul Jalil ini.Dia bertanya kepada hadirin:

'Mengapa umat Islam mengalami kemunduran?"

"Mengapa mereka mengikuti konsep hidup umat lain?'

"Mengapa mereka merendahkan nilai agama mereka sendiri?"

"Mengapa..?dan mengapa...



Puluhan pertanyaan seperti diatas diajukan kepada hadirin.Ia seolah-olah meninggalkan beban berat diatas bahu hadirin.Lalu selepas berceramah panjang lebar,dia kemukakan solusi dan kesimpulan,dia mengakhiri ceramahnya.
Selang sehari selepas itu,saya mencari penceramah tersebut diantara saf-saf solat Subuh.Saya tidak melihat kelibatnya.Lalu saya berkata dalam hati,"Mungkin dia ada urusan penting atau tidak dapat dielakkan.
Hari berikutnya,waktu yang sama,saya mula mencari dicelah-celah hadirin yang ada,dengan harapan dia ada.Namun ,saya kembali kecewa.Saya tidak menemukannya dicelah-celah saf jemaah.Saya mulai khuatir ,apakah yang terjadi kepadanya.Jangan -jangan dia ditimpa musibah.
Saya putuskan untuk mencarinya .Di suatu kesempatan,saya berjumpa dengannya.Lalu saya bertanya"Apa yang terjadi?.Mudah-mudahan yang menjadi penghalang anda adalah sesuatu yang baik.Saya kehilangan anda di waktu diwaktu subuh!"
"Maafkan saya.Semoga Allah mengampuni saya dan mengampuni anda.Keadaan yang menghalang saya.Pagi-pagi saya sudah mulai kerja,malam pula saya tidur lambat.Dan Allah Maha Pengampun,Maha Penyayang".
Saya terdiam dan bingung mendengar jawapannya,Benar-benar bingung.Saya bertanya dalam hati,"Bagaimana mungkin agama Allah akan kukuh berdiri diatas muka bumi ini ditangan orang-orang yang melalaikan kewajipannya kepada Allah?"
Hati saya bergelojak .Sesuatu harus dilakukan.Dan akhirnya terhasilnya buku ini"Misteri Solat Subuh,jumlah mukasurat 151 karangan Dr.Raghrib As-Sirjani.
Benar sekali,bagaimana mahu berjaya jika ujian ALLAH sebesar solat Subuh yang 2 rakaat tidak mampu dikerjakan.Bukan sahaja tidak berjemaah ,malah subuh dinasour atau gajah.Sebab itu,dalam Islam,pilihlah pemimpin yang taat kepada Allah dan amalkan sunnah Nabi SAW.Kita pun akan rasa lebih selamat kerana semestinya dia tidak sanggup mengkhianat amanah Allah.Dia memikirkan bahawa azab jahannam pun tidak sanggup ditempuhinya walau sesaat.
Saya memikirkan bahawa saya sudah mengkhianati amanah.Iman saya naik turun ,ada ketika saya "insaf "sangat,namun saya tewas kembali.Takut juga jika diri ini munafiq.Bila kita sudah tahu benda benda itu salah,kenapa buat juga?Tidak rasa berdosakah ?Hati ini sudah matikah?Hidupkan kembali dengan makrifatullah.Istiqamahlah dalam amal ibadat.Janji Allah itu pastu.InsyaALLAH.



Wednesday, November 05, 2008

American people have spoken says McCain


Breaking news!!


Presidential election of USA result indicate that Obama had exceed the electoral votes >270 ,means the people of WH going to Barack Obama,who is mix of Kenya and America..The 1st ever black president of USA..Congrates Obama!!


But ,i do not understand why Bush do not compete this time.Maybe the system used not same with our country where our former prime minister hold for about 21 years.Because every time presidential election ,the candidates were not same.And they used President,our country Prime Minister..hoh..i don't know politics...=)
CHANGE,CHANGE,..the slogan neary same as Malaysia 12th election ..
Allahummansur ilislam fil kulli makaan wa zaman....Allahummaghfirlana ...
(why in exam week ,the frequency of updating blog suddenly increase ....hoho...)

Tuesday, November 04, 2008

kapal yang belayar...

Buat mereka yang tersangkut ditgh jalan dakwah,merasa kecewa dan putus asa :-

"Akh, dulu ana merasa semangat saat aktif dalam da'wah. Tapi belakangan rasanya semakin hambar. Ukhuwah makin kering. Bahkan ana melihat ternyata ikhwah banyak pula yang aneh-aneh."Begitu keluh kesah seorang mad'u kepada seorang murobbinya di suatu malam. Sang murobbi hanya terdiam, mencuba terus menggali semua kecamuk dalam diri mad'unya. "lalu apa yang ingin antum lakukan setelah merasakan semua itu ? " sahut sang murobbi setelah sesaat termenung. " Ana ingin berhenti saja, keluar dari tarbiyah ini. Ana kecewa dengan perilaku beberapa ikhwah yang justeru tidak Islami. Juga dengan organisasi dakwah yang Ana geluti; kaku dan sering mematikan potensi anggota-anggotanya. Bila begini terus, Ana lebih baik sendiri saja." Jawab mad'u itu.

Sang murobbi termenung kembali. Tidak tampak raut terkejut dari roman di wajahnya. Sorot matanya tetap terlihat tenang, seakan jawapan itu memang sudah diketahuinya sejak awal. " Akhi, bila suatu kali antum naik sebuah kapal mengarungi lautan luas. Kapal itu ternyata sudah sangat rosak. Layarnya banyak berlubang, kayunya banyak yang keropos bahkan kabinnya bau kotoran manusia. Lalu, apa yang akan antum lakukan untuk tetap sampai pada tujuan?". Tanya sang murobbi dengan kiasan bermakna dalam. Sang mad'u terdiam dan berfikir. Tak kuasa hatinya mendapat umpan balik sedemikian tajam melalui kiasan yang amat tepat. " Apakah antum memilih untuk terjun kelaut dan berenang sampai tujuan?". Sang murobi mencuba memberi pilihan. "Bila antum terjun ke laut, sesaat antum akan merasa senang. Bebas dari bau kotoran manusia, merasa kesegaran air laut, atau bebas bermain dengan ikan lumba-lumba . tapi itu hanya sesaat.Berapa kekuatan antum untuk berenang hingga tujuan?. Bagaimana bila ikan yu datang. Darimana antum mendapat makan dan minum? Bila malam datang, bagaimanan antum mengatasi hawa dingin?" serentetan pertanyaan dihamparkan dihadapan sang mad'u. Kemudian, sang mad'u menangis tersedu. Tak kuasa rasa hatinya menahan kegundahan sedemikian. Kekecewaannya kadung memuncak, namun sang murobbi yang dihormati justru tidak memberi jalan keluar yang sesuai dengan keinginannya."Akhi, apakah antum masih merasa bahwa jalan dakwah adalah jalan yang paling utama menuju redha Allah? " Bagaimana bila ternyata kereta yang antum naiki dalam menempuh jalan itu ternyata rosak? Antum akan berjalan kaki meninggalkan kereta itu tersandar dijalan, atau mencuba memperbaikinya? .

Tanya sang murobbi lagi.Sang mad'u tetap terdiam dalam sesenggukan tangis perlahannya. Tiba-tiba ia mengangkat tangannya :"Cukup akhi, cukup. Ana sedar.. maafkan Ana…. ana akan tetap Istiqomah. Ana berdakwah bukan untuk mendapatkan medal kehormatan. Atau agar setiap kata-kata ana diperhatikan…"Biarlah yang lain dengan urusan pribadinya masing-masing. Biarlah ana tetap berjalan dalam dakwah. Dan hanya Allah saja yang akan membahagiakan ana kelak dengan janji-janji- Nya. Biarlah segala kepedihan yang ana rasakan menjadi pelebur dosa-dosa ana". Sang mad'u berazzam dihadapan sang murobbi yang semakin dihormatinya.Sang murobbi tersenyum .

"Akhi, jama'ah ini adalah jamaah manusia. Mereka adalah kumpulan insan yang punya banyak kelemahan. Tapi dibalik kelemahan itu, masih amat banyak kebaikan yang mereka miliki . Mereka adalah peribadi-peribadi yang menyambut seruan Allah untuk berdakwah. Dengan begitu, mereka sedang berproses menjadi manusia terbaik pilihan Allah."

"Bila ada satu dua kelemahan dan kesalahan mereka, janganlah hal itu mendominasi perasaan antum. Sebagaimana Allah ta'ala menghapus dosa manusia dengan amal baik mereka, hapuslah kesalahan mereka dimata antum dengan kebaikan-kebaikan mereka terhadap dakwah selama ini. Karena di mata Allah, belum tentu antum lebih baik dari mereka.""Futur, mundur, kecewa atau bahkan berpaling menjadi lawan bukanlah jalan yang masuk akal. Apabila setiap ketidak-sepakatan selalu disikapi dengan jalan itu , maka bilakah dakwah ini dapat berjalan dengan baik?" sambungnya panjang lebar. "Kita bukan sekadar pengamat yang hanya bisa berkomentar. Atau hanya pandai menuding-nuding sebuah kesalahan. Kalau hanya itu, orang kafirpun bisa melakukannya. Tapi kita adalah da'i. kita adalah khalifah. Kitalah yang diserahi amanat oleh Allah untuk membenahi masalah-masalah di muka bumi. Bukan hanya mengeksposnya, yang bisa jadi justru semakin memperuncing masalah."Jangan sampai, kita seperti menyiram minyak ke sebuah bara api. Bara yang tadinya kecil.tak bernilai, bisa menjelma menjadi nyala api yang yang membakar apa saja. Termasuk kita sendiri!" "Bekerjalah dengan ikhlas. Berilah taushiah dalam kebenaran, kesabaran dan kasih sayang kepada semua ikhwah yang terlibat dalam organisasi itu. Karena peringatan selalu berguna bagi orang beriman. Bila ada isyu atau gosip tutuplah telinga antum dan bertaubatlah. Singkirkan segala ghil antum terhadap saudara antum sendiri. Dengan itulah, Bilal yang mantan seorang hamba hina menemui kemuliaannya." Suasana dialog itu mulai mencair. Semakin lama, pembicaraaan melebar dengan akrabnya. Tak terasa, kokok ayam jantan memecah suasana. Sang mad'u bergegas mengambil wudhu untuk berqiyamu lail. Malam itu. Sang mad'u sibuk membangunkan mad'u yang lain dari asyik tidurnya. Malam itu sang mad'u menyadari kesalahannya. Ia bertekad untuk tetap berputar bersama jama'ah dalam mengarungi jalan dakwah. Pencerahan diperolehnya. Demikian juga yang kita harapkan dari semua kita.

maaf,ada perkataan bahasa indonesia yang sempat saya perbetulkan.harap tidak menjejaskan pemahaman anda.

Sunday, November 02, 2008

exam mode

3rd november until 18 th november:

3rd-Medical radiation
5th-Methodology
9th-Pathology
12th-Pharmacology
16th-Blood banking and transfusion science
18-Tissue banking




some words from al-quran says;
(We do not impose on any self any more than it can stand,With Us there is a Book which speaks truth.They will not be wronged)-Al-Mukminun 23:62

Corrie Ten Boom said:
Worry does not empty tomorrow of its sorrow;it empties today of its strength.

my heart racing unnecessarily,my sleep disturbed,i cannot stop worrying because i know i'm not well prepared for exam..........

'O Allah,for Your Merccy I hope,so do not abandon me to myself even for a moment.And correct all my affairs.There is no god but You"(Abu Dawud and classed as hasan by al-albani)

i want to promote a blog which contain motivational stories for those who seek for it http://wisdomthruwords.blogspot.com

ok..assalamualaikum..

Tuesday, October 21, 2008

besday budak ini...

kepenatan sampai tertidur atas kerusi

19 oktober 1998


ahmad hafizulddin

dilahirkan di hospital gua musang

masa tu ma 41 tahun(anak bongsu la kiranya(^0^)
aku darjah 5
pagi 19 oktober,hari deepavali hari tue, ma buat bihun goreng dgn kek span
masa tue abg dan akak aku duk kat kampung
jadi,aku merangkap anak sulong la waktu tu
tengahari tue aku dgn adik2 makan tengahari kat rumah jiran(masa tue ayah dah hantar ma gi hospital)
pastu malam tue baru kami pergi melawat kat hospital
masa ma pantang ,ayah aku masak,
paling aku ingat ayah aku letak soda bicarbonat dalam telur goreng,
kembang telur tue..hihi..
dia membesar kat kampung (rumah kami skrg)
manja dengan ma
dia liat sikit nak solat
asyik bagi alasan
mungkin sebab pengaruh televisyen
suka benar nonton kartun
postmen pet,ketapi thomas,ultraman,fairly odd parents,spongebob,jimmy neutron,
apelagi ek.,,avatar..geng bas skolah,dan yang sewaktu dengannya yg ada kat astro
dah pandai guna komputer
suka guna laptop aku,n kak aku
tapi kesian kat dia,dia x pandai sangat bahasa inggeris,math dan sains dlm BI,
aku harap2 sgt kerajaan semak balik ko-k dlm BI nie,kesian budak2 ,tmbh2 yg duk luar bandar,kalau mak bapak x belajar BI,mane diorg nk tanye kalau nak siapkan kerja rumah.
kalau dia malas nak tanya orang,dia akan buat ikut suka hati dia.
ayat ma aku setiap kali bermulanya hujung minggu"apih,tak dok kijo sekoloh ko"
apih jawab"ado,nanti la buat,lambat lagi ,hari nie baru hari jumaat"
sabtu malam ahad,dia akan tidur lewat gara2 nak siapkan kerja rumah.
tapi,disebabkan dia ank bongsu,special treat la ckit,pagi2 ayah hantar pi sekolah,gara2 begnya yg sgt besar,dia nie kurus kering.
duit raya paling banyak dapat.abg2 ,kakak,saudara bagi,tp hari tue die raya dia hilang,..menangis berlagu la dia..sampai hari nie x jumpa..
makan nya x memilh sangat,tapi suka makan ayam pedas(aym msk merah)
hari tue,masa pergi beraya rumah nenek sebelah ma,nenek kata dia hensem,dia pun tersipu2 malu..^0^
harapan aku,spy dia rajin pi sekolah,jadi anak soleh.
"Setiap anak itu dilahirkan mengikut fitrah(suci bersih),maka ibu bapanyalah yg menjadikannya sama ada Yahudi,Nasrani atau Majusi"-riwayat muslim
hidup ini ada tujuannya..boleh rujuk surah ad-dzariyat(56-57)









Thursday, October 09, 2008

Mulakan pagi anda dengan doa

"Segala puji bagi ALLAH yang mendidikku,

Dan menghilangkan kebutaan mataku dan

yang menunjukkan jalan yang lurus,

Yang memuliakanku dan meneguhkan hujahku.

Selawat dan salam tetap dicurahkan kepada

Nabi Muhammad SAW.,

Sebaik-baik makhluk keturunan manusia,

Kepada keluarga,sahabat-sahabatnya yang mulia,

Dan seterusnya orang yang berjalan dijalannya

dan mengikutinya.

Ini puisi untuk orang berjaya ,

Yang memiliki cita-cita setinggi bintang dilangit ,

Untuk mereka yang memiliki tekad yang kuat,

Aku persembahkan kepada kamu wahai

saudara-saudaraku,

Wahai orang yang mengharapkan kemuliaan,

Dan berjalan menggapai Firdaus dan keredhaan,

Dengarlah,kusampaikan nasihat dan kerjakanlah ia,

Berusahalah mengerjakannya selagi

nyawa dikandung badan,

Aku berlindung kepada Allah swt daripada rendahnya

cita-cita,lemahnya tekad,

hinanya tujuan,

buruknya tabiat dan longlainya jiwa,

Semoga ALLAH swt sentiasa memberkati

umat seislamku,

Aku berlindung kepada Tuhan yang

Mulia sebagai Tuhan kita,

Daripada kelemahan dalam berusaha

atau malas.

nukilan:Dr.A'idh Abdullah Al-Qarni,Kunci Kejayaan Minda terbitan telaga biru



Maka berkatalah sang semut yang mulia,,

"AKu belum pernah melihat betapa aibnya manusia ,seperti aibnya org yang mampu melakukan tugas dgn sempurna tapi x mahu melakukannya.
Malulah manusia pd sang semut kerana ia mampu memikul beban berpuluh kali ganda lebih berat dr badannya,..

Wednesday, October 08, 2008

catatanku....

assalamu'alaikum..

insyaALLAH,2 nov akan start final exam untuk sem.1,tahun 3..ma kata,"x lama lagi exam kan,pastu cuti sebulan,pastu masuk sem.2,sekejap kan" pastu masuk tahun4,.......betul2..bila sudah kerja,..entah dpt stay kat rmh ke x..satu persatu anaknya keluar dari rumah,pegi belajar jauh2,pastu kerja pun jauh2..kesian mak ayah..pada ku,masa yg diluangkan bersama hanya sewaktu kecil ,masa sekolah rendah sahaja,bila dah naik sek.menengah ,ada yg masuk asrama ,balik waktu cuti panjang..
macam aku sendiri,bernasib baik kerana waktu sek.menengah belajar dinegeri9,f1 sampai f5,pastu mat3x penang, tapi masuk uni.kat kelantan ..so,masa diluangkan dirumah banyak...terubat sikit kerinduan adik2,n mak ayah...hehe..tapi sebenarnya,kuantiti masa yg diluangkan kat rumah x penting ,yg penting kualiti,..menurut ust.hasrizal...

hilang fokus 8333jdl;salxssa1@#$@#$%#$54m,mg,

Let the days pass as they will
Be content with Allah’s will.

Do not regret what this day’s cast,
For this world’s pains for sure won’t last.

Be a man against fears strong,
Be kind and loyal, all life long.

If in folk’s eyes your faults abound,
And you wish that they be gowned:

Then shelter seek beneath kind acts,
For kindness well all blame retracts.

From enemies hide your weakness
For gloating foes do bring distress.

From misers never seek favor:
In fire there is no water.

Patience won’t reduce income,
Nor fretfulness increase the sum.

Neither pain nor joy shall last,
Nor poverty, nor riches vast.

But if your heart is satisfied
Then you do own the whole world wide.

A man on whom his fate alights
No depths shall save, nor any heights.

Allah’s earth is wide, but know,
That destiny makes it narrow.

Face each day on even keel.
There’s no balm from death can heal.

[Imam al-Shafi`i]

Sunday, October 05, 2008

aidilfitri 1429H

ma,kak na,a.kamarul,ayoh,kakak(anak sedara) ,raya ke 3


aidilfitri 1428H
aidilfitri 1429H,kak na balik raya kedua..




Thursday, September 25, 2008

salam lebaran

disini,saya ingin ucapkan selamat hari raya aidilfitri kepada muslimin dan muslimat....

Wednesday, September 17, 2008

kilkenny,ireland
bestnya kalau time2 stress nie dpt melancong..hehe..^0^ ;) :).....

Monday, September 15, 2008

Ya ALLAH...

ya ALLAH..sesungguhnya Engkau lah yang Maha Mendengar,Maha Kuat..
berikanlah kekuatan kpdku..
rasa mahu mengalir sahaja air mata ini..
kenapa diriku x cukup kuat macam org lain...

Dan bersabarlah kamu. Dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan Allah [Al-Nahl 16: 127]
Ya, sumber sabar adalah dengan Allah..

“Bila kau memandang segalanya,
dari Tuhanmu,yang menciptakan
segalanya ,yang menimpakan ujian,
yang menjadikan sakit hatimu,
yang membuatkan
keiginanmu terhalang serta menyusahkan hidupmu,pasti akan
damailah hatimu kerana masakan Allah
sengaja mentakdirkan segalanya
untuk sesuatu yang sia-sia
Bukan Allah tidak tahu derita hidupmu,
retaknya hatimu tapi mungkin itulah
yang Dia mahukan kerana Dia tahu
hati yang sebeginilah selalunya
lebih lunak dan
mudah untuk akrab dan dekat denganNya”

tarju annajah,
wa lam tasluk masakilaha,
inna ssafinah la tamsyi alal yabas..

Thursday, September 11, 2008

inspirasi..

abe pu kak na

assalamu'alaikum..
yesterday~4.25pm..my hp vibrated..zeze..

then,with lalok2,i answered...
sempat tgk kat screen--"pjbt kak na"
and i know it was my sis...
and said to her 'sorry ,i slept and luckily i heard that vibration ..p/s--itupun dah 5 miscalled..hehe..
i'm really seorg yg tido mati...x sedar ape dah ,klu dah tido..
then we borak2 ,she asked me about mny things~my study,home,license,handphone,works....and hari raya..
she's gonna balek raya at her hubby home..we call him abe kamarul...at perak..

pastu ,dia nasihat suruh belajar betul2,...her words made my tears running down from eyes.....and her sacrifice to family..we talked ~more than 15 minuites..
i'm the one with easily cry whnever got problemmes n when sumone advise me..it's automatically..same thing happen when my eldest bro.called and advise me n message kata smgt ..4 me..their advices like magic words that can make me have burning desire to study more n more...that the power of kasih sayang adik -beradik....act.i miss both of them..kak na,abe pu..my inspiration..an engineer and ustaz...;)

Monday, September 08, 2008

dakwah

DAKWAH INSIDE -OUT,BUKAN OUTSIDE -IN.

Dakwah inside out,
Dakwah harus datang dari dalam. Berdakwah kerana nilai yang dipegang di dalam diri. Nilai yang menjadi bahan bakar menyalakan api. Nilai itu yang perlu ada bagi seorang da’ie.bURning desire dari semangat memberi dgn kasih sayng.

Dakwah outside-in,
adalah dakwah kerana persekitaran. Kerana kawan. Malah kerana desakan kewajipan. Allah kata dakwah kena buat, Nabi peringatkan dakwah mesti buat.
Salahkah berdakwah kerana dakwah itu wajib?

Dakwah juga bukan untuk mengalih meja, atau membetul jalan raya. Dakwah ialah agenda mengubah manusia. Mengubah manusia, panjang ceritanya.

masa belajr masa msh boleh,atur masa,bila makin berusia kemungkinan dakwah diketepikan kerana makin byk tanggungjawab..

Kalau masih buat sekali pun, tiada burning desire, tiada ghairah dalam berdakwah. Kerana dakwah outside-in, adalah beban kepada diri.
sumber asal:http://saifulislam.com/?p=427
terima kasih ustaz.

Sunday, August 31, 2008

Thursday, August 28, 2008

Ahlan Ya Ramadhan Kareem ^0^



Assalamu'alaikum..

kuharapkan ramadhan kali ini penuh makna...

Agar dapat kulalui Dengan sempurna
Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula
Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti
Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan
Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua
p/s: at dis momen,terdengar bunyi mercun kat kwsn kampg..umm...makin seronok la adik2 aku ngan sepupu sepapat kami maen mercun nanti..rindu suasana sambut ramadan ms sekolah rendah..akak n abang ada kat umah,,bukak puasa meriah kat umah....skrg masing2 duk jauh..my big sis da kawen..,nanti raye first pi raye kat umah hubby die..

Monday, August 25, 2008

tensen..

tapi x sampai pensel patah lagi,,,hehehe...
jadi..mari kerja kuat,,..pikir positif..

Friday, August 15, 2008

Thursday, August 14, 2008

Munajat Seorang Mujahid...


"WAHAI Tuhan Kami, berilah kami perasaan takut kepada-Mu yang dapat menghalang kami dari kemaksiatan, dan berilah kami ketaatan kepada-Mu yang menyampaikan kami ke syurga-Mu, dan berilah dan berilah keyakinan yang memudahkan kami menghadapi bencana di dunia."

"Wahai tuhan kami berilah kami kenikmatan pendengaran, penglihatan dan kekuatan tubuh badan selama hidup kami dan jadikanlah dia mewarisi kami dan berilah pembalasan kepada orang yang menzalimi kami.

"Dan tolonglah kami terhadap orang yang memusuhi kami. Dan janganlah Engkau jadikan bencana bagi kami dalam ugama kami dan janganlah jadikan keduniaan sebesar-besar cita-citanya kami dan batasan ilmu kami.

"Dan janganlah Engkau biarkan orang yang tidak menaruh kasihan balas terhadap kami, dapat menguasai ke atas kami."
"Wahai Tuhan kami, kami pohon perlindungan dengan nur kesucian Engkau dan berkat kebersihan dan keagungan sifat Jalal Engkau, dari setiap yang datang waktu malam kecuali yang datang dengan baik.

"Wahai Tuhan kami, Engkaulah penolong kami, maka kepada Engkau kami mohon pertolongan. Wahai Tuhan kami, Engkaulah tempat kami menyelamatkan diri, maka kepada Engkaulah kami pohon selamat. Wahai Tuhan, bagilah kelemahan dan kehinaan yang mana segala tengkuk pembesar dunia."

"Dan tunduk kepadanya segala urusan dan kebesaran raja-raja Firaun, selamatkan kami dari penghinaan dan hukuman siksa-Mu, ketika malam atau siang, ketika kami tidur atau berada di suatu tempat.

"Tiada tuhan bagi kami melainkan Engkau demi kebesaran wajah Engkau dan kemuliaan kesucian Engkau, hindarkanlah kami dari segala kejahatan hamba-hamba Engkau, berilah kemudahan kepada kami dengan limpah kurnia dari Engkau wahai Tuhan yang Maha Pemurah."

"Wahai Tuhan sama ada Engkau lembutkan hati-hati mereka untuk kami sebagaimana kamu lembutkan besi untuk Nabi Daud, dan kamu menundukkan mereka seperti seperti Kamu tundukkan bukit bukau, gunung ganang untuk Nabi Sulaiman atau pun Kamu lipat balik rancangan jahat mereka supaya berpatah balik ke atas mereka sendiri ,

"dan Kamu hancur leburkan pakatan mereka dan kacau bilaukan kumpulan mereka dan goncangkan pendirian mereka dan Ya Allah turunkan bendera mereka rapat ke bumi,

"Wahai Tuhan yang tetap hidup yang mentadbir urusan makhluknya, Wahai Tuhan yang mempunyai keagungan dan kemuliaan, sesungguhnya Engkau berkuasa di atas tiap-tiap sesuatu."

"Ya Allah Tuhan kami, limpahkanlah rahmat ke atas junjungna kami Nabi Muhammad S.A.W yang dengannya dapat mengubati hati dan menjadikan penawar, menyihatkan badan yang menyembuhkannya, menjadi cahaya bagi pandangan mata dan menyinarkannnya dan limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan kepada keluarga dan para sahabat baginda sekalian."

Wednesday, August 13, 2008

saat ini

Ku minta kepada Tuhan setangkai bunga segar, Dia beri kaktus berduri. Kuminta kupu-kupu, diberi ulat berbulu. Apabila aku sedih dan kecewa, namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masanya! Tuhan tidak akan memberi apa yang kita harapkan, tetapi dia akan memberi apa yang kita perlukan... Kadang-kadang kita sedih, kecewa, dan terluka, tetapi jauh di atas segalanya Dia mengatur yang TERBAIK dalam kehidupan kita!!!
allahumma yassir umuri...

Monday, August 11, 2008

6 Tips for Better Time Management, hasil nukilan John Casey.




1. Sediakan sebuah diari masa

Jujur dalam menyenaraikan semua aktiviti harian, dari waktu makan, waktu menonton tv kepada waktu tidur, catitkan semua agar proses perancangan dapat dilakukan dengan mudah.


2. Belajar untuk berkata "Tidak!"

Disiplinkan diri untuk menolak segala aktiviti yang bakal menganggu pengurusan masa, aktiviti yang dimaksudkan di sini ialah aktiviti yang boleh dielak dan boleh untuk tidak dilakukan. Fokuskan minda terhadap matlamat harian, matlamat yang perlu dicapai dan yang perlu dilaksanakan.

3. Sediakan senarai 'Apa yang perlu dilaksanakan'

Dalam bab ini, izinkan saya pula berkongsi. Cara yang saya aplikasikan dalam kehidupan seharian adalah dengan menyediakan buku nota kecil. Senaraikan apa yang perlu dilakukan pada hari tersebuat pada awal pagi, dan potong apa yang telah dilaksanakan. Diri akan akan termotivasi dengan sendirinya apabila melihat perkara-perkara yang telah dilaksanakan dipotong daripada senarai tersebut.


4. Biar teknologi membantumu

Teknologi masa kini banyak membantu pengurusan masa. Jika kalian mampu, cuba dapatkan perisian penjadualan persendirian yang dapat mengurangkan permasalahan dari segi pengurusan waktu.


5. Perlaksanaan secara serentak
Terdapat beberapa aktiviti yang dapat digabungkan agar masa dapat dijimatkan, seperti mendengar kepada buku melalui MP3. Namun kalian perlu bijak dalam menjalankannya, jangan pula menjawab telefon ketika sedang memandu yang bakal mengundang kepada kemalangan.



6. Jauhi sifat 'Perfectionist'
Tidak salah untuk menjadinya, namun harus diingatkan bahawa sikap ini juga bakal mengundang kepada kehilangan masa yang bernilai serta tekanan akibat diri yang terlalu teliti dalam setiap perkara.

Selesai sudah, namun harus diingatkan juga untuk terus menghargai setiap usaha yang telah dilaksanakan dengan membelikan hadiah kepada diri sendiri atas kejayaan dalam menghargai masa.

sebuah tips yg amat berguna dipetik dari iluvislam,,nk tulis sendiri,mungkin lain kali.

allahuma nawwir qalbi,thabbit qalbi 'ala deenik wa a'la tho'atik...
pabila terasa jauh dari TUHAN,rasa berdosa setiap masa,
rasa hina diri dengan nikmatNya,hati rasa kurang amal pada Nya..

Wednesday, August 06, 2008

Superior personality

Assalamu'alaikum..
Alhamdullilah 'ala kulli haal..
In the name of ALLAH,Most Graciou,Most Merciful,that create this world ,and every single thing in this dunya..and akhirah..eventually me..

Here are some steps on how to be a people with superior personality:
1)Keep smiling---this make people around u feel happy with u,even when u smile 2 sumone ,thy do not smile back 2 u,it's ok,coz u do it honestly,deep from ur heart,for example,a customer was angrily complaining about the bad service,but when u smile 2 them,at least they became a bit "cool"..
2)Do not tell the story about u too much 2 people around u(jgn berbobok,"bah kelate"--cerita psl diri sendiri)
For example>u have the dream of make very grand wedding ceremony,then u keep tell ur fren bla..bla..even u know that it is impossible for u to do that grand ceremony,and ur fren said"i think u have to think many times about ur dream coz it is outside your abilities.UNless u are very work hard to it.

so,let's do more action than talking.

3)Do first,then u can tell them..
If u want to do something,better if u do it first then u tell other people what u have done ,and the best is, people know about it without we tell them.And let join the jamaah solat.

"To have superior personality ,remind urself that there are lots of people more excellent than u"

Monday, August 04, 2008

sekadar coretan..


x tau kenapa selalu mengantuk dlm kelas...so lethargic...tido awl bgn lmbt...so bad...mohaini,,,kuatkan semangat!!!
p/s:gamba diats x de kena mengena..hehehe...cam nak tumbuk org je..

Monday, July 28, 2008

Tinggalkan jahil itu..


Assalamu'alaikum


Huh...sakit hati baca utusan,berita kat situ seolah2 syok sendiri....(it's all about politic nowdays)..

Ya ALLAH,engkau tunjukkanlah kepada masyarakat dan pemimpin bahawa yang benar itu benar,yang bathil itu bathil..Amin...
Rasulullah SAW berkata “Sesungguhnya Nabi Allah Nuh Alayhi as-Salaam ketika nazak menghadapi kematian,
beliau berkata kepada anaknya:“Sesungguhnya aku mahu meninggalkan wasiat kepada kamu. Aku perintahkan kepada kamu dua perkara dan aku tegah kamu daripada dua perkara.
Aku perintahkan kamu dengan Laa Ilaaha IllaLlaah. Sesungguhnya jika tujuh petala langit dan bumi diletakkan di suatu timbangan dan Laa Ilaaha IllaLlaah diletakkan di suatu timbangan yang lain, nescaya Laa Ilaaha IllaLlaah itu lebih berat. Seandainya tujuh petala langit dan bumi itu suatu rangkaian yang samar dan rapuh, ia terjalin kukuh dan kemas dengan Laa Ilaaha IllaLlaah.
Aku juga memerintahkan kamu dengan Tasbih dan Takbir. Sesungguhnya dengan demikian terhasil kesejahteraan setiap sesuatu dan dengannya jua makhluk dikurniakan rezeki.
Aku tegah kamu dari Syirik dan Kibr (takabbur)”
Sahabat bertanya, Ya Rasulallah, sesungguhnya Syirik itu telah kami arif mengenainya. Namun, apakah yang dimaksudkan dengan Kibr? Adakah menjadi Kibr jika seseorang itu memakai sepasang kasut yang baik dengan talinya yang baik?
Rasulullah SAW menjawab, “Tidak”
Kata Sahabat berkenaan, atau apakah dengan seseorang itu mempunyai perhiasan dan beliau memakainya (lalu dianggap Kibr)?
Rasulullah SAW menjawab, “Tidak”
Kata Sahabat berkenaan lagi, atau apakah seseorang itu mempunyai haiwan tunggangan dan beliau menunggangnya (lalu dianggap Kibr)?
Rasulullah SAW menjawab, “Tidak”
Kata Sahabat tersebut, atau adakah jika sesiapa di kalangan kami mempunyai ramai teman dan beliau duduk bersama mereka (lalu dianggap Kibr)?
Rasulullah SAW menjawab, “Tidak”
Lalu Sahabat tersebut bertanya, kalaulah begitu ya Rasulallah, maka apakah sebenarnya Kibr itu?

Nabi SAW menjawab, “Al-Kibr itu ialah meremeh-temehkan kebenaran (safah al-haq) dan menindas manusia (ghamth an-Naas)!”
[Dikeluarkan oleh Ahmad di dalam al-Musnad 2: 169, 170, 225. Dan oleh al-Bayhaqi di dalam al-Asmaa’ wa as-Sifaat: 79]
diambil dari http://saifulislam.com/?p=1554

Wahai pemimpin,

Terimalah ISLAM sebagai cara hidupmu,

Jangan kau biarkan syaitan dan nafsu sebagai ikutanmu,

Jangan tamak dengan nikmat dan kuasa,

Jangan sesekali kau permainkan hukum Tuhan Yang Maha Menghukum,

Ingatlah bahawa amanah itu dihujungnya ada penyesalan...


Aku rindukan pemimpin yang adil dan bijaksana seperti Fateh,dan Umar Abdul Aziz..
Seeru 'ala barakatillah..
-From NewCastle with Luv

Tuesday, July 22, 2008

Oh,negeriku...


ini copy paste dari http://msaidhawwa.blogspot.com/:




Global Media Channel (2008) mengatakan bahawa di perairan Kelantan terdapat simpanan GAS ASLI sebanyak 13 trillion kaki persegi yang sudah sedia untuk diterokai. (13,000,000,000,000).
Ia cukup untuk 7 generasi rakyat Kelantan. (lebih kurang 500 tahun lamanya).
Ianya terletak di Blok-Blok berikut,
Blok A18
Blok B17 & C19
PM3
Sub-Blok Ular
PM301 & PM302
PM303
PM311 & 312
Rakyat Kelantan menerusi kerajaan pimpinan Tuan Guru menuntut hak Pendaratan GAS ASLI itu di buat di pantai Kelantan dan menuntut royalti GAS ASLI yang menjadi hasil bumi rakyat Kelantan di bayar kepada Rakyat Kelantan.
APA YANG CUBA DISEMBUNYIKAN DARI RAKYAT KELANTAN
Petronas mengesahkan bahawa operasi GAS ASLI di BLOK A 18 sudah bermula menerusi Syarikat Carigali HESS.
Petronas memegang 50% saham di dalam syarikat tersebut menerusi Petronas Carigali Sdn Bhd dan 50% lagi dipegang oleh Aremada Hess Inc.
Sekarang ini, operasinya mengeluarkan 6,000 tong GAS ASLI sehari.
Jarak Blok A18 adalah lebih dekat ke Kota Bharu daripada di hantar ke Kerteh dan Songkla.
Kerajaan BN bagaimanapun memilih pendaratan GAS ASLI itu dibuat di Songkla walaupun kosnya lebih tinggi akibat jarak yang jauh itu.
Kerajaan Kelantan pimpinan PAS telah meluluskan pembinaan Terminal Pendaratan Gas Asli dan juga Supply Base untuk Petroleum.
Menerusi penerokaan GAS ASLI di Blok A 18, Petronas sepatutnya membayar rakyat Kelantan royalti yang bernilai RM512,000.00 (RM512 ribu) sehari.
Ini beerti, kerajaan Kelantan seharusnya mendapat pendapatan tambahan dari royalti GAS ASLI yang bernilai RM186,880,000 (RM186 juta) setahun.

Perlu kita fahami bahawa taqwa merupakan salah satu sebab yang dapat mendatangkan rezeki dan menjadikannya terus bertambah. Konsep pembentukkan “Masyarakat Islam” yang diamalkan oleh kerajaan PAS di Kelantan telah menjadikan penulis bertambah yakin dengan firman Allah SWT dalam surah At-Thalaq ayat 2 hingga 3 :
"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. "
Ibnu Majah juga meriwayatkan dari Abu Hurairah dari Nabi SAW bahwa beliau bersabda:
“Satu buah had (hudud) yang diterapkan di dunia ini, lebih baik daripada diturunkannya hujan selama 40 hari (subuh)”.
Mengenai konsep ketamadunan islam ini telah diperincikan pula oleh Ustaz Syed Qutb dalam bukunya Ma’alim Fit-Thariq bahawa “Masyarakat Islam” bukanlah sebuah perkumpulan atau organisasi manusia yang menamakan diri mereka “MUSLIM” sedangkan syariat Islam tidak menjadi undang-undang masyarakat itu, walaupun mereka patuh bersembahyang, menunaikan rukun puasa dan naik haji ke Mekah. Bukan juga masyarakat Islam itu yang mereka rekabentukkan Islam untuk diri mereka sendiri, lain daripada yang telah diatur dan ditetapkan oleh Allah SWT dan telah diajar oleh Rasulullah SAW, dengan memakai nama “Islam liberal” atau “Islam progresif” [atau “Islam Hadhari” (bahasa arab) – pentj].
Sebagai kesimpulannya, rakyat Malaysia dan rakyat Kelantan khususnya mestilah berusaha sedaya upaya mendirikan serta mempertahankan kerajaan yang benar-benar jujur dalam mentaati perintah Allah SWT. Moga-moga nikmat-Nya yang melimpah ruah termasuk hasil-hasil bumi dapat dimaksimalkan potensinya bagi kepentingan rakyat dan negara. Bukan menjadi korban kepada “anjing-anjing liar” yang lapar lagi rakus itu..

Saturday, July 19, 2008

doa.

"Aku berlindung kepada ALLAH Yang Mulia sebagai Tuhanku,Daripada kelemahan dalam berusaha atau malas,kerendahan cita-cita,lemahnya tekad,hinanya tujuan ,buruknya tabiat dan longlainya jiwa"
tidak sempat untuk update,dan menulis panjang2,,^0^
p/s: aduh blood banking,,nape susah sgt nak pehe??

Saturday, July 12, 2008

update sikit

assalamua'laikum..
baru2 nie..saya sendiri berasa jelik dgn politik negara tercinta ini yang semakin hari semakin tercemar ,ditambah dengan media yang memutarbelitkan fakta.isu panas:
1)anwar's accused sodomy saiful bukhari--http://jie-mutiarahati.blogspot.com/2008/06/akuan-sahabat-saiful-bukhari.html
2)kes anak tahanan ISA yg nazak tapi,ayahnya hanya dibenarkan keluar 4 jam selepas anaknya itu telah meninggal dunia.bayangkan!----http://harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=015663&Itemid=90
satu lagi kekejaman ISA.

ALHAMDULILLAH,tadi berpeluang dengar ceramah Ust .Hasrizal,Program Kem Motivasi u anak2 staf USMKK,tapi tumpang sekaki,bagus betul sebab awal2 sem.nie at least sempat la nak perbetulkan apa yg silap selama nie.Dan sempat jugak amik tandangan Ust.di buku "Aku Terima Nikahnya" yg dibeli diTerengganu,bulan lepas.---Erti Hidup Pada Memberi--

Monday, July 07, 2008

alhamdulillah-;)


semalam baru stat belajar untuk tahun 3,.

syukur kepada ALLAH SWT.

moga ALLAH merahmatiku,mudah kanlah urusan dunia dan akhiratku,terangkanlah hati ku..untuk menerima cahaya ilmu Mu,..

Monday, June 09, 2008

adeiii,minyAK nAEk lagi!!!



adeh..minyak naek lagik..

pening2 ..sian kat rakyat laa..pemimpin x pe la,diorg guna kete kerajaan,beli barang pun orang gaji,bkn diorang!!

sebelum 1990 - RM 0.89

Tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)

01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)

20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)

01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)

31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)

01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)

01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)

01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)

05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)

31/07/2005 - RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)

28/02/2006 – RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)

05/06/2008 - RM 2.70 (kenaikan RM 0.78.)
UAE– RM1.19/litre

Eygpt– RM1.03/litre

Bahrain– RM0.87/litre

Qatar– RM0.68/litre

Kuwait– RM0.67/litre

Saudi Arabia– RM0.38/litre

Iran– RM0.35/litre

Nigeria– RM0.32/litre

Turkmenistan– RM0.25/litre

Venezuela– RM0.16/litre

MALAYSIA– RM2.70/litre

harga barang memang susah nak dibendung kenaikan,,sian rakyat yg wpun x de kete..

Wednesday, June 04, 2008



Hujan kau ingatkan aku

Tentang satu rindu

Di masa yang lalu saat mimpi

Masih indah bersamamu

Terbayang satu wajah

Penuh cinta penuh kasih

Terbayang satu wajah

Penuh dengan kehangatan kau ibu...oh ibu

Allah, ijinkanlah aku bahagiakan dia

Meski dia t'lah jauh biarkanlah aku

Berarti untuk dirinya

Oh...ibu...oh..ibu...kau ibu

Thursday, May 29, 2008

ayat untuk hari ini~,mari berkata2 dgn perkataan yg baik

Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: Kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh dan cabang pucuknya menjulang ke langit.(24)

Ia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran).(25)

Dan bandingan Kalimah yang jahat dan buruk samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah tercabut akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup.(26)
surah Ibrahim

akhir2 ini,saya memberontak,betul la teguran sahabat saya,saya memberontak!!!
mencari2 identiti diri,kdg2 cakap dengan perkataan x elok didgr......
hihi..
saya suka mencari bukti yang hakiki..ayat ALQURAN atau hadis..
diatas ialah,ayat AQ yang larang ucap perkataan yang x baik.

Tuesday, May 27, 2008

la tahzan,,,innallaha ma' ssobirin...


Ya Tuhan,hambaMu ini redha..................







Monday, May 26, 2008

cinta~jangan layan,tapi lawan pun jangan


nie adalah head entri ust .hasrizal,tapi x pe,sekadar mahu juga meluahkan sesuatu.kalau masuk bab2 cinta mesti mata yang ngantuk pun terus tak ngantuk,jantung yang berdenyut secara normal akan tiba2 berdegup kencang bila nama orang yang disukai disebut.x gitu?normal la,saya pun pernah rasa,dan akan rasa lagi ,sebab ini fitrah,.


ye..ini fitrah ,tapi kalau fitrah ini dijadikan alasan untuk menjadi hamba kepada nafsu semata,apa jadi?jadilah kita manusia yang x bersyukur dengan nikmat ALLAH,salah guna nikmat,Allah dah kata jangan dekati zina,tapi buat2 x igt,,

saya bagi contoh,kalau kita lawan cinta masa disekolah,memang habis2 an lawan,tapi masa masuk universiti nanti,tiba2 meletup,masa tue la kita akan layan cinta ,sepatutnya kawal la perasaan tue ..


luahan hati----orang akan menilai orang lain melalui penampilan,betul tue,tapi kadang2 aku rasa aku nie teruk betul,perangai x serupa penampilan,tapi aku lebih selesa dengan penampilan camni......ada orang kata"ingatkan baik,peramah,sopan,cakap pun lembut je",hahaha,itu bukanlah aku,tapi,hakikatnya aku cuba untuk menjadi baik,,mungkin penampilAN ini adalah disebabkan pernah bersekolah agama dulu...kalau orang kata kita pendiam,lagila makin pendiam aku nih,tapi,aku x salahkan diorang,sebab aku lebih suka luahkan sesuatu dengan tulis kat mana2,when i explain sumthing,vey simple,i'll answer them..huhu..but i hope this amal blessed by ALLAH SWT.


tak dikatakan manusia ,jika dia tak lupa,

dan tak dikatakan hati,jika ia tidak berubah,

ya muqallibal qulub,thabbit qalbi 'ala dinika.....

22 laman web,blog disiasat

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0526&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_03.htm
blog pun government risau,zaman sekarang ni,maruah tue penting tul,senang je,buat benda yang orang tak suka wpun betul akan dikenakan tindakan ,samada nak repot polis,nak saman la,dsb..
contoh:
--kes karpal singh ,ada org umno repot polis,
--najib razak (kalau x silap)suh dr.mahathir ngan pak lah ngadap agung,tapi mahathir kata ,x yah,sebab tue masalah umno sendiri..

Thursday, May 15, 2008

krisis makanan,al-quran telah bagi peringatan



nie dipetik dari harakahdaily.net


Krisis bekalan makanan, al-Quran telah beri peringatan
Azamin Amin Thu May 08, 08 9:30:06 am MYT
KUALA LUMPUR, 8 Mei (Hrkh) - Umat Islam telah dibimbing dan diasuh untuk sentiasa tenang dalam apa jua rintangan dan dugaaan yang menimpa seperti kenaikan bahan bakar, barang keperluan khususnya melibatkan krisis kekurangan bekalan makanan bukan sahaja dalam negara malah di peringkat antarabangsa.


Al-Quran telah memberi peringatan daan pengajaran kepada umat manusia termasuk yang beragama Islam dan berikutan adalah beberapa ayat daripada kitab suci yang boleh dijadikan sandaran, pegangan dan rujukan supaya umat Islam tidak mudah panik dan bersedia menghadapi segala rencam kehidupan.
Surah al-Baqarah dalam ayat 155 mengajak manusia untuk memahami ketentuan Tuhan yang sentiasa menguji keimanan seseoarang atas sesuatu yang menimpa:
"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar."


Ayat 156 dalam surah yang sama pula mengajar manusia agar sentiasa bersabar dengan segala musibah hatta ujian yang menimpa kerana kesabaran adalah titik tolak kepada kemenangan atas segala permasalahan.
Al-Baqarah- ayat 156:"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali".


Dalam pada itu Surah Yusuf ayat 46, 47 dan 48 menceritakan tentang sebuah kerajaan mahupun seorang manusia agar sentiasa beringat dan berjimat-cermat serta bersedia dengan segala persiapan untuk menghadapi sebarang bencaa supaya tidak 'huru-hara' di saat akhir atau tahkala ditimpa bencana.
"Setelah ia berjumpa dengan Yusuf, berkatalah ia): 'Yusuf, wahai orang yang benar (pada segala-galanya)! Ta`birkanlah kepada kami (seorang bermimpi melihat): tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus dan tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau serta tujuh tangkai lagi yang kering (ta`birkanlah) supaya aku kembali kepada orang-orang yang mengutusku itu, semoga mereka dapat mengetahui ta`birnya."
"Yusuf menjawab: 'Hendaklah kamu menanam bersungguh- sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan."(Surah yusuf 47)
"Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit,yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari (bibit gandum) yang kamu simpan.(Surah yusuf 48)


Apa juga yang berlaku di dunia yang melibatkan kekurangan bekalan makanan merupakan satu ketentuan yang telah ditetapkan oleh Tuhan dan ini dikisahkan supaya rakyat dan seluruh umat dunia tidak alpa dan lupa diri di atas kesenangan yang dikurniakan oleh Allah SWT selama ini dan dinyatakan dalam surah al-Hadid ayat 22 dan 23.
"Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lohmahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah." (al-hadid ayat 22)
"(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri."(surah al-hadid ayat 23)


Walaupun ujian demi ujian yang menimpa umat Islam mahupun seluruh manusia di dunia ini namun sekiranya sentiasa merayu dan memohon pertologan kepada Tuhan yang Maha Esa di samping berusaha sebaik mungkin maka segala rintangan dan kepayahan akan dapat dirasai malah akan menemui kejayaan di kemudian hari sama ada di dunia mahupun di akhirat kelak.


Ia jelas dinyatakan dalam surah al-Insyirah ayat 5 dan 6 yang bermaksud:
"Karena sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan."

"Sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan."


Justeru umat Islam bersabarlah atas dugaan yang menimpa dan atasilah dengan berusaha dan bertawakkal kepada yang Esa dan jadikaanlah al-Quran sebagai panduan dalam kehidupan.

Sunday, May 04, 2008

cuti semester ,nak masuk tahun 3 dah...

assalamua'laikum..
skrg berada d cc..cuti dah stat.akn ke (Pusat penyu dan ekosistem marin)TUMEC ,terengganu,bljr pasal penyu cuti nie..i think i 'll miss home very much.
YA ALLAH,permudahkanlah urusan dunia dan akhiratku...

Monday, April 21, 2008

luahan rasa

bismillahirrahmanirrahim,.
assalamua'laikum.

insya allah hari kamis nie hari terakhir imtihan.
rasa bosan menguasai diri.sebab x de benda nak wat.baca notes untuk oral health,lps asar tak bace dah...malam smalm gi bilik kwn tnye die ade novel best x?naseb baik ade novel best,huhu,dah la die ade exam esoknye..kacau betul aku nih..hehe....




kelas 5 az-zarqali 2004

nama samaran,dari kiri(ats skali):batin,anuar faiz,jabbar,ayam,hakim,matpeng,quyyum,ka,zayid

2nd line-azrul,khair,zizi,wahid,ain,qis,uzair,akalil,pirdaus

3rd-jaon,wan,fiza,alin,ita,yana,husna,wani rahmat,yana

4th-solehah,fiza,mhaini.

kerana ilmu kita bertemu,

kerana perkenalan ukhuwah terjalin,

kerana cita-cita perpisahan terjadi,dan kerana persahabatan lillahi ia akan berkekalan dan diredhaiNYA.

menggamit memori lalu,sekolah vs universiti-

6 pagi -sekolah-peratusan dah bangun pagi agak tinggi,selalunya akn bangun awal wak2 mula2 buka cuti mungkin sebab hmesick dan x penat,semgt untuk berubah masih menebal,solat subuh wajib jemaah.selalu x ngantuk(fresh) pas2 bleh bace aq atau al-ma'thurat..

universiti-peratusan menurun dengan mendadak,liat benor nak bangun wpun kat sek guna jam loceng je..tp boleh bangun,kat uni. guna henpon,asal alarm bunyi tekan ,pastu tido balik.susahnye nak bgn awal,g masjid..lps solat tido balik..



7 pagi-sekolah-sarapan kat dewan makan(dm),pastu g perhimpunan pagi,bdk f5 slalu lmbt sebab khusyuk studi wpun klas dkt ngan dataran..hehe
universiti-sarapan lagi lambat,kdg2 x sempat .kadang2,pegi lecture 5 minit sblm klas stat ..



waktu rehat-sekolah-gi dm atau kantin atau x makan sbb x lapau wpun blajar steret tanpa henti
universiti-belajar sikit pun da lapar,lecturer terlebih masa sikit ,masing2 gelisah dan tgk jam.lps mkn ,ade lecture ,pastu tersengguk2 ..



2 petang-sekolah-solat jemaah zuhur
universiti-selalunya solat sendiri.



3 petang-sekolah-prep petang--masa untuk buat keje rumah,atau studi math,kdg2 "ter"tido kat meja,ramai je camni dlm kelas ...hehehe...

universiti-lab atau kelas,klu tak de, duk kat bilik ,dugaan sungguh ,tido kat katil terus klu ngantuk...sedar2 dah asar..



5 petang-sekolah--wajib turun riadah ex.klas peperiksaan,jln2 je,malas nak jogging,klu geng ajak bru jogging..
universiti---duk bilik,jrg jogging,x mau jogging,jln2 ,tgk tv...



maghrib- sekolah--makan kat dm,persiap diri untuk solat maghrib,masing2 berebut bilik air,letak bekas toiletteries dpn pintu shower(bks toiletteries atau baldi beratur)hehehe....solat jemaah pastu setiap malam aktvti berbeza--x igt sangat---tamrin,tafsir,ceramah,bc yaasin,syukbah penerbitan,usrah,tpi wak2 f5 prep lepas maghrib..bce aq jer ramai2..sedey ..

universiti-blk air byk kosong..solat jemaah kat masjid klu mandi awal2..kat masjid x de tazkirah ant. maghrib isyak kecuali bbrpa kali dlm seminggu.



lepas isyak- sekolah--prep :masa untuk studi kat kelas,lepas prep balik bilik,p koop beli jajan ,bace al-mulk ramai2...slalunya jarang stayup..

universiti---- den studi kat bilik jo....tdo slalu lambat...esp.klu kena wat lab report & buat last minute..



hujung minggu-sekolah---ade gotong -royong,prep pagi sabtu ,outing,naik bas labu yg drebar die mcm terlepas pluang racing kat sepang..laju ,ngan bas macam tin sardin berkarat..

universiti--peratusan duk kat rumah tinggi bebanding kat sek.dulu,jauh bebenor rumoh den......

walau dimana kita berada,kita tetap pandang bulan yang sama ,^0^

sahabatku,
wpun dimana berada,
jagalah agamumu,
jagalah adabmu,
jagalah pergaulan mu dgn orang "asing",
jagalah aurat mu,
jagalah imanmu,
jagalah ilmu agamamu,
dan berjaga-jagalah..

wassalam..



























Perbaiki akhlak dihadapan ALLAH

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamu'alaikum..

Ibnu Al-Wazir mengatakan bahawa harapan terhadap rahmat ALLAH akan selalu membukakan pintu harapan bagi diri seseorang hamba,akan menguatkannya untuk melakukan ketaatan, dan membuatnya berlumba2 lakukan amalan sunnah dan bersegera lakukan kebaikan.

Ini benar,kerana bila kita ingat yang ALLAH ini maha pengampun,pengasih dan penyayang dan maha mengetahui dsb,kita akan lebih terdorong untuk melakukan perkara 2 diatas.


Sematkan angan

hingga mencapai bintang keberkatan.

Jadikanlah kerdipan kelopak matamu

sebagai kerdipan murah hati.

Bila hati meragu , segera jelaskan kepadanya

bahawa di gugusan galaksi

sinar terang menerpa pagi.


kata -kata itu sebenarnya....

"Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna untuk menjelaskan perasaan.Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa.Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan"

Wednesday, April 16, 2008

ubat rindu

~3 years i leave my old skul.....miss skul time....
tHEN ,i download nasheeds of my skul's munshid- sOuTuL JiHad ------------------i luv the songs in these album...inspirasi & sumbangsih.......

one great song:ubat rindu

Album : Inspirasi
Munsyid : Soutul Jihad
http://liriknasyid.com

Derita hati ini
Tak siapa yang tahu
Begitu sukarnya melawan nafsu

Masih jauh lagi
Perjalanan ini
Keresahan di jiwa
Mesti diubati

Ingin kuberikan
Ketenangan di hati
Kan kucuba walau
Terseksanya diri ini

Di manakah hilangnya ketenangan
Di manakah perginya kebahagiaan
Ke mana lagi harus kucari
Ubat rindu di hatiku ini

Mujahadah di sepanjang
Langkah-langkah perjalanan
Jangan kita asyik leka
Dibuai angan khayalan
Masih belum lagi kita bertemu
Sebarang jawapan
Rahsia kebahagiaan
Di dalam kehidupan

Lagu : Abd Halim
Lirik : Abd Halim
Vokal : Mofaz & Salleh
Susunan Muzik : Abd Halim
Hakcipta Lagu : Syukrin SMAPL
Hakcipta Lirik : Syukrin SMAPL

deep meaning!!

Friday, April 11, 2008

assalamu'alaykum.....cheers ^;^

sebenarnya banyak perkara yang terlintas dihati dAN kepala penulis untuk meluahkan apa yang terbuku dihati .apa yang penulis fikir 2-3 hari nie.2 kertas telah penulis "tidak berjaya"menjawabnya.tak pernah jawab peperiksaan dengan pengalaman yang sangat "terrible" itu.

inilah hidup di universiti,takde org bleh paksa klu diri sendiri malas nak usaha.kalau kat sekolah dulu,semua dah diatur.tak mau buat,balasan die terus dapat--denda .hihi..tapi kat uni.mane ade dah denda2 nie.kesan jangka panjang kalu tak reti disiplinkan dir-----result teruk.sbb tu kat uni.,kena cari sahabat yang boleh membimbing kita.kat skolah ada peraturan yang atur hidup kita supaya lebih teratur dan tersusun.malam2 ada prep,balik prep kena baca surah al-mulk(form1 ,form2)solat jemaah tiap waktu,solat awl,.kat uni,kena urus sendiri,tambah2 bila ada laptop,internet laju je,dari sejam boleh ke berjam2 surf internet,it can jeopardize ur future..believe me.....

penah fikir kenapa dan kenapa,kita tak macam orang lain,nak macam org lain,ade sifat kepimpinan,tegas,disukai ramai,yakinan sodiqa,tak bersyukur ngan rupa yang Allah anugerahkan .sebenarnya sikap seperti inilah yang menyebabkan kita yang maju,kalu maju pun ,tak berapa maju^;^...bukan senang nak berubah nie.penulis sendiri bukan lah seorg yang perfect,malah sgt jauh dari perkataan perfect itu sendiri.penulis teringat sahabat satu batch ,malah batch2 lain juga,disek dulu ,dari segi kepimpinan,sahsiah,ko-k ade.penulis bersyukur kerana mengenali mereka,org hebat2..perubahan perlukan kekuatan,itu untuk perubahan dari negatif ke positif je..nak berubah dari -ve ke +ve sonang jo....ibaratnya,dulu kita 30(E),nak dapat 70(A2) ,lain la kalau dah 70 nak dpt 90.so,ayuh,sama2 usaha kearah yang lebih baik..

manusia tak penah bersyukur dengan nikmat allah,apa yang ada jarang disyukuri,apa yang tiada itula itu yang dia nak.bersyukur dpt hirup udara segar lagi kat kubang kerian nie,bersyukur,dptkenal kwn2 yang solehah2makan selera lagi,tgn bole menulis,kaki bole bergerak,sendawa,menguap bila ngantuk,bole bercakap ,x gagap,ada anggota badan,paras rupa,tak de abnormalities,dah lepas spm,pmr,upsr,byk lagi tak terkira nikmat allah.allah maha penyayang kepada kita semua(org beriman)..jika kamu bersyukur,maka Aku akn tambahkan nikmat kpd kamu,jika kamu kufur,azab yang pedih menanti kamu...bersabarla .sabar ,sabar..sabar30x..........................................jadi,mari bersyukur dan sabar..

dikala hati penulis dilambung ombak dan gelora,penulis suka mencari kata2 yang dpt menyejukkan hati...=)
friends,,
hakikatnya hidup ini terlalu singkat,
jadi,jangan bersandarkan pada masa silam donk.=)

-sekiranya engkau letakkan satu nilai kecil pd diri sendiri,
ketahuilah bahawa dunia takkan tingkatkan harga anda itu-

wassalam.....
p/s :amat sedih tgk kwn2 yang bercouple,x reti nak tegur.

Monday, April 07, 2008

taken from one's blog

erm... taken from one's blog,amy search during GE

hari ini

assalamualaykum,erm tgh takde mood nak baca nota untuk kertas seterusnya.maka ,bukaklah blog,nak post sesuatu..harap dpt manfaatnya,

wanita harus keluar rumah jika:
1. Seseorang wanita boleh keluar rumah sekiranya ia mempunyai sesuatu hajat yang amat perlu yang diharuskan oleh syarak.

Contohnya: - Menuntut ilmu fardhu ain sekiranya ibu bapa atau suami atau penjaganya tidak berkesempatan atau tidak berkemampuan mengajarnya.
- Menziarahi kaum kerabat, saudara-mara, jiran ataupun sahabat.
- Keluar mencari nafkah yang halal disebabkan wanita itu sebatang kara atau keadaannya miskin atau penjaganya sakit atau cacat.
- Untuk menjadi saksi .

2. Keluar dengan berdoa meminta perlindungan dari fitnah dan gangguan manusia serta syaitan.

3. Apabila tempat tujuan kurang dari dua marhalah (48 batu) wanita boleh ditemani oleh kanak-kanak.Apabila perjalanan lebih jauh dari itu, hendaklah wanita itu ditemani oleh muhramnya.

4. Hendaklah menutup aurat supaya: - Mudah dikenali bahawa dia adalah wanita beriman
- Tidak ada gangguan
- Mendapat keampunan Allah

5. Elakkan berjalan di jalan besar yang sesak dengan orang ramai. Hendaklah berjalan di laluan tepi yang bukan laluan umum.

6. Jangan menampakkan perhiasan diri (seperti rantai, gelang dan sebagainya) atau menghentakkan kaki untuk membunyikan perhiasan (seperti gelang kaki atau kasut berladam).

7. Berjalanlah dengan sopan. Elakkan daripada banyak bergurau senda di jalanan.

8. Jangan memakai bau-bauan kerana ia memberangsangkan nafsu lelaki. Jika memakainya, jangan terlalu banyak, cukuplah sekadar tidak berbau busuk.

9. Tundukkan pandangan dan kekalkan sifat malu. Jangan sekali-kali bertegur sapa atau melayan lelaki yang bukan muhram.

10. Meminta keampunan kepada Allah di sepanjang perjalanan.

Islam itu syumul,mencakupi seluruh aspek dlm hidup.Allah knows best,coz He is KHALIQUL A'LAMIN.
ayat untuk hari ini;
"sungguh beruntung orang yang menyucikan jiwa itu"(as-syams :9)

Sunday, April 06, 2008

kehidupan di universiti ...*^ _^*


gambar ni takde kena mengena ,cume ni gambar uni.yg lawa kt ovc
4 yers b4 get dgree in bachelor of health science,biomedicine....
..................................................................................................................exam final 2nd yer,
cuak btul..


Saturday, March 29, 2008

degil

darah org muda,degil dan panas baran,meluap2..sabo2...

Thursday, March 27, 2008

jIkA aKu jAtuH cInTa............


l
"Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu Ya Allah, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu, agar aku tidak terjatuh dalam jurang cinta semua.


Ya Rabbi, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari hati-Mu. Ya Rabbal Izzat, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu.


Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu. Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.

Ya Allah Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu, telah berjumpa pada taat pada-Mu, telah bersatu dalam dakwah pada-MU, telah berpadu dalam membela syariat-Mu. Kukuhkanlah Ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya. Penuhilah hati-hati ini dengan Nur-Mu yang tiada pernah pudar. Lapangkanlah dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu."

(As-Syahid Sayyid Qutb)

semoga jiwa terubat dengan harapan

cinta kepada keluarga,i miss them...riNdU iTu aNUgERaH...
teringt kata2 ayahku,dulu msa mula2 kawin berdua ,skrg dah makin tua pun tinggal berdua .sebab:anak2 blajar jauh,kerja jauh,abgku-sabah,kak -sorang banting,sorang perak,aku dekat je..tapi duk asrama,adikpempuan g plkn,3 org je duk rumah+ma ayoh.bile aku balik rmh hujung minggu ,rase sunyi gak,mayb adik pempuan yg g plkn tu takde kat rmh..sbb selalu gaduh ngan die ..=)


semoga kebahagiaan menjelma,
semoga jiwa kita terubat dengan harapan,
maka jgnlah mnyerah,
jika kau menyerah ,
kecemasan akn menyergap jiwa,
seseorg yg dkt dgn kebahagiaan adalah org yg punyai harapan...

yA ALLAH,aku sungguh cmas untuk hadapi "EXAM" dunia ini.....

Tuesday, March 25, 2008

avoiding internet addiction

assalamu'alaykum,
some guidance:
1)Be Honest About Your Time Online


Nearly all addictions thrive in secrecy. The consequences that addicts face - loss of jobs, relationships, and health - mount with the severity of the addiction.
And few of us want to reveal to others that we have been engaging in behavior that is self-destructive. However, an honest talk with a trusted friend about how much time you are spending online and its effect on your life could be useful as another person can be more objective about the severity of your problem.


2)Focus Outside Yourself

For people with addiction disorder, isolation feeds self-obsession, and relentlessly focusing on oneself only deepens feelings of boredom, sadness, and fear. Many addicts find that activities such as volunteering for charities or helping others help refocus and distract them, relieving the self-pity that only deepens destructive urges.


3)Be Responsible For Your Problems


Many of us blame our problems on our bad luck or how unfair the world is. The Internet, especially the world of online gaming, can be an utter escape from the problems that plague us. What are you trying to escape when you spend hours online? Are those problems made better or worse by the time you spend online? How many of those problems have you created yourself?
so,now pegi studi.!!!

setiap perkara akan berlalu

assalamu'alaikum
alhamdulillah ,

dalm hidup kita seharian ,walaupun kita tak nak tempuhi benda tu,ia akan tetap akan dilalui oleh kita walaupun kita tak nak atau nak.
contohnya masa dapat assignment ,rasa cam susah nak buat,tapi skrg dah hantar,mcm tak percaya plak.
semua ospe dah lepas,CA,lab report semua dah hantar,tinggal satu je lagi-assignment Oral health ;)
tinggal nak exam final je.studi blum....

minggu dpn study week,
hope i can do a schedule and can cover 6 subjects ;)
exam schedule :
7/4-patologi
8/4-free
9/4-mikrob
10/4-free
11/4-free
12/4-free
13/4-free
14/4-farmako
15/4-free
16/4-immuno
17/4-free
18/4-free
19/4-free
20/4-human genetic
21/4-free
22/4-free
23/4-free
24/4-oral health