Sunday, November 09, 2008




Dan janganlah kamu berhati lemah dalam mengejar mereka (musuhmu). Jika kamu menderita kesakitan, maka ketahuilah mereka pun menderita kesakitan (pula), sebagaimana kamu rasakan, sedang kamu masih dapat mengharapkan dari Allah apa yang tidak dapat mereka harapkan. Allah Maha Mengetahui, Maha Bijaksana.
-

And slacken not in following up the enemy: if ye are suffering hardships, They are suffering similar hardships; but ye have hope from Allah, while they have none. and Allah is full of knowledge and wisdom.

-An-Nisa 4:104-

Alhamdulillah a'la kulli hal wa nikmah.
masih ada lagi 3 papers,2 teras,1 elektif..
bila stress,dalam kekalutan,kesusahan,
bagaimana nak menghadapinya,
adakah kita sama macam non-musleem,
islam agama lengkap,semua aspek kehidupan kita sandarkan kepada Allah dan akhirat,jika tidak berguna untuk akhirat,maka kita x patut buat.

Kita ada Allah,
berdoalah,berzikirlah,berwuhuklah,solat malam,solat sunat...
bacalah al-quran dan tafsirnya beserta tadabbur.

QIYAMULLAIL
Nabi saw bersabda:
"Wahai manusia sebarkanlah salam, bagilah makan dan sembahyanglah malam ketika manusia tidur nescaya kamu akan masuk syurga dgn selamatnya." (Hadis hasan sahih riwayat at-Tirmizi)



Sabda Nabi s.a.w:
"Hendaklah kamu berqiamullalil. sesunguhnya qiamullail ini gaya hidup orang2 yang solih, mendekatkan kamu kepada tuhan, menghapuskan dosa2 dan menegah diri dari maksiat." (Hr Hakim)

Sebab tidak mampu solat malam?Telah disampaikan cerita seorang lelaki yang tido malam sampai subuh dan tidak bangun solat malam.
Nabi s.a.w bersabda:"Lelaki itu syaitan telah kencing di kedua belah telinganya." (Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Fudail bin Iyad telah berkata:"Apabila kamu tidak mampu untuk qimaullai; dan puasa sunat pada siang hari maka ketahuilah sesungguhnya kamu telah dibelenggu dengan maksiat yang kamu lakukan."

No comments: