Tuesday, December 28, 2010

senyum sepanjang hari

afrina senyum,oh,cair hatiku..
assalamualaikum.
hari nie saya kena senyum sepanjang hari =)=)=).sebab tarikh 2812 adalah hari lahir saya.


min ho senyum, dream team's ace neh, dululah..
http://muhayniey.blogspot.com/2009/12/2812.html

Wednesday, December 22, 2010

after final year project..

Assalamualaykum,


Today I processed  fat sample, 2 samples, i did'nt realized that those samples are from the same pt.But one consists of fat only(S1), another is subcutaneous one(S2),
Fuh, suddenly, got so many samples, i had go to OT for three times. But i love this hectic and super-busy day ( bit exaggerated) rather than sit down and sometimes got tempted by the mr cabel. Both of samples washed and minced  in ethanol. S1 centrifuged to remove erythrocytes and the solution below fat layer was discarded. S2 which do not contained RBC was washed in minced  in PBS. Subsequent step for both samples  was incubation in collagenase Type I + antimycotic for overnight. Other two samples which i got ~ 4 pm will be processed tomorrow and the steps after incubation with collagenase for samples i received today will be performed (count the cells,etc).
tak faham? baguslah, saya memang tak nak anda faham.

Monday, December 20, 2010

overcome fears.

Assalamualaikum readers.


I'm one of people out there who has this problem, since in childhood.Fear of trying thing that i've never had experienced in that area before, fear of meeting people that i never meet before, oh no...i should stop listing now!! I hope, I pray that  Allah will grant me "yaqinan sodiqa", the prayers that I always utter in al-ma'thurat.



Tips to overcome fears.from productivemuslim.com.



3 Powerful Tips to Overcome FearAs humans we all experience fear, even some of the most successful and confident people experience fear. Fear can be a good thing because it prevents us from taking steps that can harm us, but quite often our fears are based on exaggerated assumptions. These fearful thoughts come in the ways of working towards our goals & dreams.
Some of the common fears we experience:
  • Fear of failure
  • Fear of being rejected
  • Fear of not meeting our own expectations
When we realize that we’re being excessively fearful, how do we over come them? Here are 3 ways:

1. Have Proper Perspective

The reason for the fear is often because our perspective of the situation is skewed. Our fears are based on wrong assumptions. By correcting these assumptions we get a proper perspective on our situation.
Put your fearful thoughts in perspective by asking the following questions:
  1. What is the worst that can happen if my fear came true?
  2. What is more likely to happen if that fear were to be actually realised?
  3. What is the best outcome possible for me, if I acted in spite of my fear?
Once you’ve answered them, discuss these questions with a close friend. Getting another point of view on the situation will help in getting a proper perspective. You’ll realize that:
  • The worst possible outcome isn’t so bad, and is something you can handle.
  • The best possible outcome is very rewarding.

2. Replace Fear with Curiosity

I learnt this lesson from a National Geographic ad. When you’re fearful you create a barrier of separateness between yourself and the world/other people. This perception of other becomes a threat, and you have thoughts like “What will he think of me?”, “What if it doesn’t work out?”, “What if I fail?”. These thoughts close a person from taking action.
But when you’re curious it opens you up, and brings in enthusiasm. Thoughts of fear are replaced with thoughts of curiosity.
So to be more curious, replace the negative thoughts of fear like “I’m afraid they’ll not like my idea” with “I’m curious to know what others think”. Become an interested person who’s open to new ideas & experiences.

3. Trust in Allah:

Allah says in the Qur’aan: “Those who believe, and do deeds of righteousness, and establish regular prayers and regular charity, will have their reward with their Lord: on them shall be no fear, nor shall they grieve.” [Qur'an Chater 2 Verse 277]
If you have trust in Allah Subhanahu Wa Ta’ala, then you can overcome anything. Allah also reassures us in the Qur’aan that:
“If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? In Allah, then, let believers put their trust.” [Qur'an Chapter 3 Verse 160]
If you believe from the depths of your heart that the Creator of the universe wishes the best for you, then no matter what happens, you won’t be worried. As long as you know you’re taking the right action then no matter what the outcome is, you’ll surrender to it with peace. There’s nothing to be afraid of, because there is nothing better than being content with the knowledge that the Creator of the universe is doing what is best for you.
Once you’ve taken action in spite of the fear, take time out to celebrate! This will reinforce in your mind that having the courage to face your fears is a rewarding experience.
Be fearless – Be Muslim.

Sunday, December 12, 2010

perbuatan maksiat melemahkan kekuatan hati


12/12/2010
Assalamualaikum
Diambil dari blog:http://nurjeehan.hadithuna.com/2007/03/perbuatan-maksiat-lemahkan-kekuatan-hati

Copyright gAmbar:masihkah ada cahaya dalam kegelapan malam?.All rights reserved by diesmali

MAKSIAT memiliki pengaruh bahaya dan buruk bagi hati serta fizikal manusia.

Antara pengaruh buruk serta bahaya dosa, ia akan memadamkan cahaya ilmu yang dikurniakan Allah dalam hati. Imam Malik pernah mengagumi kecerdasan Imam Syafie yang masih muda, memiliki ketajaman otak dan kesempurnaan pemahaman.

Imam Malik berkata: Aku melihat Allah meletak cahaya dalam hatimu, kerana itu jangan kamu padamkan dengan kegelapan maksiat.

Sementara itu, Imam Syafie pernah menceritakan pengalaman peribadinya dalam bait syair; Saya mengadu pada guru Waqi mengenai mutu hafalanku yang buruk, maka ia mengarahkan supaya aku meninggalkan maksiat. Ia berkata, Ketahuilah ilmu adalah kemuliaan dan kemuliaan Allah tidak diberikan kepada ahli maksiat

Lagi kesan-kesan buruk dari perbuatan maksiat adalah seperti berikut:

  • Rezeki tidak lancar

Dalam Musnad Ahmad, Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya seorang hamba diharamkan daripada rezeki kerana maksiat yang ia lakukan.

Seperti ketakwaan kepada Allah mendatangkan rezeki, sebaliknya maksiat akan mendatangkan kekafiran.

  • Keterasingan antara Allah

Seorang yang melakukan maksiat akan menemukan perasaan terasing antara dirinya dan Allah dalam hatinya. Keterasingan ini tidak boleh diganti dan dinilai dengan kenikmatan apa pun. Andainya semua kelazatan di dunia disatukan, maka tetap tidak boleh mengubati perasaan keterasingan itu. Perasaan itu hanya ada pada hati yang hidup, sementara hati mati tidak mempunyai perasaan itu.

Ada seorang lelaki mengadu perasaan keterasingan pada dirinya kepada ahli makrifat lalu dijawab:Jika kamu menemukan keterasingan dalam dirinya kerana berbuat dosa, segeralah tinggalkan dosa itu dan temui ketenteraman hati dalam berbuat taat. Ketahuilah, tidak ada hati yang rasakan keterasingan kecuali kerana dosa.

  • Keterasingan antara manusia

Perasaan terasing bukan hanya terjadi dengan Allah tetapi juga manusia terutama dengan mereka yang melakukan kebaikan.

  • Allah akan menyulitkan urusannya

Orang yang melakukan maksiat akan selalu menemui jalan buntu pada setiap urusannya. Orang yang bertakwa kepada Allah akan menemui kemudahan pada urusannya sebaliknya mereka yang jauh daripada takwa disulitkan urusannya.

  • Kegelapan dalam hati

Kegelapan itu nyata dalam hatinya seperti melihat dan berasakan gelapnya malam. Ini kerana ketaatan adalah cahaya sementara maksiat adalah kegelapan. Semakin kuat kegelapan dalam hati maka seseorang itu terus dalam kebingungan. Akibatnya ia terjatuh dalam kesesatan dan hal yang menghancurkan tanpa disedari.

  • Maksiat melemahkan kekuatan hati

Maksiat melemahkan hati dan kelemahan fizikal disebabkan lemahnya hati. Semakin kuat hatinya, semakin kuat fizikalnya. Ahli maksiat, meskipun fizikalnya kuat tetapi apabila diperlukan dan dalam keadaan terdesak, kekuatan fizikal mereka tidak berdaya.

Renungkan bagaimana kekuatan fizikal kaum Rom dan Parsi yang mengkhianati mereka ketika memerlukannya hingga dengan mudah orang beriman menakluki kekuatan fizikal dan hati mereka.

  • Malas mengerjakan ibadat

Orang yang melakukan maksiat akan malas melaksanakan amal ibadat. Sedangkan setiap bentuk ketaatan kepada Allah nilainya melebihi dunia dan segala isinya.

  • Terbiasa berbuat dosa

Maksiat melunturkan persepsi buruk mengenai dosa dalam hati seseorang. Ertinya, dia tidak akan berasa bahawa dosa yang dilakukan adalah perbuatan buruk. Akibatnya, dosa menjadi sebahagian daripada kebiasaan. Keadaan ini membahayakan diri sendiri.

Walaupun dilihat dan dicerca, dia tidak rasakan dirinya terhina. Perasaan seperti itu adalah kesenangan dan kenikmatan daripada pelaku maksiat. Bahkan, ada yang bangga menceritakan maksiat yang dilakukan.

Rasulullah SAW bersabda: Semua umatku akan dimaafkan oleh Allah kecuali muhajirun (yang terang-terangan berbuat maksiat. Termasuk mujaharah adalah ketika Allah menutupi seseorang berbuat maksiat, tapi pagi harinya ia membuka aibnya sendiri. Ia mengatakan, “Hai teman, semalam aku melakukan ini dan itu.Dia merobek kehormatannya sendiri ketika Allah menutupnya.(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Tuesday, November 16, 2010

Eid ul adha, 2010,kullu am wa antum bikhair.

kullu 'am wa antum bi kheir.semoga sepanjang tahun berada dalam kebaikan.
dari sini: http://razangraphics.deviantart.com/gallery/#/d29om8v

Tens of thousands of Muslim pilgrims pray inside the Grand Mosque, during the annual Hajj in Mecca, Saudi Arabia on Friday, Nov. 12, 2010. (AP Photo/Hassan Ammar)
Muslim pilgrims circle the Kaaba at the center of the Grand mosque in Mecca during the annual Hajj pilgrimage November 11, 2010. (REUTERS/Mohammed Salem)
photo by:Manish Swarup,Mumbai.

A Muslim pilgrim prays atop Mount Al-Noor during the annual Hajj pilgrimage in Mecca November 9, 2010. (REUTERS/Mohammed Salem)

Have a blessed eiduladha everyone!



Monday, November 15, 2010

mount merapi eruptions






picture taken from here,http://www.boston.com/bigpicture/2010/11/mount_merapis_eruptions.html

Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bala bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum) dan ketahuilah bahawa Allah Maha berat azab seksaNya.(surah al-anfal:25)
Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat). (surah ar-rum:41)

check the link above, the pictures are awesome (not this catastrope pics,i mean, there are compilations of great photo captured.by SLR,everything looks nicer ;)).

Thursday, November 11, 2010

today is his day





11 November 2010.
Assalamualaikum.
congrats to my youngest bro. ahmad hafizulddin.
luckily i never promised him to buy something if he get 5A..hahaha..
maybe just treat him with his fav. KFC .InsyaAllah.
Alhamdullilah.

It's still looooooong way to go, little bro.
It does not mean your future will be bright forever,
but you have to strive,
some didnt even got any A in their exam,
but later Allah grant another success for them,
not in exam,
but in their business for example,
success is not the destination,
but it's a process.

success according to al-quran,surah al-mukminun.


Successful indeed are the believers.Those who offer their Salat (prayers) with all solemnity and full submissiveness. And those who turn away from Al-Laghw (dirty, false, evil vain talk, falsehood, and all that Allah has forbidden). And those who pay the Zakat . And those who guard their chastity (i.e. private parts, from illegal sexual acts).Except from their wives or (the captives and slaves) that their right hands possess, for then, they are free from blame;

My mum is the happiest and most nervous person when her children were taking the results. Terima kasih ma.Still remember back in 1999, ma cooked nasi ayam for lunch at the day result was out.

All the best to AhmadTaqiuddin who will be seated for SPM and my another 2 little sis,NorHidayah(UKM) and NurHafizah( PMR ); make du'a while examiners marking their papers.

Tuesday, November 09, 2010

Ya allah~~

Ya Lateef,ultuf bina~~
Ya Mujib, ajib dua'na~~
Ya qawiyy, give me the strength...

Wednesday, November 03, 2010

sempurnakah ayatku?


Assalamualaikum ……

Andai kusimpul dan kususun awan menjadi ayat2 di lembaran dada langit membiru itu, sempurnakah ayatku nanti..

Ayat power atas tu saya amik dari internet.Nak gambarkan betapa saya tulis macamana pun, tak setanding dengan apa yang berlaku di luar sana.

Geram sebenarnya.

Hari-hari tengok berita tv kerajaan, kalau pasal kerajaan, semua baik belaka, pijak semut pun tak mati.Kalau pasal pakatan rakyat, tak payah cerita la.

Sekolah, hospital, semuanya dapat duit, bagusla.Tiap tahun pilihan raya pun tak pe kalau gitu.

Iya lah, hentam habis-habisan melalui media yang orang kampung tengok.Orang2 yang ada internet khususnya yang di bandar

dah lama buka blog.

Aduhai.pasal hub hiburan tu tak masuk pulak berita,pasal rakyat muslim tak puas hati dengan IFF,apa yang rakyat gege(bising),mereka buat donno sahaja.

Dulu orang buat demo nak tegur apa yang dibuat kerajaan,mereka kata itu amalan pembangkang,

tapi lepas pilihan raya 2008, mereka buat demo,siap ada polis yang jaga.Aduhai…..

Ada banyak lagi isu,

Contohnya nak jadikan Malaysia sebagai hub hiburan, kenapa la cepat sangat terpengaruh, negara tourists sendiri pun dah banyak pubs, tempat lagha,

Kita dah ada budaya timur sendiri, bakpo la demo nie. Ya,nak jaga hati yang suka pergi pub katanya,

Tapi ramailah juga umat melayu yang muslim yang teguk arak, hampir lupa jaga muslim itu sendiri.

Terang2an pub itu banyak keburukan,

Sedangkan di Negara bukan islam sendiri pun dah habis berjuta2 nak selesaikan masalah arak dan social.Lepas ni pening dengan masalah social,bila masalah dah membarah, susah bukan nak buang.

Dalam istilah perubatan, barah, cepat metastasis(merebak) pergi ke organ lain.Habis diserangnya satu badan, masa itula, chemotherapy pun sudah tak guna.Itulah analoginya.

Pening sungguh politik Malaysia!!

Saya tahu bila tengok berita hati saya sakit, tapi nak tengok jugak.

Itulah orang kata, Benci tapi rindu.

26. Wahai Daud, Sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah di bumi, maka jalankanlah hukum di antara manusia Dengan (Hukum syariat) Yang benar (yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah Engkau menurut hawa nafsu, kerana Yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang Yang sesat dari jalan Allah, akan beroleh azab Yang berat pada hari hitungan amal, disebabkan mereka melupakan (jalan Allah) itu.(Surah Sod:26)

Saya Sayang MALAYSIA.

Thursday, October 14, 2010

fokus

Assalamualaikum.

Fokus!! Kadang -kala kita terlalu mengambil tahu apa yang bukan menjadi keutamaan kita pada suatu masa, menyebabkan apa yang kita sedang buat pada masa tersebut dianaktirikan.
Bagus juga kalau kita ambil tahu tentang isu semasa dan belajar pasal falsafah dan sebagainya.Tapi jika sampai apa yang sedang kita belajar sekadar ambil yang "surface" sahaja,sangatlah rugi.Ini boleh dikatakan sebagai yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.Contohnya, jika ambil biomedic, belajarlah betul2.Kaji dalam2,jika sibuk ambil tahu pasal benda lain, natijahnya kita menjadi yang biasa2 sahaja.

Mulai hari ini, saya mahu fokus apa yang saya sedang buat dan belajar. Moga dipinjamkan sedikit kekuatan dan ketabahan. InsyaAllah.InsyaAllah.InsyaAllah.