Tuesday, December 29, 2009

ost KCB

Suka lagu ini,ada la sikit pengajaran,..tapi pengajaran yang paling tepat ialah dari Allah iaitu Al-Quran dan hadis.Sejak menonton KCB,terminat lagu menanti cinta.

Part yang saya suka:
Hanya padaMu ku bertanya
Lewat setiap sujudku ini
Siapakah nanti
Cinta untukku


Wahai penilai hati lihat batinku
Nyaris bernanah karna luka tersayat( x de la sampai bernanah,biasa2 je:)
Merana menantikan kisah dan kasih hidupku( x merana pun)

Rahasia itu hanya Kau yang tahu
Namun aku tak mau jadi tuna cinta(memang,jangan jadi hamba cinta)
Tuntun hatiku dalam sabar menanti jodohku

p/s:cintailah Allah,nescaya hidup kita bahagia.


Monday, November 30, 2009

sekarang

sudah lahir afrina saffiyah,anak saudara baru.
sudah habis cerita fevret saya-nur kasih
belum?baca buku..
moga2 cuti lebih bermanfaat dan tak terisi dengan benda lagha..ok..insyaallah..

Thursday, November 12, 2009

Kelantan oh kelantan siri 2

comel iklan ni
sebutey jah kerusi terbakar nie,pak FAM
3/4 stadium dipenuhi gelombang merah

Kes Piala Malaysia:

Hari ini saya dengar berita bahawa KAFA didenda RM50,000 diatas kelakuan penyokong bola sepak. FAM kata denda ni dah kira sikit berbanding kerosakan yang disebabkan kelakuan penyokong red warriors itu.Rasa sangat terkilan, dah dua kali benda ni berlaku, dulu kat stadium sultan muhammad.Kesian la KAFA ,disebabkan kelakuan penyokong, KAFA yang kena denda.Susahlah nak didik beribu-ribu penyokong tu.Hari tu saya tengok perlawanan antara Kelantan dan Perlis di stadium kangar di TV1 dan Kelantan menang 2-0 keatas perlis,tak silap saya.Ada je, penyokong perlis baling mercun dan botol dekat pemain Kelantan sebab diorang tak puas hati,tapi mungkin tak banyak macam di stadium bukit jalil hari tu.Saya pun tak tengok macamana “kehebatan” penyokong Kelantan baling mercun kat stadium bukit jalil hari tuh. Tapi dikira diorang double standard la jugak kan,tak kira kecik ke besar sepatutnya kena amik tindakan juga .Ada juga pendapat kata, kerosakan sikit sahaja, tapi kos sampai beratus ribu,nak buat macam mana, mungkin diorang import kerusi dll dari korea atau negara lain macam stadium kat Terengganu yang runtuh tu.mungkin…..Tak payah la denda, kan 1Malaysia, Kelantan pun Malaysia ….;)

Kelantan kan dekat dengan Thailand, senang je nak dapat mercun.Kat rantau panjang berlambak. Berbanding negeri Sembilan, mana diorang nak cari mercun..haha…


Selepas insiden macam tu, makin banyak persepsi terhadap orang Kelantan.Contohnya, tak mau kawin ngan orang Kelantan,diorang ganas, blabla…tengok, kerana sepiring budu cap ikan bilis, habis rosak seteko susu.Tapi tak kesah la nak buat macamana, itu yang mereka nampak depan mata dan kita dah lali kena kutuk dalam akhbar utusan,berita harian dan TV.Ayah saya kata, orang Kelantan memang gedebe dan berani.Dari dulu lagi, semangat kenegerian itu susah nak dihapuskan oleh orang Kelantan. Stadium bukit jalil pun penuh dengan gelombang merah. Tapi, siapa yang tak kecewa dan sedih bila apa yang sangat-sangat diharapkan akhirnya gagal. Saya yang tak pergi pun kecewa:(.Beratus kilometer meredah jalanraya, menghabiskan wang untuk tiket bas,keretapi,minyak dan tol untuk menyaksikan secara live di stadium bukit jalil. Sepupu sepapat saya lelaki ramai juga pergi dengan bas untuk ke stadium bukit jalil,kemudian terus balik.Mungkin mereka melampiaskan kekecewaan melalui perbuatan yang memalukan tersebut. Saya sudah agak itu bakal terjadi kalau Kelantan kalah, pada malam tersebut.Memang kita pun kecewa dengan sikap yang seperti “hooligan” tersebut.Tapi, kalau ada anugerah perlawanan yang paling ramai penyokong,boleh kot yang ni masuk pencalonan dan menang.:)

Kalau apa yang berkaitan dengan negeri, dan kalau ada orang kutuk mesti nak pertahankan negeri.Contohnya, saya , walaupun saya bukan peminat bola sepak ,tapi ambil tahu juga sebab ia melibatkan Kelantan.Lagi satu, mesti ada suara sumbang kata, ha, lihatlah inilah didikan kerajaan diperintah ulama.Oh, kalau nak tahu ,tok guru dah pesan dan tak setuju ada yang bawa bendera PAS dan tak pernah suruh pun buat onar kat negeri orang. Kakak saya di UPSI pun pernah kena ngan kawan dia, “ape nie,sama je Kelantan dengan negeri lain,ramai je tak tutup aurat”.Memang penat nak jawab, kalau orang tu memang anti-kelantan. Memang saya akui, tak semua orang kat bandar KB tu menutup aurat dengan sempurna,tapi kira OK lah ,usaha kerajaan negeri mengajak rakyat menutup aurat dan amalkan cara hidup islam.Zaman sekarang, nak jadi baik memang banyak cabarannya.Saya berdoa agar orang –orang Kelantan lebih menjaga akhlak dan adab tak kira dimana kita berada. Perbaiki sakhsiah masing- masing,lebih elok tak masuk final bola sepak kalau begini adab kita kalau kalah perlawanan.Kita boleh bersatu untuk negeri ini, tapi bukan bersatu untuk melakukan kezaliman.

“Rasulullah SAW ditanya, apakah dianggap ‘Asabiyyah jika seseorang itu mengasihi kaumnya? Baginda SAW menjawab, “TIDAK, AKAN TETAPI APA YANG DIANGGAP SEBAGAI ‘ASABIYYAH ITU IALAH APABILA SESEORANG ITU MENOLONG KAUMNYA ATAS KEZALIMAN!” [Musnad al-Imam Ahmad bin Hanbal, hadith Wathilah bin al-Asqa']

Wallahu’alam.

Persepsi:

Kalau dulu.kelantan dilabel kotor dan miskin.Aduh, rasa hina dimata manusia dapat gelaran begitu.Memang saya tak nafikan kesedaran sivik rakyat mengenai kebersihan memang kurang. Sekarang?Oklah sikit kot.Miskin?Apa gunanya kaya harta benda,kad kredit dan kereta kalau jauh dari Allah.Memang selama ini ramai yang mengukur pembangunan dengan berapa banyak bangunan tinggi yang ada.Namun, dalam AL-Quran sendiri lebih menekankan pembangunan rohani dari pembangunan material. Memang makin bercambah bangunan dikelantan nie, tapi dapatkah kita menyeimbangkan ia dengan pembangunan rohani?Susah nak kata.Tapi seperti yang tok guru kata,lebih kurang begini, “saya tak kesah kalau kita jadi negeri termiskin, sebab ia hanya satu statistic,statistic boleh diubah”.Sekarang Kelantan sudah tidak lagi menjadi negeri termiskin di Malaysia.Kalau nak diukur kekayaan dengan besarnya rumah, sudah cukup anda sendiri datang ke kampong saya.Bagi saya, kaya tak semestinya bahagia.

Royalti minyak:

Petroleum digali dekat dengan negeri Kelantan.Sebab tu, kerajaan negeri minta duit royalty, bukan duit ehsan. Duit ehsan tu macam duit kesian. Duit ehsan tu maksudnya tak dapat kat kerajaan negeri, akan disalurkan untuk bantuan rakyat miskin. Salahuddin ayub menjawab dalam parlimen, bila PM kata nak bagi duit ehsan, “kami bukan nak minta sedekah”.Bukan royalty minyak je, banyak lagi benda dianak tirikan.Mana semangat 1Malaysia?

Banjir:

Musim tengkujuh untuk pantai timur dari bulan oktober sampai mac. Saat ni, rasanya banjir dah surut disebabkan hujan dah berhenti.Air Sungai Golok memang selalu naik kalau musim tengkujuh, sebab tu bandar rantau panjang “tenggelam”.Sungai Golok merupakan sempadan antara Rantau Panjang dan golok(Thailand). Dan pasir mas yang dekat dengan rantau panjang akan banjir jugak.Kampung saya dah jadi macam pulau, bukan sebab rumah dinaiki air, tapi kawasan hulu dan hilir naik air.

Exam dan thesis:

Alhamdulillah, saya dan rakan biomed yang lain dah habis exam untuk semester 1 tahun 4 dan bahagian terakhir penilaian thesis dah tamat,jadi sekarang kami akan bercuti dari 12 November hingga 27 Disember 2009.28 Disember akan bermula semester terakhir kami setelah hampir 4 tahun berhempas pulas menuntut ilmu biomedic.InsyaALLAH.

Tuesday, November 10, 2009

kelantan oh kelantan

kelantan,negeri yang selalu dikutuk,setuju tak dengan saya?
Assalamu'alaikum...
Akhir-akhir ni kelantan memang femes,sebab beberapa isu hangat lagi berbisa.Saya sememangnya anak jati kelantan, mestila ambil tahu.
1)kes piala malaysia
2)royalti minyak
3)banjir
mahu mengulas lanjut,insyaAllah.

Tuesday, October 06, 2009

.......Kepastian..............


Assalamu'alaikum .Alhamdulillah ,dibawah kasih dan cinta Allah,aku masih bernafas untuk menjadi hambaNYA.


subhanallah.sejuk mata tengok,tenang hati,.sedap sungguh lagu in team ni,dicampur dengan olahan lirik dan lagu+ suara yang sodap2 belako.tajuknya: kepastian.

Ujian Tuhan kepada semua insan
Adalah kehidupan ini
Yang baik menjadi tuntutan
Yang buruk dijauhkan

Syurga yang dijanjikan
Bukanlah suatu khayalan
Tentang nikmat berpanjangan Ilahi

Neraka yang tercipta
Menghimpun azab derita
Tangisan kesengsaraan insan

Syurga adalah kelazatan
Terbentang buat hamba beriman
Yang kasihkan Tuhannya
Yang kasihkan Rasulnya
Yang kasih agamanya

Neraka tempat kemurkaan
Antara kedurjanaan insan
Yang lupakan Tuhannya
Yang lupakan Rasulnya
Yang lupa agamanya

Siapakah yang lebih mulia
Dari mereka yang tidak lupa
Janji Allah adalah kepastian
Dan nikmat syurga adalah indah

ya,syurga neraka itu benar semuanya.tapi kenapa tindakan kita macam dah jauh dengan kebenaran dari Allah itu.kita manusia,selalu lupa, dah lupa,buat-buat lupa.hidup ini memang ujian.dunia ladang akhirat.hasil tuaiannya akan dibawa untuk ditimbang tara ,ditolak dicampur,dibahagi didarab untuk mendapat hasil bersih.moga kita semua mendapat hidayah dari Allah.
"O ye Children of Adam! Let not Satan seduce you, in the same manner as He got your parents out of the Garden, stripping them of their raiment, to expose their shame: for he and his tribe watch you from a position where ye cannot see them: We made the evil ones friends (only) to those without faith"(7:27)
There will be light at the end of tunnel.Hope so,InsyaAllah=)


Monday, October 05, 2009

Bagaimana?

Entri sekadar luahan sahaja.
Bagaimana mahu menghargai masa,sudah tahu masa itu ibarat apa.tapi bagaimana mahu aplikasikannya.
Bagaimana ,motivasi saya "down",bagaimana dengan nasib masa depan saya,kalau saya buat sambil lewa sahaja.
Bagaimana ,saya rasakan otak makin lembap,mungkin sebab banyak dosa,lalu susah nak masuk cahaya ilmu.
Bagaimana,ilmu belajar untuk periksa,lantas bila naik tahun akhir,sudah kabur ilmunya,rasa mahu belajar semula.
Bagaimana,mahu belajar bersyukur dan redha.
Bagaimana, sabar dan yakin dengan jodoh yang kita tak nampak lagi.Saya memang "salute" dengan kawan yang kata ,saya tak fikir langsung ,kerana memang mereka sibukkan diri dengan perkara lain.Tapi saya nih tak sibukkah?Saya tahu salah saya,salah saya!!
Bagaimana nak jadi orang yang boleh hidup dengan bebas.
Bagaimana ,dulu saya pakai tudung labuh,bila dah makin"besar",macam-macam fikir,lalu tak istiqamah dengan tudung labuh,time2 insaf sahaja pakai.
Bagaimana,jika risau dengan masa depan,tidakkah bersedia untuk kematian , itu yang diluar pengetahuan kita.
Bagaimana, nak jadi anak soleh,saya selalu terlepas cakap.
Bagaimana,kata nak jadi daei,tapi diri sendiri pun tak reti nak kawal lagi terhadap hiburan.benda ni lemah sungguh.
Bagaimana, nak cari motivasi nak buat final year project,nak habiskan semester yang berbaki,nak belajar betul-betul.
Bila jadi begini,saya sungguh rindu.rindu dengan kebaikan menjadi seorang yang taat kepada agama,komited kepada kerja.
Mencari-cari diri,...kembalilah kealam realiti, buatlah yang terbaik MohainiMohamed.Alllah ciptakan kamu ,untuk apa.
Akhirnya,saya sandarkan semua keatas diri saya..

Ya Allah,kumohon pada mu,hambamu yang dhoif ini,tunjukkan ku jalan yang lurus dan permudahkan urusan ku.ampuni dosaku.

Sunday, September 27, 2009

sambutan raya

Anak-anak perempuan chekgu mat.kakak satu lagi tak de, gi beraya dirumah mentua, gambar keluarga tak sempat nak pukul..kami duduk ikut susunan umur.83,85,87,90,95.


gambar atas:dania,menjadi tumpuan kami.
gambar bawah:nie itik serati ,kalau nak kenal.


Assalamualaikum.

Tahun ni saya rasa tak berapa meriah sangat.Meriah nie dapat rasa kalau ramai orang Kelantan balik ke negeri balik masing,sanak –saudara kunjung mengunjung.Ataupun dah makin “besar”.Masa kecik-kecik dulu,sangat menantikan hari raya sebab dapat duit raya,pakai baju baru,selipar raya baru,dapat makan biskut raya.Sekarang,rasa macam biasa-biasa je.Makan biskut raya+ ketupat tak de la gelojoh sangat=).Baju raya +tudung raya.Itupun abang bujang saya sponsor untuk kami adik beradik yang tak kerja lagi. Duit raya untuk adik-adik je,tapi kalau ada orang kayo nak bagi,buleh je.Ataupun sebab arwah nenek saya dah takde.Arwah nenek tinggal dengan kami.Keluarga arwah nenek besar,jadi ramai waris datang melawat nenek,kami pun dapat rasa kemeriahannya,tak putus tetamu datang.Memang penat nak basuh pinggan gelas,tapi mesti kita rasa berbesar hati kalau orang datang menziarahi kita.Betul tak?Kalau dulu ,lepas solat sunat aidilfitri,mesti adik beradik ayah saya berkumpul kat rumah kami ,memang gege(riuh) la.Sekarang,ini kali kedua kami beraya tanpa arwah nenek.Tetamu datang untuk jumpa ayah dengan ma saya sahaja.Pemerhatian saya, kalau kat Kelantan nie,musim raya puasa mesti jalan jammed ,lepas tu,kereta tak putus –putus lalu depan rumah.Tapi tahun ni,rasa macam kurang.Kalau solat jumaat nak dekat –dekat raya dekat masjid berdekatan dengan rumah saya,kereta yang park dekat luar masjid mesti banyak,tapi tahun nie ,berkurang.Abang saya kata dekat bandar pasir mas pun kurang jammed.Berita kat TV3 pun ada bagitau kat pasar wakaf cekyeh yang terkenal dengan pusat membeli belah untuk golongan berpendapatan sederhana,pendapatan peniaga kat sana berkurangan RM1000 berbanding tahun lepas.Dekat wakaf cekyeh ,malam rayalah paling sesak.Pukul 3 pagi pun ada orang lagi.Ramai orang nak tunggu harga baju raya, kuih raya turun.Tahun nie,mungkin faktor ekonomi menyebabkan ramai yang memilih untuk berjimat cermat.Bayangkan kalau orang kerja kat KL,nak balik kampong kat Kelantan ,at least kena spare RM 500 untuk minyak,servis kereta,beli buah tangan untuk saudara mara lagi,kalau anak2 ramai ,lagilah banyak belanja+ bonus raya tak dapat.Semput2…Ayah saya kata,pandai betul PM kita ,x bagi bonus lagi(husnudzzon,dapat kot lepas bentang bajet),ramai tak balik raya,jadi kadar kemalangan mungkin boleh dikurangkan.Itu hipotesis ayah saya.Tak kira statistik.

Pagi raya kami selalunya makan nasi .Selalunya nasi dagang,ataupun lauk itik serati gulai atau daging gulai dan ada ketupat. Yang pastinya tiada lemang dan rendang. Ketupat ada 2 jenis.Ketupat lemak dan ketupat manis.Ketupat lemak rasanya tawar sebab x letak gula,selalunya makan cicah dengan air gula Melaka.Ketupat manis pulak masa kukus pulut letak gula,jadi rasa dia manis,tak perlu cicah dengan air gula Melaka lagi.Selalunya orang muda suka makan yang manis ni.Mungkin darah manis lagi kot.Hehe..

Tahun ni, rancangan nak gulai itik serati.Sejarah tahun-tahun lepas,mesti mak saya tidur dalam pukul 2 pagi ,dan orang paling awal bangun untuk kejut kami dan panaskan lauk.Sebab nak kena masak untuk makan pagi raya.Ma ayah ubah rancangan,sebab ambil masa lama untuk proses itik serati.Kami makan gulai daging+acar timun+ikan kering(nih wajib,sebab masa puasa dah makan sedap-sedap).Adik-beradik perempuanlah yang paling sibuk.Hehe..Masing-masing ada kepakaran.Pakar basuh pinggan mangkuk+baju, pakar hias menghias,pakar kemas rumah,pakar membebel pun ada.Mak sayalah paling10X penat.Saya pernah kata kat mak saya-“sepatutnya anak menantu yang buat semua kerja nie,tapi kami “kecik-kecik” lagi,mungkin 5 tahun lagi kot”.Dekat dapurlah kami selalu gaduh-gaduh,saja cari pasal nak gaduh.Jarang dapat jumpa,gaduh-gaduh manja=).

Zaman dulu-dulu,mesti boleh dikatakan setiap hari ada posmen hantar kad raya kat depam rumah.Tahun nie,langsung takde.Nak buat macamana,dah ada macam2 kemudahan.SMS,MMS,Facebook.etc.Orang kata sekarang,budak sekarang bila raya terperap je depan TV.Erm,saya tak boleh nak kata apa. Sebab saya pun dua kali lima je.Remote TV ditekan2 nak tau ada cerita apa kat TV,lepas satu,satu.Ziarah menziarahi saudara mara ni selalunya mak ayah kami yang bawa.Kalau tak pergi mana-mana, duduklah menghadap TV.

Akhirnya,saya rasa macam lama cuti hari tu.Padahal seminggu sahaja.Mana nak cari mood belajar nih?Ramadhan dah lepas,masa luar ramadhan ni,mesti kita kurang berhati-hati.Susahnya nak jaga.

Puasa enam hari dalam bulan Syawal.


Fadhilat atau keutamaannya sangat besar sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:

"Sesiapa berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa (sunnat) enam hari dalam bulan Syawal adalah seperti puasa selama setahun." (Riwayat Muslim)

Moga bertemu Ramadhan seterusnya.

Thursday, September 17, 2009

Salam aidilfiri 1430H


Ketetapan awal Syawwal bagi negara kita adalah berpandukan penglihatan anak bulan. Jika ia berhasil dilihat maka awal Syawal jatuh pada hari tersebut dan kita diharamkan berpuasa pada siang hari esok. Sebaliknya jika anak bulan Syawal tidak kelihatan maka kita wajib meneruskan puasa pada esok hari. Pada hari ini disunat mengucapkan tahniah di atas kejayaan menyempurnakan ibadat dengan berjabat tangan sesama Islam seterusnya dijawab dengan :
تقبل الله منكم و أحياكم

Atau

كل عام وانتم بخير
Hukum solat hari raya : Sunat muaakad (bagi yang wajib padanya solat jumaat, iaitu 7 syarat ; Islam, berakal, sihat tubuh badan, lelaki, baligh, merdeka, bermukim) ini adalah pendapat Imam Syafie dan Imam Malik, manakala menurut Imam Abu Hanifah ianya adalah wajib dan disisi Imam Ahmad solat hari raya hukumnya fardu kifayah.
Perkara sunat yang dianjurkan pada hari raya :
1. Menghidupkan malam hari raya dengan perkara taat kepada Allah Ta’ala seperti solat malam, zikir, membaca al-Quran dan lain-lain. Sabda Nabi saw yang bermaksud : “Sesiapa yang menghidupkan malam Aidilfitri dan malam Aidiladha dengan mengharapkan ganjaran daripada Allah, tidak akan dimatikan hatinya pada hari dimatikan hati-hati yang lain.”

2. Doa pada malam hari raya adalah mustajab sebagimana mustajabnya doa pada malam Jumaat, malam awal Rejab dan Nisfu Syaaban.”
3. Mandi hari raya, berwangi-wangian dan memakai pakaian yang terbaik khusus bagi lelaki. Bagi wanita tidak dibenarkan berwangi-wangian dan berhias. Juga dianjurkan untuk memotong kuku dan menghilangkan bau badan. Sunat juga memakai pakaian yang paling elok dari pakaian-pakaian yang dia ada dan yang paling afdhal ialah warna putih serta memakai serban.
4. Menunaikan Zakat Fitrah sebelum daripada umat Islam keluar untuk solat (mengeluarkan zakat lebih awal adalah sah)
5. Membelanjakan harta untuk ahli keluarga lebih daripada biasa, namun dalam had kemampuan.
6. Menzahirkan kegembiraan pada wajah apabila bertemu sesama mukmin, menziarahi sahabat handai untuk mengeratkan kasih sayang.
7. Menuju ke masjid melalu jalan yang jauh dalam keadaan berjalan dengan tenang. Manakala memilih jalan pulang yang dekat (jalan lain yang jaraknya tidak terlalu jauh)
8. Makan sesuatu sebelum solat (makanan yang terbaik ialah buah tamar dalam jumlah yang ganjil).
Hal ini bersandarkan kepada hadis Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari daripada Anas katanya yang maksudnya :

"Adapun Rasulullahu Shallallhu ‘alaihi wasallam tidak keluar (untuk bersembahyang sunat hari raya) pada hari raya Fitrah sehinggalah baginda makan beberapa biji kurma."

9. Khusus untuk wanita, dibolehkan keluar untuk bersama-sama solat hari raya tetapi dengan keadaan tidak berhias, tidak memakai pakaian untuk menunjuk-nunjuk dan boleh menarik perhatian juga tidak berwangi-wangian
10. Melazimi takbir bermula dari tenggelam matahari malam pertama Aidilfitri, takbir ini berterusan sehinggalah solat Aidilfitri dimulakan. Manakala takbir bagi hari raya Aidiladha bermula dari subuh hari Arafah dan berakhir pada waktu Asar pada hari terakhir hari Tasyrik.
11. Melazimi takbir dalam setiap keadaan, waktu dan tempat. Juga di sunatkan bertakbir selepas daripada solat wajib.
YANG PALING PENTING: SOLAT SUNAT AIDILFITRI

Menunaikan sembahyang sunat Hari Raya pula adalah perkara yang paling penting dan utama bagi menyambut Hari Raya ini dari perkara-perkara sunat yang lain di dalam merayakan hari raya ini sebagaimana yang di jelaskan oleh pengarang kitab Fathul Bariy. Hal ini bersandarkan kepada hadis Baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam yang maksudnya :

"Sesungguhnya yang awal-awal sekali kita mulakan pada hari ini (hari raya) ialah bersembahyang"

(Hadis riwayat Al-Bukhari)

*Jangan main mercun,nak main jugak,boleh,tapi kena berani ,main bunga api je la.

*Sila rajin tolong mak ayah anda mengemas rumah,masak2,basuh pinggan,baju.

*Beramah mesra tanya kabar saudara mara anda.




Tuesday, September 08, 2009

rintihan hamba



Allahu Akbar, Allahu Akbar, Ya Rahmanu irham dha'fana
(O Most Compassionate! Have compassion on our weakness)

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Ya Ghaffaaru ighfir thunoubana
(O Forgiver! Forgive our sins)

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Ya Sattaaru ostour 'ouyoubana
(O Concealer! Conceal our defects)

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Ya Mu'izzu a'izza ummatana
(O Bestower of honour! Bestow honour on our Ummah)

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Ya Mujeebu ajib du’aa'ana
(O Responsive One! Answer our prayers)

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Ya Lateefu oltof binaa (x3)
(O Gentle One! Show gentleness to us)

Oltof binaa
(Show gentleness to us)


Hanya dengan mengingati Allah,hati kan tenang..

Insan yang berjiwa hamba perlu mempunyai dua mata pada wajahnya untuk melihat semua urusan dunianya, DAN mempunyai lebih dari dua mata hatinya untuk melihat seluruh perkara akhiratnya..

Majlis Aidilfitri MSK

Markas Siswazah Kelantan 09 (MSK) akan mengadakan majlis sambutan aidil fitri

Tarikh : 3 syawal / 22 september/Selasa
Masa : 8pg -1 tgh hari
Tempat : Balai Islam Lundang
Antara yang menarik: amanat daripada MB Kelantan, Tuan guru Nik Aziz Nik Mat, cabutan bertuah dan lain2


jemputan ini khusus buat anak negeri kelantan dan kepada sahabat yang tidak dapat menghadirkan diri pulang ke kediaman kampung halaman (atau yang berhasrat beraya di kelantan ). kepada anak2 kelantan usmkk, inilah masanya kita nak berkenalan dengan MSK dan sahabat@ sain2 yang asal dari kelantan tapi merantau cari ilmu di negeri2 orang lain (M'sia@ oversea) utk lebih saling mengenali, menguatkan ukhuwwah dan menambahkan sahabat@ sain kenalan...

jika berminat (student USMKK) sila berikan nama, no. tel dan alamat e-mail sebelum 10 sept 09 jam 7 pagi bagi kegunaan pihak pengurusan

(muslimin hubungi : hisyam-013-2026465, tajudin-013- 9471496.. .muslimat hubungi muriatul ain-019-9705208, zaleha-014-5188642 )

harap sebar2kan kpd sahabat-sahabat lain dengan segera.
wallahu'alam.

Monday, September 07, 2009

Muslim dan Al-Quran II

Cara bagaimana al-Quran diturunkan

Menurut Imam as-Suyuti dalam kitabnya al-Itqan: Al-Quran diturunkan ke langit dunia pada malam al-Qadr secara sekali gus, kemudian diturunkan pula secara berperingkat selama dua puluh tahun, ada pendapat yang mengatakan dua puluh tiga tahun dan ada pula dua puluh lima tahun sejak Nabi Muhammad dilantik menjadi Nabi dan Rasul berdasarkan peristiwa dan keadaan tertentu yang hanya diketahui oleh Allah SWT pada tempoh tersebut.

Tetapi kenapa al-Quran diturunkan sekali gus ke langit dunia dan diturunkan tidak sekali gus malah berperingkat-peringkat ke atas baginda, perkara ini telah dijawab oleh Allah menerusi ayat 32 surah al-Furqan yang bermaksud: “Berkatalah orang-orang Kafir : Mengapa al-Quran itu tidak diturunkan kepada (Muhammad) sekali turun sahaja? Demikianlah (dengan cara itu) supaya Kami perkuatkan hatinya dan Kami membacanya kelompok demi kelompok (secara ansur-ansuran).”

Surah pertama turun dalam al-Quran

Menurut Imam as-Suyuti, surah pertama turun secara keseluruhan isi kandungannya ialah surah al-Muddathir, sementara riwayat Imam at-Tabarani pula surah yang sempurna diturunkan ialah al-Fatihah dan ada pendapat yang mengatakan ialah surah al-Alaq yang diturunkan hanya lima ayat pertama. Walau bagaimanapun mengikut susunan para ulama: Surah al-Alaq yang pertama diturunkan secara mutlak mengikut pendapat jumhur. Surah al-Muddathir pertama diturunkan dalam konteks menyampaikan mesej dakwah. Surah al-Fatihah pula pertama diturunkan sebagai pembuka kepada surah-surah lain dalam al-Quran.

Ayat terakhir turun dalam al-Quran

Perkara ini juga diperselisihkan oleh beberapa pendapat ulama berdasarkan riwayat hadis tertentu:

Pendapat pertama: Ayat terakhir turun ialah ayat mengenai pengharaman riba daripada ayat 278 surah al-Baqarah: “Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu benar-benar orang-orang yang beriman.” ia diriwayatkan oleh Imam Bukhari daripada Ibnu Abbas.

Pendapat kedua: Ayat 281 surah al-Baqarah: “Dan peliharalah diri kamu dari (azab yang terjadi) pada hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah.” Ia berdasarkan riwayat an-Nasaie daripada Ibnu Abbas dan Said Bin Jubair.

Pendapat ketiga: Ayat 282 surah al-Baqarah yang menceritakan tentang kesaksian dalam muamalat, iaitu ayat yang terpanjang dalam al-Quran. Ia berdasarkan riwayat Said Bin al-Musaiyab.

Pendapat keempat: Ayat 3 surah al-Maidah: “Pada hari ini telah Aku sempurnakan untuk kamu agama kamu, dan telah Aku cukupkan kepada kamu nikmat-Ku dan Aku reda Islam itu menjadi agama bagi kamu.”

Perbezaan pendapat di atas berlaku adalah disebabkan riwayatnya tidak sampai kepada Nabi Muhammad s.a.w, ia hanya terjenti setakat di kalangan para sahabat, maka masing-masing menyatakan keyakinan yang dipercayai yang tidak menjejaskan pegangan akidah mereka, walau bagaimanapun menurut para ulama, kecenderungan mereka kepada pendapat keempat berdasarkan apa yang dibacakan oleh baginda sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir untuk bertemu Tuhannya.

Apakah yang ada dalam al-Quran?

Sesungguhnya isi-isi kandungan meliputi pelbagai aspek yang diperlukan oleh manusia bagi mengurus kehidupan mereka dengan lebih sistematik. Dalam al-Quran terdapat ayat yang mengisahkan tentang cerita orang-orang terdahulu dan akan datang (pada hari kiamat) yang sepatutnya menjadi contoh teladan umat Islam hari ini, kerana ayat-ayat cukup sesuai sampai bila-bila, ini menunjukkan bahawa Allah SWT yang memiliki kitab suci tersebut bersifat Maha Sempurna dalam segenap tindak-tanduk-Nya.

Tidak kurang juga al-Quran memberi panduan untuk beramal ibadat seperti ayat-ayat wuduk, solat, perkahwinan, sistem kewangan, politik, ekonomi, pendidikan, kemasyarakatan, alam sekitar, sains, kaji hayat, sejarah dan banyak lagi yang tidak dapat untuk disenaraikan satu persatu di sini.

Ia juga merakamkan ayat mengenai akidah, ibadat, hubungan manusia dengan Tuhannya, penganjuran supaya berakhlak mulia dan meninggalkan akhlak tercela, cerita tentang azab dan nikmat, syurga dan neraka dan lain-lain.

Apa yang penting, al-Quran bukanlah kitab kuno atau doktrin yang hanya sesuai di zaman unta semata-mata seperti yang didakwakan oleh sesetengah para ilmuan termasuk di kalangan orang Islam, malah ia lebih kepada kitab yang memberi pedoman dan panduan berguna menuju jalan keselamatan hidup di dunia dan akhirat dalam segenap bidang yang mereka perlukan.

Sikap Muslim terhadap al-Quran

Tidak semua di kalangan manusia yang bernama Islam memiliki cita-rasa yang sama terhadap al-Quran, perkara ini ditegaskan sendiri oleh Allah SWT menerusi ayat 32 surah Fatiir yang bermaksud: “Kemudian kitab itu Kami wariskan kepada orang-orang yanag kami pilih di antara hamba-hamba Kami, lalu di antara mereka ada yang menganiayai diri mereka sendiri, ada di antara mereka yang bersederhana dan di antara mereka ada yang berlumba-lumba untuk berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu adalah kurniaan yang amat besar.” Sesungguhnya di kalangan hamba Allah yang diwariskan Allah al-Quran kepada mereka adalah yang bernama Islam (Muslimun), sedangkan Kristian, Sekular, Kapitalis, Sosialis, Komunis dan sebagainya adalah hamba Allah yang menolak kebenaran al-Quran secara mutlak.

Namun dalam ayat di atas terdapat tiga jenis manusia di kalangan hamba Allah yang Islam yang berbeza pendirian atau sikap mereka terhadap al-Quran:

1- Yang menganiayai diri mereka sendiri : Iaitu golongan yang kesalahan dosa mereka lebih banyak daripada pahala kebaikan, kerana mereka tidaka membaca al-Quran, mentelaah, berdiskusi apatah lagi untuk beramala dengan perintah Allah di dalamnya.

2- Adapun golongan yang bersederhana : Ialah golongan di mana kesalahan dosa mereka sama banyak dengan pahala, mereka adalah golongan yang membaca al-Quran tetapi belum bersedia untuk melaksanakan isi-isi kandungannya yang terdiri daripada hukum-hakam Allah.

3- Sementara golongan yang berlumba-lumba untuk berbuat kebaikan : Ialah golongan yang amat banyak kebaikan yang dilakukannya dan amat jarang berbuat kesalahan, mereka adalah golongan yang bersedia untuk melaksanakan hukum perintah Allah dalam al-Quran seperti hukum Hudud, Qisas dan Ta’zir, kerana hukum-hukum itu sahaja yang mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh umat manusia sepanjang masa.

Terserahlah kepada kita untuk meletakkan kedudukan diri di antara tiga jenis orang Islam seperti ayat di atas, apa yang jelas, al-Quran bukanlah kitab untuk dipertandingkan semata-mata, malah lebih daripada itu bagi mencapai maksud untuk mendapatkan cahaya keredaan Allah SWT.

Contoh ayat motivasi dalam al-Quran yang sepatutnya dikuasai

1- Sesungguhnya yang membaca al-Quran serta menyelidiki hikmah di dalamnya adalah mereka yang bernama Islam, kerana orang bernama Ah Chong atau Arumugam tidak sekali-kali membacanya melainkan mereka hendak mendekati Islam, tetapi yang menjadi tanda tanya di sini, mengapa Allah lontarkan persoalan kepada seorang Muslim yang membaca al-Quran seperti pertanyaan-Nya dalam ayat 101 surah Ali ‘Imran yang bermaksud : “Bagaimana kmu sampai menjadi kafir, pada hal ayat-ayat (al-Quran) dibacakan kepada kamu dan Rasul-Nya pun berada di tengah-tengah kamu?”

Ayat di atas menunjukkan kepada kita bagaimana terdapat di kalangan orang Islam menjadi kafir sedangkan al-Quran dan Rasulullah berada di sisinya, iaitu apabila menganjurkan Musabaqah Tilawah al-Quran, mengadakan majlis Maulidur Rasul, Maal Hijrah, Israk Mikraj dan sebagainya, namun akhirnya tidak dapat menerima petunjuk Allah malah menjadi golongan yang menentang (kafir) kebenaran.

2- Menerusi ayat 10 surah Fatir bermaksud: “Sesiapa yang mahukan kemuliaan, maka bagi Allah-lah kemuliaan itu semuanya, kepada-Nyalah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal solih dinaikkannya.”

Ayat di atas menggambarkan kepada bagaimana Allah SWT memberikan kemuliaan kepada kita sebagai manusia akan kemuliaan-Nya agar kita menjadi golongan yang mulia, ia menunjukkan bahawa dengan cara memberi atau mendengar perkataan dalam majlis ilmu, kuliah, ceramah atau forum agama seseorang itu akan dimuliakan Allah SWT.

Inilah satu pendekatan yang mampu untuk mengisi kekosongan jiwa manusia pada hari ini, namun manusia tetap angkuh disebabkan tidak berusaha untuk mendapatkan kemuliaan daripada Allah, mereka memilih jalan yang boleh menjerumuskan mereka ke dalam neraka-Nya.

Tadarus al-Quran pada bulan Ramadan

Perkataan tadarus telah dijelaskan oleh baginda Rasulullah s.a.w. dalam satu hadis (hadis yang ke-36 dalam hadis 40 susunan Imam an-Nawawi), daripada Abu Hurairah r.a., dari Nabi s.a.w. bersabda : “Tidak berhimpun satu kaum dalam rumah Allah, mereka membaca al-Quran dan bertadarus (berdiskusi isi kandungannya) di kalangan mereka, melainkan perhimpunan mereka itu diturunkan ketenangan daripada Allah, diliputi dengan rahmat-Nya, dikelilingi dengan para Malaikat dan Allah akan mengingati mereka yang ingat kepada-Nya.”

Menurut hadis di atas, baca disebut tilawah, sedangkan tadarus ialah berdiskusi segala isi kandungan al-Quran, sama ada dari sudut hukum-hakam ilmu tajwid, persoalan ilmu sains meliputi persoalan kejadian manusia, tumbuh-tumbuhan, ilmu alam, ilmu kaji hayat, cakrawala dan berbagai-bagai macam lagi yang perlu diterokai, ayat-ayat syurga dan neraka, ayat-ayat mengenai tentang dosa dan pahala, ayat-ayat motivasi (tazkirah) dan sebagainya yang tidak dapat dihitung dengan sepuluh jari, ia bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Apa yang penting, Ramadan tahun ini menjadikan kita umat yang suka bertadarus (berdiskusi, mengkaji) isi-isi kandungan al-Quran termasuklah memperelok sebutan huruf-huruf al-Quran dengan memperdalami hukum-hukum ilmu tajwid, supaya Ramadan kali ini benar-benar meninggalkan seribu kenangan berbanding tahun-tahun sebelum ini, sekali gus merubah keadaan diri kita kepada suka membaca, mengkaji serta beramal dengan al-Quran, mudah-mudahan dengan cara itu kita menjadi graduan Ramadan cemerlang pada kali ini, Amin.

Sunday, September 06, 2009

Muslim dan Al-Quran

Sesungguhnya dengan turunnya al-Quran pada bulan Ramadan sejak lebih 1,400 tahun lalu, telah menyelamatkan manusia daripada melakukan tabiat serta tingkah laku yang tidak selari dengan fitrah mereka sendiri.

Ia menjadi inspirasi ke arah kebaikan kerana di dalamnya penuh dengan ayat-ayat yang mampu merubah sikap manusia kepada sesuatu yang positif dalam hidup mereka.

Sayidina Omar bin al-Khattab yang dulunya dikenali sebagai seorang yang bengis dan amat membenci Rasulullah s.a.w. telah menemui jalan terbaik dalam hidupnya apabila dipertemukan dengan al-Quran yang akhirnya memeluk Islam.

Yang menariknya, Omar telah memeluk Islam hanya kerana membaca dan menatap beberapa potong ayat Quran daripada surah Taha dan setelah mengucap dua kalimah syahadah. Omar menjadi seorang Muslim yang amat komited dan yakin dengan Islam. Omar, setelah mengucap, terus mengisytiharkan keislamannya kepada seteru tradisi Rasulullah termasuk Abu Jahal.

Begitulah jauhnya perbezaan Omar dengan umat Islam pada akhir zaman ini. Tetapi yang peliknya, Omar dan umat akhir zaman juga mengharapkan untuk mendapat syurga dan rahmat pada hari pembalasan, sedangkan cara hidup dan keyakinan mereka amat berbeza.

Apa yang dimaksudkan dengan Nuzul al-Quran?

Nuzul yang diambil daripada perkataan bahasa Arab diertikan sebagai penurunan, sementara al-Quran pula merupakan kitab Allah yang diberikan kepada Nabi akhir zaman iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

Jadi istilah Nuzul al-Quran boleh diertikan sebagai penurunan al-Quran ke atas baginda Rasulullah sebagai petunjuk kepada umat manusia sejagat.

Waktu turunnya al-Quran?

Allah menjelaskan dalam surah al-Qadr, bahawa al-Quran diturunkan pada malam yang dikenali sebagai “Lailatul Qadr”, pokok daripada ajaran isi kandungan surah ini ialah al-Quran mula diturunkan pada malam tersebut yang nilainya lebih baik daripada 1,000 bulan, para Malaikat dan Jibril turun ke dunia pada malam tersebut untuk mengatur segala urusan.

Surah al-Qadr ini pula diturunkan di kota Makkah dan dihimpunkan dalam surah-surah Makkiyyah, iaitu surah yang diturunkan sebelum hijrah baginda Rasulullah s.a.w ke Madinah, isi pengajarannya ialah beriman kepada Allah dan rukun-rukun iman yang lain.

Kenapa al-Quran diturunkan dan apakah fungsinya yang sebenar?

Dalil daripada al-Quran:

1- Ayat 15-16 surah al-Maidah : “Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya (Nabi Muhammad) dari Allah dan kitab yang menerangkan (al-Quran). Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredaan-Nya ke jalan keselamatan, (dan dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari kegelapan kepada cahaya yang terang benderang dengan izin-Nya dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.”

2- Dalam ayat 9 surah al-Hadid : “Dialah (Allah) yang menurunkan kepada hamba-Nya (Muhammad) ayat-ayat yang terang (al-Quran) supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya (Islam).”

Jelas dari keterangan kedua-dua ayat di atas menunjukkan bahawa fungsi sebenar penurunan al-Quran ke atas manusia, tidak lain adalah untuk menyelamatkan mereka dari terus berada dalam kegelapan dunia yang terpaksa meraba-raba serta tanpa hala tuju hidup yang jelas dan sempurna kepada cahaya Islam, tidak cukup dengan itu, Allah SWT melalui kitabNya itu bertujuan untuk memimpin mereka ke jalan yang benar dengan memberikan kepada mereka petunjuk kebenaran agar mereka ditempatkan ke dalam syurga di akhirat kelak.

Dalil daripada hadis Nabi Muhammad s.a.w.: “Dari Ali Karramallahu Wajhahu, katanya: Sesungguhnya aku telah mendengar Rasulullah Salallahu Alayhi Wasallam bersabda: "Sesungguhnya akan berlaku fitnah yan banyak." Aku pun bertanya: "Apakah jalan keluar darinya duhai Rasulullah?" Baginda menjawab: Kitabullah (al-Quran). Kerana di dalamnya terdapat kisah-kisah orang dan perkara sebelum kamu dan perkhabaran tentang apa yang akan datang sesudah kamu; dan terdapat di dalamnya hukum-hakam di antara kamu; Ia (al-Quran) adalah kata putus dan bukan senda gurau; sesiapa yang meninggalkannya (menolaknya) kerana sombong, ia akan dibinasakan oleh Allah; dan sesiapa sahaja yang mencari petunjuk selain darinya akan disesatkan oleh Allah; Ia adalah tali Allah yang teguh dan ia adalah pengajaran (peringatan) yang bijaksana. Ia adalah as-Siratul Mustaqim (jalan yang lurus); Ia adalah kitab yang dengan sebab berpegang teguh kepada ajarannya, hawa nafsu seseorang tidak akan menyeleweng dan terpesong; dan Ia adalah kitab yang kalimah-kalimahnya tidak samar dan berputar-belit; dan para ulama pula tidak pernah puas menggali ilmu darinya (demikian juga) keindahan, kemanisan dan kelazatan membacanya tidak akan pernah hilang dan kandungannya menakjubkan, tidak berkesudahan. Ia adalah kitab yang jin tidak berhenti mendengarnya sehingga mereka berkata, "Sesungguhnya kami mendengar bacaan al-Quran yang menakjubkan, ia menunjuk ke jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya." Sesiapa sahaja berkata dengannya, benarlah perkataannya; sesiapa yang beramal dengannya, dia akan diganjari pahala, sesiapa yang berhukum dengannya, adillah dia dan sesiapa yang menyeru kepadanya, nescaya dia akan diberi petunjuk Siratil Mustaqim (jalan yang lurus) - HR Tirmizi dan Darimi.

Keterangan maksud hadis mengenai fungsi al-Quran

Memang benar dan tepat sekali penjelasan baginda s.a.w. seperti dalam hadis di atas, bahawa pada akhir zaman akan berlaku terlalu banyak fitnah yang ditimpakan ke atas Islam dan Muslimin.

Sama ada fitnah itu dilakukan oleh mereka yang bukan Islam yang menaruh sifat benci amat mendalam serta dendam kesumat terhadap Islam dan umatnya, ataupun dilakukan sendiri oleh mereka yang bernama Islam.

Antara fitnah yang dilakukan oleh orang Islam sendiri seperti meninggalkan solat tanpa alasan atau sebab yang boleh diterima kerana menonton pertandingan bola sepak, pertandingan akhir mencari juara bintang popular dan sebagainya, tidak kurang juga golongan remaja muda dan tua yang tidak mengenakan kod berpakaian yang disyariatkan oleh Allah SWT, terlibat dalam pembunuhan, perjudian, rasuah, pecah amanah, penipuan dalam pilihan raya dan banyak lagi.

Kesemua yang disebutkan itu adalah fitnah yang menyukarkan golongan pendakwah untuk menyampaikan mesej Islam kepada bukan Islam tentang keindahan agama Islam kerana tindakan-tindakan liar itu menjadi batu penghalang kepada bukan Islam untuk menerima Islam, ataupun minat, cenderung atau simpati kepadanya.

Justeru, yang boleh menyelamatkan keadaan dan dari fitnah-fitnah tersebut adalah kitab suci al-Quran, kerana tujuan ia diturunkan seperti yang dijelaskan dalam ayat-ayat di atas adalah untuk meneylamatkan bangsa manusia serta mempimpin mereka ke jalan kebenaran.

Friday, September 04, 2009

islah nafsak ,wad'u ghairak



أصلح نفسك وادع غيرك

Perbaikilah diri kamu serta serulah orang lain

Wednesday, September 02, 2009

monolog dalaman

1)saya cuba untuk tingkatkan keyakinan pada diri sendiri
2)ramadhan berlalu tanpa kita sedari atau tak,saya mula2 semangat,sekarang ?hurm.sedih betul tak dapat solat terawih kat surau murni.
3)bila nak buat sesuatu yang jahat waktu ramadhan nie,khususnya,ingatlah "inni soim"-maksudnya,aku sedang berpuasa nie.
4)saya telah menjadi musuh kepada diri sendiri,syaitan kena rantai,abistu siapa punya angkara ajak saya buat jahat ni?jawapannya-diri sendiri.
5)hidup ini kena bertolak ansur dengan orang lain.jangan pentingkan diri sendiri.
6)saya ada banyak kerja,tapi kenapa saya macam orang tak banyak kerja(suka main-main)
7)saya risau,final year project.
8)hati saya mudah kecik sekarang,macam dulu2.
9)nyahlah dikau dari hidupku wahai makhluk x bernyawa.
10)saya memang jahat,waktu ramadhan pun beria tengok cerita Nur Kasih.
11)kenapa hilang semua link blog ni?penat je saya buat.
doakan saya berjaya.
best jugak kalau dapat arkitek beriman...berangan je lebih.

Wednesday, August 26, 2009

senyum

hai,nama saya hafiz.
walaupun lapar,saya masih maintain senyum sampai sepet mata.
selamat beramal.

Sunday, August 23, 2009

Secret One A Pillar of Faith: Motivational Story about Fasting during Ramadan

all the contents under copyright of http://wisdomthruwords.blogspot.com/.
thank you sis zabrina.


Knock, knock...

Who's there?

This is Ramadan...

Ramadan Who?

Ramadan Mubarak!


*Giggle*... wait a minute, am I the only one laughing here?

Ok, ok. By now, I am sure you guys already know that I can't quite tell jokes, but, hey, it sure didnt hurt to try, right? :))

But jokes aside, truly, I am so excited that Ramadan is finally here, alhamdulillah.

And I am thankful to Allah to allow me to taste the sweetness and delightfulness of this wonderous month again, this year, alhamdulillah.


Ya Rabb... Indeed, I am your thankful servant.


As a special treat for my beloved friends, brothers and sisters, I have in today's post Secret One (out of 25 Secrets) from my latest book- Life is an Open Secret- Ramadan Special.




If you like the story, please forward and share this story (without changing anything or any part of it and plus include my blog link and copyright too!) with your friends and family, inshaAllah. I pray that Allah accepts our deeds, and have mercy on us, and forgive us for all our wrongdoings this Ramadan, ameen.

My gift to you...

Secret One: A Pillar of Faith


From Small Beginnings, Come Great Things - American Proverb



That day I was admiring a beautiful house near my sister's place. The design of the house was breathtaking, subhan Allah.

Although I don't have any inkling whatsoever about architectural design, I do love houses, buildings and structures that reflect great creativity and genius. I could not begin to imagine the sheer hard work the designers and architects must have put into the design.

Thomas Disch once said,
Creativity is the ability to see relationships where none exist.

And I totally agree with Mr. Thomas here. This house I am appreciating has a perfect combination of classic, ancient and gothic with a touch of modernity in it, subhan Allah.

I chuckled at the thought of my very best effort in designing a house: a square box with a roof and chimney and a few squared windows and one door, with a sun coming out from behind it!

Got the picture?

So, obviously, I truly appreciate talents of people who can design such a strikingly beautiful house.

But then I got curious. Despite its gorgeousness and majestic outlook, the house was empty. I mean, it looked as if it had been left empty for years. The garden is full of weeds growing as tall as a 9 year old, cobwebs were everywhere, the main gate was all rusty and most windows were broken too.

It was then my dad told me that the house was empty for a reason.

“What's the reason, dad?” I asked him

“Well, it seemed that when the house was being built, the owner refused to follow the advice that it should not be three-storeys high as the ground it was built on was kind of soft. And if he still wanted to do so, he would have to build a stronger foundation for the house and use the right kind of piling as pillars. But he refused to listen and built the house his way anyway. And now, the house is not safe to live in.”

“Wow, what a shame and a waste of money!” I couldn't believe my ears, shaking my head in disbelief.

The owner must have lost hundreds of thousands of his hard earned money. Poor him…

As I reflected on that incident later in the day, it suddenly dawned upon me the words of our beloved Prophet Muhammad (peace be upon him) who once said,



"Islam is built on five (pillars): the testimony that there is no god except Allah and that Muhammad is the Messenger of Allah; establishing prayer; paying zakah; fasting Ramadan; and Hajj to the House (the Ka`bah)." (Al-Bukhari)

SubhanAllah!

Don't I see that my beautiful religion too, has pillars and foundations of its own which I should adhere and follow? The pillars that have been identified by my Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) about 1429 years ago, and they still hold true until today.

And he (peace be upon him) had left us these pillars for one reason- the very soil also known as life that we all stand (live) on is, yes, you got it- soft!




Soft as in unstable, risky, dangerous, uneven, unbalanced, uncertain, unsafe and could be hazardous to our lives.

And if we failed to build the right kind of pillars as the foundation to our home (a.k.a. life) here on this earth, we might just end up like that wasted house- all beautiful but of no use to anyone!

Yikes! Na`udhbillaahi min dhalik!

Surely, that is not something that we want to become, you agree?

I, for one, truly do not want to be like that wasted house. Nope, I really don't.

Really. Really. Really.

In fact, I want to built a 'house' that I could live in happily and peacefully; where others could come visit without worrying if the roof is going to fall on them or the floor is going to suck them in. I want to build a place where people could call it a happy home and where others and I can find solace in, inshaAllah.

And as we all know, in just a few days, we shall be given a chance to strengthen the current foundation to our houses using one of the mentioned pillars- the pillar of fasting in the great month of Ramadan!

He, the Almighty has special instruction for us during this month when He said in one of His Verses,

(The month of Ramadan in which was revealed the Quran, a guidance for mankind, and clear proofs of the guidance, and the Criterion (of right and wrong). And whosoever of you is present, let him fast the month, and whosoever of you is sick or on a journey, (let him fast the same) number of other days. Allah desires for you ease; He desires not hardship for you; and (He desires) that ye should complete the period, and that ye should magnify Allah for having guided you, and that peradventure ye may be thankful.) (Al-Baqarah 2: 185)

Yes, that is what we should be doing this month of Ramadan, you agree?

Fasting.

Thinking about this special month made me become excited suddenly. Why shouldn’t I, right? This is literally the only opportunity that I have to strengthen this one pillar as it only comes once a year and it only lasts for 30 days!

30 days?

Yes, 30 days, my brothers and sisters. Only for 30 days.

We are given about 30-days to do whatever we should do to ensure that this one pillar becomes so strong that it would be able to withstand whatever hurricane, tsunami and turbulence that might come our way for the next 326 days (365 minus 30 days) until the next round of 'piling' comes- if we live that long, that is!

Oppss… such is the reality of life, huh?

And you know something else?

One of the best part of having Ramadan with us is this,

“When Ramadan comes, the gates of mercy are opened and the gates of Hell are shut, and the devils are put in chains.” (Al-Bukhari and Muslim)


Yup, all the gates of mercy are opened, my friends! Opened!

Isn't that amazing?




I began wondering, what is behind those gates of mercy. Do you wonder too, my brothers and sisters?

One thing I believe is that it contains a gazillion times of a gazillion things called mercy that we cannot imagine having, right?

Much like what the gates of banks would have what behind it. Yup, you got it. MONEY! And the gates of libraries would have books and the gates of schools would have children inside them, right?

Subhan Allah…

So, I know that I must take plan my Ramadan well this year, inshaAllah as His Gate of Mercy is wide open for me, Ameen…

And coincidently, about a week back, I received something from a friend called 'Ramadan Planner'. It has a 30-day plan where we can insert / change / edit whatever information according to our fancy. And this Ramadan Planner is sure able to help us plan our recitation of His Book, our remembrance of His Names, our Charity to give away, our obligatory prayers time and supererogatory Prayers like the Tarawih Prayers and many other good deeds we plan to do during this Holy month of Ramadan- all charted in this wonderful planner.

Nevertheless, I will always remember what Will Rogers once said,
Plans get you into things, but you got to work your way out.

I surely do! And my dearest brothers and sisters- you know, you have to, too! So, let us all do it together then, you agree?

Let us start planning!

Ramadan Kareem to everyone!

Thursday, August 20, 2009

Ramadhan datang lagi

Bismillahirrahmanirrahim

1)boleh bukak website ust.hasrizal untuk archieves ramadhan dan raya lepas2.
2)rasa cepatnya masa berlalu,sebabnya tak manfaatkan masa betul2.
3)ambil kesempatan untuk bersihkan diri dari timbunan dosa yang mencengkam diri.
4)holier than thou ialah exhibiting an attitude of superior virtue; self-righteously pious.maksudnya rasa macam diri dah bagus sangat,tak nak terima pendapat orang lain.umpamanya,seorang CEO ,tidak mahu menerima pendapat kakitangan bawahannya,kerana dia rasa dia dah tahu macam2,buat apa diorang nak menyibuk bagi pendapat,aku lagi terer ape!!ataupun budak pakai tudung labuh kena tegur ngan budak biasa2 (tudung x labuh),konon rasa cam ilmu dah banyak dan x mau terima teguran.
sumber:http://www.thefreedictionary.com

Motivasi untuk yang rasa cam malas-malas tuh untuk peringatan kehidupan ,insan selalu alpa .

Peristiwa-peristiwa penting dalam bulan Ramadhan :

1. Peperangan Badar Kubra (17 Ramadhan tahun 2 hijrah)
2. Pembukaan Kota Mekah (10 Ramadhan tahun ke 8 hijrah)
3. Sebahagian daripada peristiwa peperangan Tabuk (tahun 9 hijrah)
4. Tersebar luas Islam ke Yaman (tahun 10 hijrah)
5. Khalid al-Walid menghancrukan berhala al-Uzza (tahun 8 hijrah)
6. Islamnya Bani Thaqif dan mereka menghancurkan berhala al-Laata yang mereka sembah (tahun 9 hijrah)
7. Peristiwa Ain Jalut, iaitu tentera Monggol dikalahkan oleh Sultan Quthuz 915 Ramadhan 658 hijrah)
8. Pembukaan Andalus di bawah pimpinan Toriq.
Bagi yang dah rajin puasa mungkin kalam Imam al-Ghazali ini boleh dijadikan neraca ukuran, tahap puasa kita seharian :

Pembahagian puasa sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Ghaazali :

1. Puasa awam : ia meninggalkan syahwat perut dan kemalauan
2. Puasa khusus : ia menahan pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan segala perkara dari terlibat dengan maksiat.
3. Puasa khususul khusus : hati yang berpuasa daripada kepentingan dunia dan memikirkan perkara duniawi dan meninggalkan segalanya serta segala-galanya ditumpukan hanya kepada Allah SWT.
sumber:ulamaummah.blogspot.com

Thursday, August 13, 2009

La maudhu'(tiada bertajuk)

gambar hiasan
assalamualaikum........ ntah ada atau tidak orang yang baca artikel kopi pasta saya.namun,saya berharap usaha sekecil ini mungkin dapat menolong saudara atau saudari dan tidak lupa kepada diri sendiri , mendekatkan diri kepada ALLAH,lebih memahami,lebih menginsafi,lebih bermuhasabah..entahlah..hati saya juga banyak lompong....sungguh.......rasa macam blog ini kosong.lemahnya hati ini....

Tuesday, August 11, 2009

Gejala Bid'ah-Membid'ahkan dalam Perkara Khilafiyah: Natijah Kejahilan

Fenomena terburu-buru dalam sesuatu sememangnya merupakan salah satu sifat yang amat dicela dalam Islam, kecuali dalam beberapa perkara yang disarankan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis-hadis Baginda s.a.w.. Hakikatnya, selain dari perkara-perkara tersebut, terburu-buru dalam urusan merupakan suatu bentuk tipu daya syaitan terhadap manusia.

Fokus utama di sini ialah mengenai gejala sebahagian penuntut ilmu dewasa ini, yang masih lagi dalam proses pembelajaran dalam bidang ilmu agama Islam, namun sudah pandai mengkritik, menyalahkan dan berdebat dalam perkara-perkara yang diperselisihkan ulama’ mengenainya. Barangkali, mereka merasakan, setelah membaca beberapa buku sebahagian para ulama’ yang mengkritik dan membuat ulasan ilmiah terhadap sesuatu perkara ilmiah tersebut, mereka sudah rasa cukup untuk terlibat sama dalam menyuarakan pandangan mereka, sekaligus meletakkan diri mereka setaraf dengan para ulama’.

Baca lagi di:http://mukhlis101.multiply.com/journal/item/106

Monday, August 03, 2009

memori terbaik


Di sinilah tempat kubermula
,Menimba ilmu milik Yang Esa

Buat bekalan dunia,
Akhirat jua tidak dilupa,
Kedengaran sayup berkumandang

Suara anak-anak wawasan,
Akan kami buktikan
.Kecemerlangan dan kejayaan

Bersatu hati suara,
Tercipta sumbangsih irama,
Renungan buat semua,
Tanda ingatan nan mesra

Salam yang teristimewa,
Buat temanku semua,
Penuhkan ilmu di dada,
Hidupmu bakal sejahtera
Sekalung budimu guru,
Menyampaikan wadah ilmu,
Akan kukenang selalu,
Jadi panduan hidupku
Bersama kita jayakan,
Satu wawasan pendidikan,
Untuk agama dan bangsa,
Berbakti pada negara

Terima kasih kami ucapkan,
Pada guru teman seperjuangan,
Moga kan diberkati... ,Jasa dan bakti kekal abadi(Sumbangsih,Soutul Jihad)


video

gambar perhimpunan mansuhkan ISA

untuk sesiapa yang nak tengok:


http://idhamlim.blogspot.com/2009/08/panas-gambar-gambar-terbaru-dari.html


http://www.saynotomunafiqeen.blogspot.com

Thursday, July 30, 2009

fi lailatin minal layal oleh muhammad al husayyan

في ليلة من الليال
لست أدري ما اعتراني
ظلمةٌ تغمرني يا رب


Di suatu malam dari sekian malam,
Aku tidak tahu apa yang terjadi padaku,
Kegelapan menyelubungi diriku, wahai Tuhan.


الأرض ضاقت والسماء
وقلبي ما عرف الضياء
والدمع بات يبكي يا إلهي


Bumi dan langit ku rasakan sempit,
Hatiku tidak menjumpai cahaya,
Dan air mataku sentias
a bercucuran, wahai Tuhanku.


عصيت والذنب كبير
وإني في حزني أسير
مقيد بالذنب يا رب

Aku ingkar dan dosaku bertimbun,
Sesungguhnya aku di dalam penjara kesedihan,
Dirantai oleh dosa-dosaku, wahai Tuhan.


فهل يستحق يا إلهي
العفو مجرماً
مقرٌّ بالذنوب يا إلهي

Akan layakkah, wahai Tuhanku,
kemaafan diberikan kepada si pesalah,
yang sering berbuat dosa, wahai Tuhanku?


أنت الذي خلقتني
رحمتني ورزقتني
دوماً يا رب قد كنت معي

Engkau yang menciptakanku,
Mengasihiku dan memberikanku rezeki,
Wahai Tuhan, Engkau sentiasa mendampingiku,


لكنني نأيت عنك
نسيت ما قد كان لك
وسرت في طريقي يا إلهي

Namun aku pula menjauhi-Mu,
Aku melupai apa yang ada pada-Mu,
Dan aku mengikuti jalanku sendiri, wahai Tuhanku.


واليوم يا رب أعود
من ظلمة خلف الحدود
فالقلب منكسر وطرفي حائر


Pada hari ini wahai Tuhan, aku kembali
daripada kegelapan di belakang sempadan,
Hatiku berkecai dan jalanku mengelirukan,


وأنا الغريق فلا أرى
إلا سواك لي منقذاً
لا ملجأ ولا منجى إلا أنت
يا إلهي

Aku yang kelemasan tidak melihat sesiapa
melainkan Engkau untuk menyelamatkanku,
Tiada tempat berpaling, tiada penyelamat kecuali Engkau, wahai Tuhanku!



Pada suatu hari, seorang lelaki berjumpa dengan seorang sahabat Rasulullah sallahu alayhi wassalam yang bernama Abdullah bin Mas'ud radiallahu 'anh dan berkata:
Wahai Ibn Mas'ud, nasihatilah aku dengan sesuatu yang dapat meredakan kegelisahanku. Buat masa ini, jiwaku tidak tenteram, fikiranku kusut-masai, tidurku tidak nyenyak dan seleraku tiada.

Abdullah bin Mas'ud kemudian menjawab:
Bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat. Pertama, ke tempat orang yang sedang membaca Al Quran; tidak kira sama ada kamu ikut membacanya atau kamu sekadar mendengar bacaan orang lain.

Kedua, kamu menghadiri majlis ilmu yang boleh mengingatkanmu kepada Allah.

Ketiga, kamu cari suatu waktu yang sunyi, contohnya di waktu malam, dan ketika itu kamu bangun melaksanakan ibadah kepada Allah serta memohon kepada-Nya agar diberikan ketenangan dan kedamaian hati kepadamu.

Jika selepas melakukan kesemua ini, jiwamu masih juga tidak tenteram, bermohonlah kepada Allah agar digantikan hatimu dengan yang lain kerana hati yang kamu miliki sekarang ini bukan lagi milikmu.

dikopi pasta dari http:// hembusan.blogspot.com.makasih no..