Saturday, March 29, 2008

degil

darah org muda,degil dan panas baran,meluap2..sabo2...

Thursday, March 27, 2008

jIkA aKu jAtuH cInTa............


l
"Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu Ya Allah, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu, agar aku tidak terjatuh dalam jurang cinta semua.


Ya Rabbi, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari hati-Mu. Ya Rabbal Izzat, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu.


Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu. Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.

Ya Allah Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu, telah berjumpa pada taat pada-Mu, telah bersatu dalam dakwah pada-MU, telah berpadu dalam membela syariat-Mu. Kukuhkanlah Ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya. Penuhilah hati-hati ini dengan Nur-Mu yang tiada pernah pudar. Lapangkanlah dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu."

(As-Syahid Sayyid Qutb)

semoga jiwa terubat dengan harapan

cinta kepada keluarga,i miss them...riNdU iTu aNUgERaH...
teringt kata2 ayahku,dulu msa mula2 kawin berdua ,skrg dah makin tua pun tinggal berdua .sebab:anak2 blajar jauh,kerja jauh,abgku-sabah,kak -sorang banting,sorang perak,aku dekat je..tapi duk asrama,adikpempuan g plkn,3 org je duk rumah+ma ayoh.bile aku balik rmh hujung minggu ,rase sunyi gak,mayb adik pempuan yg g plkn tu takde kat rmh..sbb selalu gaduh ngan die ..=)


semoga kebahagiaan menjelma,
semoga jiwa kita terubat dengan harapan,
maka jgnlah mnyerah,
jika kau menyerah ,
kecemasan akn menyergap jiwa,
seseorg yg dkt dgn kebahagiaan adalah org yg punyai harapan...

yA ALLAH,aku sungguh cmas untuk hadapi "EXAM" dunia ini.....

Tuesday, March 25, 2008

avoiding internet addiction

assalamu'alaykum,
some guidance:
1)Be Honest About Your Time Online


Nearly all addictions thrive in secrecy. The consequences that addicts face - loss of jobs, relationships, and health - mount with the severity of the addiction.
And few of us want to reveal to others that we have been engaging in behavior that is self-destructive. However, an honest talk with a trusted friend about how much time you are spending online and its effect on your life could be useful as another person can be more objective about the severity of your problem.


2)Focus Outside Yourself

For people with addiction disorder, isolation feeds self-obsession, and relentlessly focusing on oneself only deepens feelings of boredom, sadness, and fear. Many addicts find that activities such as volunteering for charities or helping others help refocus and distract them, relieving the self-pity that only deepens destructive urges.


3)Be Responsible For Your Problems


Many of us blame our problems on our bad luck or how unfair the world is. The Internet, especially the world of online gaming, can be an utter escape from the problems that plague us. What are you trying to escape when you spend hours online? Are those problems made better or worse by the time you spend online? How many of those problems have you created yourself?
so,now pegi studi.!!!

setiap perkara akan berlalu

assalamu'alaikum
alhamdulillah ,

dalm hidup kita seharian ,walaupun kita tak nak tempuhi benda tu,ia akan tetap akan dilalui oleh kita walaupun kita tak nak atau nak.
contohnya masa dapat assignment ,rasa cam susah nak buat,tapi skrg dah hantar,mcm tak percaya plak.
semua ospe dah lepas,CA,lab report semua dah hantar,tinggal satu je lagi-assignment Oral health ;)
tinggal nak exam final je.studi blum....

minggu dpn study week,
hope i can do a schedule and can cover 6 subjects ;)
exam schedule :
7/4-patologi
8/4-free
9/4-mikrob
10/4-free
11/4-free
12/4-free
13/4-free
14/4-farmako
15/4-free
16/4-immuno
17/4-free
18/4-free
19/4-free
20/4-human genetic
21/4-free
22/4-free
23/4-free
24/4-oral health

Monday, March 24, 2008

Sunday, March 23, 2008

konnichiwa~

bullet train

indahnya pagi ini,hujan turun membasahi bumi............

Saturday, March 22, 2008

Petua untuk qiyam fillail


Faktor yang memudahkan seseorang itu bangun untukberqiyamullail (Insya ALLAH)

Menurut Syeikh Muhammad Solih al-Munajjid, terdapatbeberapa faktor penting yang dilihat boleh membantu umat Islam untuk bangun bagi melakukan solat di tengah malam seperti di bawah ini:

1. Ikhlas kepada Allah dalam setiap tindakan yang dilakukan bagi meraih keredaan-Nya, iaitu melakukan solat malam dengan merahsiakannya daripada pengetahuan orang ramai, ia bertujuan supaya tidak ada rasa riak dalam diri.

2. Hendaklah bagi orang yang melakukan solat malam itu mempunyai perasaan dalaman, bahawa Allah SWT menjemputnya untuk bangun di tengah malam.

3. Mengetahui sedalam-dalamnya ilmu mengenai kelebihan bangun di tengah malam berdasarkan pengajian dan perbincangan.

4. Memerhati kepada kesungguhan individu-individu terdahulu daripada kita yang istiqamah dan iltizam melakukan qiyamullail khususnya para solihin dikalangan para sahabat dan ulama.

5. Tidur di atas lambung sebelah kanan akan memudahkan seseorang itu boleh bangun di tengah malam seperti yang ditunjukkan oleh baginda Rasulullahs.a.w.

6. Tidur dalam keadaan berwuduk seperti ditegaskan oleh Rasulullah; "Apabila anda hendak masuk tidur,berwuduklah seperti untuk menunaikan solat." Hadisriwayat Imam Bukhari dan Muslim daripada al-Barra BinAzib.

7. Bersegera masuk tidur (tidur di awal waktu)terutama lepas solat Isyak seperti amalan yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.

8. Berzikir dengan wirid-wirid yang Ma'thur seperti Ma'thurat sebelum tidur, kerana ia menjadi benteng diri daripada kejahatan Syaitan dan membantu untuk mudah bangun, atau ayat-ayat pilihan dari al-Quran,baca doa tidur, membaca tiga Qul dan sebagainya.

9. Seboleh-bolehnya tidur sebentar di siang hariyang dikenali sebagai 'Qailulah', iaitu sebelum masukwaktu Zohor atau selepasnya, ala kadar setengah jam.

10. Elak daripada banyak makan dan minum, kerana ia boleh membantutkan hasrat untuk bangun di tengah malam.

11. Bertekad sedaya upaya untuk bangun malam dalam apa jua keadaan.

12. Menjauhkan dosa dan maksiat, kerana ia dikenal-pasti sebagai penghalang pertama dan utama dari mudah untuk bangun di tengah malam.

13. Membuat perhitungan diri (muhasabah) jika tidak mampu untuk bangun di tengah malam.


Ketahuilah wahai saudara-saudaraku sekalian!Qiyamullail adalah ibadat yang menghubungkan hati kitadengan Allah selain ia adalah sunnah muakkadah yang sangat dianjurkan oleh Nabi s.a.w.


Baginda bersabda :"Hendaklah kamu lakukan solat di tengah malam,sesungguhnya ia merupakan kebiasaan kepada orang-orang soleh sebelum kamu, ia boleh mendekatkan kamu kepadaTuhan kamu, ia juga penghapus segala dosa, penghalangdaripada terjebak kepada maksiat dan dosa dan penawarkepada penyakit yang ada di tubuh." Hadis riwayat ImamAhmad dan Tirmizi.


atau saya pernah baca kat buku, sebelum tidur tu bacakan dua ayat terakhir surah al-Kahfi..


wassalam.

Wednesday, March 19, 2008

mood nak menulis

find the proper tyme 2 write,no mood....

test jawab ikut suke hati jeee................................teruknye aku niee....

Sunday, March 16, 2008

ujian dari ALLAH

dEAr me,mYseLf,
Hidup ini hakikatnya terlalu singkat ,
jAnGan dIkau bersandar pAda kEnAnGan sIlam,
seAndainya impian indah bisa digapai,
Jangan terlalu mengikut perasaan,
bImbang nanti dituruti seribu sesalan,
JanGan diUlaNgi kEkhilafan siLam,
TerusKAn lAgkahmu mara kehadapan,
membawa bersama imej ISLAM,
Tinggalkan semua didalam lipatan sejarah,
Yang tersimpan rapi dalam kotak ingatan dan
dakapan kalbu seorang Insan yang mengejar hakikat CINTA.


wassalam..................

Sunday, March 09, 2008

General Election 12




Keputusan telah diumumkan.Pakatan pembangkang rampas 5 negeri.Kekalahan paling teruk dialami BN sejak ia ditubuhkan,tak dpt majoriti 2 per 3...

Ya ALLAH,Engkau peliharalah negara kami,berilah kekuatan kepada hambamu untuk memimpin umatmu ....kemenangan ini merupakan suatu amanah yang amat berat dari ALLAH,smoga kita terus diberi kekuatan untuk bertahan...dan Islam terus subur dibumi Malaysia ..Al-Quran dan sunnah dijadikan pedoman,
Jgn engkau palingkan hati kami setelah engkau beri hidayah kepada kami..sekiranya inilah takdir kami,kami panjatkan kesyukuran diatas nikmat ini.moga kami lebih baik dari semalam.....amin.

Wednesday, March 05, 2008

pengajaran...



suatu pengajaran buat diri ku yang terlalu leka meng"surf"internet.....byk masa bazir,notes tak baca banyak ,imtihan dah makin dekat.7 april ...tolak makan ,tido,buat benda lain lagi...sempat ke nak studi nie.bak kata pak lah kita kena telus,kena plan betul2 ,pastu tulis,tak leh ada yg tertinggal.btul kata pepatah,masa yg terluang ibarat pedang yang tajam,kalu tak guna betul2 memg nyesal,bila telefon rumah ma bgitau pasal adikku yg ponteng sek,YaALLAH ,kuatkanlah hati mereka,terangilah hati mereka,supaya lebih raajin untuk berusaha dan menuntut ilmu.kesian dekat ma,ayoh kena face dgn macam2 ragam anak2 nya yg tengah membesar,yg dah dewasa,nak masuk dewasa,remaja,baru nak masuk remaja,baru abis zaman kanak2.28,25,23,21,18,15,13,10....ma-51 tahun ni,ayoh 62 dah..

peliharalah aku dan juga keluarga ku,tersayang,guruku,kawanku ,muslimeen,muslemaat.Wahai Tuhanku..

wassalam...

Tuesday, March 04, 2008

assalamualaykum...

bismillahirrahmanirrahim
kenapa aku terlalu alpa ?
kenapa masa yang ada tak digunakan sebaiknya untuk study atau buat assignment?banyak nye benda yang nak dibuat....kenapa tiada tekad yang kuat untuk berjaya
kalau dekat matrik memang dah tekad nak dPt pointer tinggi...nak tebus balik ketidak cemerlang prestasi kat sekolah.tapi sejak masuk uni..macam tak de matlamat...takpenah terfikir nak dapat yang terbaik ,padahal kat uni belajar makin susah,banyak subjek kena belajar,4 tahun dinegeri sendiri,suatu dugaan dan suatu nikmat,suatu kelebihan,suatu kekurangan ,kata ulama,kalau nak menuntut ilmu lebih baik bemusafir,agar lebih dapt menumpukan perhatian dan menghargai peluang yang ada.kesedaran itu timbul sekejap sahaja,pastu buat balik,tetapkanlah hati aku ya allah,masa yang ada dan tugas yang perlu dilaksanakan mesti diorganize ,.plan properly then insha allah u will get a proper result.,kena wujudkan kemahuan,pastu baru bersungguh2 usaha ,ingat ALLAH dah amanahkan KAMU untuk belajar ini,jgn sampai Allah tarik nikmat,takde masa nak main2,banyak lagi tanggungjawab yg perlu dilaksana.jangan tertipu dengan hawa nafsu dan tipu daya syaitan.ayoh ma,doakan kejayaan Inie,juga pembakar semgt tak lain tak bukan ikhwani wa akhawati : abe pu,kak na ,kak ja,adik2 aku -nor,ahmad,pijah,apih,sy mahu buat ma,ayoh bangga dgn kejayaan saya&mereka menitiskan air mata buka kerana kegagalan saya,tapi kerana kejayaan saya,kenapa saya selalu menghampakan harapan mereka?kenapa sudah lama saya tidak memberikan mereka "kejayaan " ,kenapa ....kenapa....berubahlah,wahai pemilik hati yang dikawal oleh Khaliq,tawakkaltu ila allah
Allah berpesan kepada kita:"...aPabila kamu sudah berazam,maka bertawakkallah kepada Allah..."(Ali Imran)

Mungkin sukar untuk meninggalkan tabiat yg buruk secara sekaligus,namun berusahalah untuk buat secara berperingkat,jgn lupa pergantungn kepada Allah.Terus merintih selalu meminta pertolongan serta kekuatan
Dan juga latih buat perkara"kecil2"yang sebelum ni pikir nak buat tapi buat masa teringat je.seperti baca basmalah sebelum mula apa2 keje...istighfar selalu-tengah jln,kedai,kelas,ngan kawan,kat tempat ramai org ke..
Nabi SAW bersabda:Dua kalimah yang ringan dilidah(mengucapkannyaa)tetapi berat timbangan pahalanya ,dan keduanya disukai ALLAH SWT iaitu Subhanallahi wa Bihamdih,Subhanallahil 'azim (Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah r.a)
Nabi SAW bersabda:Org yg paling dekat denganku dhari kiamat ialah mereka yang berselawat kpada ku(Riwayat Tirmizi)
jadi jangan pandang enteng kepada kebaikan dan amal kebajikan nih,even senyum ....
NICE WORD
"Orang bijaksana tidak sesekali duduk meratapi kegagalannya, tapi dengan lapang hati mencari jalan bagaimana memulihkan kembali kerugian yang dideritainya."

"Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita berikan sebelum ini"
sekadar luahan hati,
begin with the end in mind.....
dunia ini ladang untuk akhirat.














Monday, March 03, 2008

berikanlah kami kekuatan -pejuang agamaMu


Wahai para pejuang agama ALLAH,bersabarlah atas dugaan dalam menegakkan syiar islam...
Firman ALLAH:dAN hendaklah ada diantara kamu yg menyeru kepada kebajikan ,menyuruh kpd yang makruf dan mencegah kemungkaran,merekalah org2 yg beruntung.
"Dan Kami jadikan drpd kalangan mereka beberapa pemimpin yang membimbing kaum masing -masing kepada hukum Kami,selama mereka bersikap sabar(dlm menjalankan tugas itu)serta mereka tetap yakin akan ayat2 keterangan Kami"
(As-Sajadah:24)
Untuk aman dan selamat pilihlah ISLAM kerana ISLAM ITU SENDIRI BERMAKSUD SELAMAT DAN SEJAHTERA.
Berjuang tak pernah senang,
Ombak derita henti,
Tenang resah silih berganti,
Inilah sunnah orang berjuang.