Tuesday, December 04, 2012

kata

Sayang pd buah hati, tiap2 hari anta sms dan sebut nama dia. Sayang pd Allah jrg pula nak berzikir menyebut & memuji nama-Nya yg Maha Agung.


Dr,saya sunyi tapi saya ada ramai kawan.Kenapa? -Mungkin kamu lupa untuk jumpa Kawan kamu yang 1 itu. Siapa? -Allah.

Siapa yang tak suka pada yang cantik.Ya,tetapi jika matamu bertaut dengan mata hatimu yang 'terjaga',pandangan cantikmu berbeza.Istimewa..

Monday, December 03, 2012

Tiada duka yang abadi dan rawak

how to soften your heart?pic from http://khadimulquran.tumblr.com/


Tiada duka yang abadi didunia,
Tiada sepi merantaimu selamanya,
Malam kan berakhir, hari kan berganti,
Takdir hidup kan dijalani.

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring,
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu,
Namun ku percaya hati meyakini,
Semua akan indah pada akhirnya.

Andai bisa ku mengulang,
Waktu hilang dan terbuang,
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi,
Tapi waktu tak berhenti,
Tapi detik tak kembali,
Harap ampunkan hamba-Mu ini.
salji yang tak pernah dipegang, takdir juga.

Waktu berputar rebulan dan matahari,
Bunga yang mekar akan layu akan mati,
Malam kan berakhir, hari kan berganti,
Takdir hidup kan dijalani.

Lirik lagu opick diatas sangat memujuk hati. Tapi bila difikirkan, apalah sangat takdir "buruk
 ALLAH turunkan buat saya, berbanding dengan orang lain. Iya, bila kita ada masalah, kita menghadapinya, kita ingat diri ini dah tak kuat, rupa-rupanya Allah Maha Pemurah, di berinya masalah supaya kita bersabar dan memperbaiki diri. Jika bukan kerna ujian atau takdir yang kita tak terbayangkan, jarang sangat kita lama ditikar sejadah. 

Rawak
Ah, banyak benda sebenarnya nak tulis, tapi tak tahu nak mula dari mana. Teringin sekali menjadi penulis  analitis dan kritis yang mengulas sesuatu perkara lengkap dengan rujukan. Namun, ilmu didada dan keazaman belum cukup kuat.  Alah, jurnal yang prof suruh buat pun dah lama tersangkut. 
Ya ALLAH, kurniakanlah aku kefahaman dan lapangkan dadaku dalam menuntut ilmuMu. 

Dulu masa tinggal diasrama, sebelum meletak gagang telefon awam setelah bercakap panjang dengan ma ayah, mesti akan cakap, "ma ayah, doakan saya". Sekarang dah lama tak buat macam tu.Tapi saya tahu ma ayah mesti selalu doakan anaknya ini. 

Masa ibarat pedang, ia akan membunuh kalau tak dimanfaatkan. Ayuh, optimumkan masa. Pesan Imam Hassan Albanna, mursyidul am ikhwanul muslimin yang pertama, kewajipan itu sebenarnya lebih banyak dari masa yang ada. Doakan gaza, palestin dan perjuangan Islam di Malaysia dan seantero dunia.


Tuesday, November 20, 2012

Naif


            Pagi itu, selepas lampu isyarat bertukar hijau, saya perlahan-lahan menekan minyak dan mengekori kereta hadapan. Kemudian, menekan minyak lagi setelah kelihatan kereta hadapan agak jauh meninggalkan saya. 
            Walaupun mata tengah pandang hadapan, otak sungguh lambat memberi mesej bahawa kereta hadapan membrek secara mengejut. Saya pun apalagi, memang berdesut tekan brek. Sesudah saya tekan brek, "DUMM". Kereta saya pulak kena langgar. Sesaat, kereta hadapan saya tadi, terus memecut (mungkin dia fikir kereta dia tak dilanggar, saya rasa saya tak langgar pun dia tadi, tapi sebab kereta belakang saya langgar kereta saya dengan sangat kuat, lalu menolak kereta saya langgar kereta depan saya..haha.boleh ke macam nie?). Mujurlah saya dan adik pakai tali pinggang keledar. Tapi pening jugaklah sekejap. 

              Rupanya yang terlibat kemalangan kecil ni dalam 4 buah kereta, yang mana kereta saya adalah yang ketiga. Hanya kereta pertama berhenti, tapi lepas tu dia terus ciau sebab tak banyak mana pun yang calr, sikit je. Tapi yang paling teruk ialah kereta yang langgar kereta saya dari belakang. Tangki air dia pecah. Bonet belakang kereta saya tercalar/ tercabut cat . Tapi lepas balik rumah baru discover banyak jugak yang rosak: bonet belakang susah nak katup rapat, bumper depan "lari", no plat depan sedikit patah, tangki air prob.
             Ketar lutut bila tengok kereta belakang ialah sebuah Mercedes. Lalu, memohon kemaafan dari encik yang memandu Mercedes kerana brek secara mengejut dan dia pun minta maaf. Saya pun rasa lega dia tak minta apa2 ganti rugi. 

            Tapi kan.....selepas tu baru tahu yang kalau kita dilanggar dari belakang, yang bersalah ialah orang yang melanggar. Tak kiralah brek kecemasan ke apa. Alahai, mesti dalam hati pakcik tu " naifnya budak ni". 
Pakcik, tolong doakan saya ye.
*Jaga jarak anda.

Tuesday, November 06, 2012

Konsep Ulama' dan Kepimpinannya oleh ust hasrizal


Konsep Ulama’ Dan Kepimpinannya

“Siapa yang dikatakan Ulama? Siapa yang beri dia pangkat Ulama?” pertanyaan begini sering timbul.
“Kalau kita nak lantik Ulama sebagai ketua, apa kriteria yang menentukan seseorang itu Ulama atau tidak?” soalan dikaitkan pula dengan perjawatan dan perlantikan.
Apabila seseorang menggali khazanah Islam untuk mencari takrif Ulama, sempit pula dada memikirkan bahawa Ulama seperti itu hanya seperti sebutir pasir di tepian pantai di hari ini. Terlalu sukar untuk dicari calon yang memenuhi kriteria seperti yang dinukilkan.
Kesulitan itu bertambah lagi apabila Ulama mahu diangkat sebagai pemimpin. Timbul pula persoalan berkaitan kesarjanaan, apakah ia sinonim dengan kepimpinan?
KELUASAN TAKRIF
Mungkin pendapat-pendapat yang pelbagai tentang takrif Ulama itu, adalah sebagai petanda kepada luasnya cakupan makna bagi kalimah Ulama, yang disebut dua kali di dalam al-Quran, tetapi tidak diperincikan seperti Allah memperincikan perihal harta pusaka atau wanita mahram, di dalam al-Quran. Ruang yang diberikan tanpa perincian itu bertujuan untuk menyediakan unsur keanjalan pada mendefinisikan Ulama sesuai dengan peredaran zaman, tahap keilmuan dan ketamadunan manusia serta keperluan-keperluan yang diperlukan dalam urusan awam merentas masa.
Hanya satu sifat yang melangkaui segala perubahan zaman dan keadaan, bahawa Ulama adalah manusia yang takut kepada Allah:

 وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

“Sesungguhnya, yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu (Ulama). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.” [Faathir 35: 28]
Bagaimanakah soal takut kepada Allah ini dapat diukur untuk menentukan siapa yang Ulama dan siapa yang bukan Ulama? Justeru kita bertemu dengan himpunan definisi yang pelbagai oleh sarjana Islam sepanjang zaman yang kesemuanya menjurus kepada makna komitmen penuh seorang hamba kepada segala kehendak, perintah dan larangan Allah Subhanahu wa Ta’aala.
KRITERIA NABI
Namun, Ulama sebagai pewaris para Nabi, bagaimanakah kualiti yang ada pada seorang Nabi, untuk pewarisan itu menepati kriterianya?
Allah Subhanahu wa Ta’aala membantu kita mengungkai persoalan ini melalui dua kisah yang terdapat di dalam al-Quran tentang Musa dan Yusuf ‘alayhima al-Solaatu wa al-Salaam.
Tatkala dua orang anak perempuan Nabi Shuaib menemukan Musa dengan bapa mereka berdua, salah seorangnya berkata kepada ayahanda mereka dengan ungkapan yang diabadikan di dalam al-Quran:

 قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ

“Salah seorang di antara perempuan yang berdua itu berkata: “Wahai ayah (Shuaib), ambilah dia (Musa) bekerja, Sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah ambil bekerja ialah orang yang QAWIYY, lagi AMEEN”[al-Qasas 28: 26]
Penjelasan tentang kriteria Musa yang menjadikan beliau sebagai manusia yang paling berkelayakan untuk diupah bekerja diungkapkan sebagai Qawiyy dan Ameen. Pembahagian kualiti Musa kepada dua dimensi Qawiyy dan Ameen ini sangat berguna dalam memahamkan kepada kita apakah yang Allah Subhanahu wa Ta’aala kehendaki dari seorang hamba berkaitan dengan kelayakan dirinya.
Sheikh al-Islam Ibn Taimiyyah membahaskan perkara ini di dalam kitabnya, al-Siyasah al-Syar`iyyah fi Islah al-Ra`i wa al-Ra`iyyah sebagai memudahkan kita mengukur kelayakan.
QAWIYY itu bermaksud kekuatan, keupayaan, kemahiran dan segala yang diperlukan untuk sesuatu tugasan itu dilakukan mengikut spesifikasinya. Di dalam bahasa semasa, kalimah Qawiyy ini boleh difahami sebagai nilai KOMPETENSI.
AMEEN pula merujuk kepada sifat amanah, bertanggungjawab dan segala kualiti akhlaq seseorang yang mudah untuk difahami sebagai nilai INTEGRITI.
Sudah tentulah di dalam suatu pekerjaan, kelayakan tertinggi ialah pada seseorang yang memiliki nilai integriti dan kompetensi yang sama tinggi. Namun realitinya, manusia ada pasang surutnya pada kedua-dua dimensi kelayakan ini. Ada tugasan yang memerlukan keutamaan integriti, ada tugasan yang mesti mengutamakan kompetensi.
Bagi tugasan menguruskan gembala kambing seperti yang bakal dilakukan oleh Musa ‘alayhi al-Salaam, QAWIYY (kompetensi pada kekuatan fizikal dan kemahiran menggembala) disebut dahulu sebagai yang utama, berbanding sifat AMEEN (integriti).
Akan tetapi bagi tugasan yang bersangkutan dengan menguruskan harta dan wang, integriti dan kompetensi sama penting, dengan keutamaan diberikan kepada integriti berbanding kompetensi. Lalu tatkala Yusuf ‘alayhi al-Salaam meminta agar dirinya diposisikan kepada pengurusan perbendaharaan negara, beliau berkata: 

قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ

Yusuf berkata: “Jadikanlah daku pengurus perbendaharaan hasil bumi (Mesir); Sesungguhnya aku adalah seorang yang teliti dalam penjagaan (HAFEEZ), lagi mengetahui cara mentadbirkannya (ALEEM)” [Yusuf 12: 55]

HAFEEZ itu adalah soal integriti manakala ALEEM pula merujuk kepada ilmu serta kemahiran sebagai nilai kompetensi baginda.
Apakah input yang diperlukan untuk mengangkat manusia yang ULAMA berada dari kotak 2 dan 3 kepada Quadrant Par Excellence di kotak 4?
Di sinilah jawapan kepada kayu mengukur kriteria Ulama’ iaitu pada keupayaannya mematuhi seluruh hukum Tuhan pada Syariatullah dan Sunnatullah. Seorang alim yang takutkan Allah bukan hanya takut melanggar hukum Syariat malah juga hukum Sunnatullah. Bukanlah seorang itu dikatakan takutkan Allah apabila dirinya berilmu tinggi tentang halal dan haram, tetapi tidak berasa apa-apa melanggar hukum alam pada pekerjaan dan kehidupannya sedangkan hukum alam itu adalah Sunnatullah yang juga merupakan tuntutan Allah ke atas kita.
Justeru, sebelum Allah Subhanahu wa Ta’aala mengisytiharkan bahawa manusia yang paling takut kepada-Nya adalah para Ulama, Allah Subhanahu wa Ta’aala menjelaskan terlebih dahulu senario-senario yang tidak mungkin difahami kecuali oleh manusia yang menjunjung Syariatullah bersama Sunnatullah.

 وَإِن يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ

Dan jika mereka (yang kafir itu) mendustakanmu, (maka yang demikian itu tidaklah menjadi hal) kerana sesungguhnya orang-orang yang terdahulu sebelum mereka telah juga mendustakan (Rasul masing-masing), mereka telah didatangi Rasul-rasulNya dengan membawa keterangan-keterangan (mukjizat) yang nyata dan Kitab-kitab (nasihat pengajaran) serta Kitab-kitab (Syariat) yang terang jelas.

ثُمَّ أَخَذْتُ الَّذِينَ كَفَرُوا ۖ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ

Kemudian Aku timpakan orang-orang kafir itu dengan azab yang membinasakan, maka perhatikanlah bagaimana buruknya akibat kemurkaanKu.

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُّخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا ۚ وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ

Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu Kami keluarkan dengan air hujan itu buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya; dan di antara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong putih dan merah, yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga yang hitam legam;

وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sesungguhnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu (Ulama). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun. [Faathir 35: 25-28]
Ya…
Keterangan itu menjelaskan bagaimana seluruh hidupan di alam ini patuh kepada ketetapan-ketetapan Allah Subhanahu wa Ta’aala. Itulah cara mereka takut dan khusyu’ kepada Allah, iaitu dengan menjalani kehidupan ini sesuai dengan hukum alam iaitu hukum Allah ‘Azza wa Jalla yang Maha Esa. Jika seluruh makhluk di alam ini hidup dengan kepatuhan yang sedemikian rupa, bagaimanakah pula dengan manusia? Kemusnahan kaum-kaum yang engkar kepada perintah Allah (melanggar Syaritullah) adalah hukum Allah ke atas manusia (Sunnatullah).
Mampukah dikatakan seseorang itu takutkan Allah, dan dia adalah seorang yang Alim (Ulama), andai dia bersolat khusyu’, menjaga halal dan haram dalam kehidupan tetapi dalam masa yang sama menentang hukum alam?
Dia Syariatik.
Tetapi dia tidak Saintifik.
Dengan ilmu Syariat, dilabelkannya manusia yang menolak Syariat sebagai golongan sekular. Tetapi dalam masa yang sama dia menolak hukum Sains (Sunnatullah) yang sebenarnya menjadikan dirinya juga sekular on the other side of the same coin.
KESARJANAAN ERA OTHMANIYYAH
Hal ini sangat ketara pada kaedah pembinaan tsaqafah (ilmu dan pemikiran) seseorang untuk melayakkan dirinya dianggap sebagai Ulama’ di era Othmaniyyah. Taskopruluzade Ahmet(1495 – 1561), seorang encyclopaedist Othmaniyyah yang terkenal dengan kitabnya Shakaik al-Nu’maniya telah menjelaskan klasifikasi ilmu seorang yang diiktiraf sebagai Alim Ulama. Ilmu-ilmu yang perlu dikuasai adalah:
  • The calligraphic sciences: writing implements, styles of writing, etc
  • The oral sciences: the Arabic language amd phonetics, lexicography, etymology, grammar and syntax, rhetoric, prosody, poetry, composition, history and other literary sciences.
  • The intellectual sciences: logic and dialectics.
  • The Spiritual sciences:
  • The theoretical rational sciences: general theology, natural sciences, mathematics.
  • The practical rational sciences: ethics, political sciences.
  • the theoretical religious sciences: the Quran and Sunnah, the sciences devoted to their interpretation – Quranic exegesis, the study of prophetic traditions, Islamic theology and the principles of Islamic law and jurisprudence.
  • The practical religious sciences: practical ethics, etiquette, ihtisab, and all subjects relating to Muslim life and worship.
The Ottoman Empire: The Classical Age 1300 -1600 by Halil Inalcik (1997), page 165.
Inilah kriteria individu yang dikenali sebagai kelompok Sarjana atau Ulama di era Othmaniyyah. Kriteria inilah yang diletakkan untuk kelayakan seseorang itu mengisi jawatan mudarris, kadi, mufti dan seterusnya Sheikh ul-Islam.
Kesimpulannya, seorang saintis yang menolak hukum Syariat bukan sarjana dan bukan Ulama. Manakala seorang ustaz atau tuan guru yang menolak hukum Sains juga bukan sarjana dan bukan Ulama. Kedua-duanya adalah kelompok songsang yang tidak takut kepada Allah.
DEWAN ULAMA DAN INTELEKTUAL ISLAM
 
Al-Marhum Ustaz Yusuf Rawa dalam kenangan. Kembali ke Rahmatullah pada April 2000
Semasa Muktamar PAS berlangsung pada tahun 1983, Ustaz Yusuf Rawa yang mempelopori konsep Kepimpinan Ulama sebagai reaksi kepada peralihan era Dato’ Asri Muda kepada kepimpinan yang baru, beliau (Ustaz Yusuf Rawa) telah menukar nama Dewan Ulama PAS kepada Dewan Ulama dan Intelektual Islam.
Katanya:
Pembinaan kembali insan Muslim menerusi program pendidikan dan tarbiyyah akan dikendalikan perlaksanaannya oleh Dewan Ulama dan Intelektual Islam yang akan diberi tugas dan peranan penting dalam penyusunan baru organisasi Parti Islam.
Para Ulama dan intelektual Islam merupakan gabungan tenaga yang penting dalam usaha memupuk dan meningkatkan kesedaran Islam di kalangan ummah. Seluruh tenaga PAS di peringkat ahli-ahli dan pimpinan mestilah turut secara aktif bagi membantu para Ulama dan intelektual Islam itu melaksanakan tanggungjawab yang diberikan kepada mereka dalam suasana baru itu.
Perubahan Dewan Ulama kepada Dewan Ulama dan Intelektual Islam juga bertujuan untuk memadukan Ulama dan intelektual Islam sekali gus menghapuskan jurang perbezaan keilmuan yang wujud di kalangan mereka dan mengadunkan ilmu serta pengalaman masing- masing dalam konsep, matlamat dan peranan ilmu dalam Islam sehingga dualisma yang memisahkan ilmu Syariat dan ilmu akliyyah itu dihapuskan!
-[Kamaruddin Jaafar (ed.) : Memperingati Yusuf Rawa, pp. 55-66]
Sungguh hebat kenyataan Ustaz Yusuf Rawa ini kerana ia sudah pun dibentangkan seawal tahun 1983. Gagasan Kepimpinan Ulama yang diusahakan beliau bukanlah suatu gerakan untuk menghasilkan para MULLAH sebagaimana yang dirisaukan oleh al-Marhum Ustaz Abu Bakar Hamzah. Sebaliknya ia adalah gagasan untuk merawat paradigma sekular sama ada sekular pada menolak agama, atau sekular pada menolak intelektual sains. Ulama yang berkelayakan memimpin ialah ulama yang harmoni pada konsep ini.
Apa yang diperlukan oleh PAS untuk memenangkan Islam, adalah para ideologue yang pemikirannya telah dirawat daripada dualisma sekularisma yang memisahkan di antara ilmu Syariat dan ilmu akliyyah itu tadi.
Tetapi, apa yang berlaku, hanyalah kepada memadukan golongan Ulama dan intelektual ini di dalam kebersamaan mereka bekerja di dalam satu parti, tetapi memadukan pemikiran, paradigma dan pandangan hidup (worldview) masih belum berlangsung dengan baik. Golongan agamawan berjaya duduk semeja dengan golongan profesional tetapi proses memadukan disiplin dan ilmu masing-masing tidak berlaku. Golongan agamawan melihat banyaknya bahagian mereka yang perlu dipelajari oleh golongan profesional, tetapi tidak pula jelas pada melihat apa yang perlu agamawan ini ambil daripada disiplin dan ilmu golongan profesional seperjuangannya itu tadi.
Pergeseran di antara golongan Ulama’ dan profesional, dalam mendefinisikan kelayakan kepimpinan, menunjukkan bahawa cita-cita al-Marhum Ustaz Yusuf Rawa masih jauh dari realiti yang ada. Golongan profesional yang sekular mungkin tidak akan mendekatkan diri kepada PAS, tetapi masalah yang besar ialah bagaimana pula dengan ustaz sekular yang menolak ilmu aqliyyah, Sunnatullah atau ilmu Sains di dalam PAS?
Justeru, dalam suasana PAS sedang bergerak menuju kepada kepimpinan negara, keperluan untuk menguasai ilmu secara holistik bagi menghasilkan response yang tepat kepada kemajmukan Malaysia, kecamukan ideologi di dalam politik, ekonomi dan sosial serta gelombang globalisasi yang begitu meruncing, sentimen pergeseran di antara golongan agamawan dengan profesional, hanya akan mengheret PAS berpatah balik ke belakang, lebih ke belakang daripada 1983 yang telah didefiniskan dengan tepat dan jelas oleh al-Marhum Ustaz Yusuf Rawa.
Sesungguhnya kelayakan memimpin bukanlah pada agamawan atau Profesional, tetapi pada kemurnian aqliyyah Islam yang dicernakan di dalam kriteria Nabi Musa dan Nabi Yusuf yang kita warisi perjuangannya itu. Itulah ULAMA yang HAKIKI.
Kepimpinan Ulama bukan slogan atau retorik, tetapi satu agenda yang menuntut perubahan. Mengubah pemikiran agar berubah pendekatan dan kaedah perjuangan.
Selamat maju jaya, buat sekalian pejuang agama!
HASRIZAL
43000 BSP



Tuesday, September 18, 2012

Pelampau agama dan filem hina Nabi Muhammad SAW


Dialog Sheikh Mutawalli As Sya'rowy Dengan Pelampau Agama

Pernah pada suatu hari,aku berdialog dengan seorang pemuda yang mengikuti aliran ‘pelampau’ dalam memahami Islam (Golongan Mutasyaddid) dan aku bertanya padanya :

“Perbuatan mengebom pusat hiburan yang beroperasi pada malam hari yang wujud di Negara-negara Umat Islam Halal atau Haramkah hukum?”

Anak muda itu pun menjawab kepadaku : “Ya,sudah pasti ianya Halal! Membunuh mereka yang berada di dalamnya juga Halal hukumnya!”

Aku bertanya lagi padanya : “Apakah kesudahan mereka sekiranya ketika engkau membunuh mereka itu mereka berada dalam keadaan sedang melakukan maksiat pada Allah?"

Pemuda itu lantas menjawab : “Pastilah Neraka buat mereka!”

Aku teruskan pertanyaanku padanya : “Ke manakah Syaitan bermatlamat untuk membawa mereka?

Dia menjawab : “Sudah semestinyalah matlamat Syaitan untuk membawa mereka ke Neraka!”

Lantas aku pun berkata padanya : “Kalau begitu,kumpulan kamu dan Syaitan sedang bekerjasama untuk mencapai matlamat yang satu – iaitu memasuk dan menjerumuskan manusia ke dalam Neraka!”

Aku sebutkan padanya Hadith Rasulullah S.A.W : Ketika lalunya jenazah seorang Yahudi di hadapan Rasulullah S.A.W maka Baginda S.A.W pun menangis.

Lalu ditanyakan kepada Baginda S.A.W : Apakah yang telah membuatkan Engkau menangis wahai Rasulullah S.A.W?

Baginda S.A.W menjawab : “Satu nyawa telah terlepas dariku dan telah pergi ke neraka”.

Aku nyatakan pada anak muda itu : “Lihatlah perbezaan yang amat ketara antara kamu semua dengan Baginda Rasulullah S.A.W yang bersungguh-sungguh berusaha untuk menyampaikan Hidayah kepada manusia dan menyelamatkan mereka dari api Neraka!

Sesungguhnya kamu sedang berada di satu lembah dan Kekasih Agung Junjungan kita Rasulullah S.A.W pula berada di lembah yang lain dari kumpulanmu!"


1)Dialog diatas diambil dari http://jomfaham.blogspot.com/
2)MasyaAllah, rupa-rupanya Nabi SAW sangat berhikmah dakwahnya dan pengasih terhadap manusia walaupun belum Islam lagi. Seboleh-bolehnya nak orang lain pun merasai syurga!
3)Lihatlah apa reaksi umat Islam diseluruh dunia. Di Libya contohnya, sampaikan diplomat AS dibunuh, sungguh dangkal pemikiran mereka.
4)Tatkala umat Islam diArab(khususnya) buat demo, serang diplomat AS, tapi muslim di Britain sebarkan risalah pasal Nabi SAW. Mulianya mereka, kalau ikut logik, bila orang hina kita, kita hina dia balik.Tapi lihatlah bagaimana mereka berdakwah.
5)Marah itu perlu bila Islam diserang oleh musyrikin, tapi bijaklah sikit.
6)Saya tak pelik kalau non-muslim tak faham Islam,hina Nabi, sebab dia memang anti-Islam, ajaran Islam tak sampai dekat dia. 
7)Kadang2 dalam tak sedar kita juga menghina Nabi SAW sebab tak nak ikut ajaran Nabi SAW. Orang kata, kadang2 kita sibuk dengan orang lain, tapi diri sendiri lupa nak uruskan.

Monday, September 10, 2012

"sheikh" google

it happened to me, as i love google much more than books.
but not condemn previous scholars lah.
the time spent online more than the time i spend to read books.
let's change this habit. 
you can do it!

Wednesday, August 29, 2012

Mujahid Yusof Rawa - Syawal dan hudud

oleh Dr Mujahid,

Saya mengambil masa yang panjang untuk menulis sesuatu tentang perkara serius kerana tidak mahu tersasar dari intipati tajuk. Saya lebih selesa tajuk santai sambil menceritakan keadaan dan peristiwa. Tajuk serius memerlukan pentakrifan dan pengkategorian yang jitu dan mantap manakala bersantai gambarannya adalah longgar dan bersahaja.

Saya belum mencuba menulis dengan kombinasi kedua-dua cara serentak, pasti ia sesuatu yang menarik apabila pembaca mendapati dalam bersantai ada keseriusan dan dalam keseriusan ada santai.

Adakah harapan?

Saya mendapati ruang yang baik untuk saya menulis dengan cara santai dengan saya membicarakan persoalan hudud yang muncul di ambang Syawal.

Apakah mesejnya bahawa hudud muncul di ambang Syawal dan pada penghujung umat Islam berpuasa di bulan Ramadan, Allah sahaja yang mengetahui, namun Syawal adalah bulan kemenangan, adakah ini membawa petanda bahawa isu hudud yang sekian lama dibahaskan di seluruh dunia Islam akan muncul di Malaysia dalam suasana penuh kemenangan, yakni orang ramai dapat menerimanya?

Inilah yang menjadi persoalannya, dapatkah orang ramai menerimanya?

Nasha

Nama Ustaz Nasha bukanlah baru, tokoh ini muncul semasa Ustaz Fadhil Mohd Nor menjadi Presiden PAS malah disebut-sebut sebagai bakal kepimpinan PAS yang hebat. Kemunculannya di pesada parti PAS sebagai Setiausaha Agung dilihat sebagai satu karier politik yang ada potensi kerana jawatan itu adalah merupakan keutamaan Presiden untuk mencadangkan nama penjawat yang sesuai.

Karier beliau terus meningkat dengan pencalonan sebagai Timbalan Presiden dan menang mengalahkan tokoh veteran PAS Ustaz Harun Taib. Dalam pemilihan baru-baru ini, Nasha kalah dengan ayam sabung PAS, Mohammad bin Sabu aka Mat Sabu. Kekalahan itu dilihat sebagai titik tolak hubungannya yang renggang dengan PAS.

Tapi apa yang lebih menarik ialah Nasha menggemparkan dunia politik dengan membuat kenyataan terbuka di TV supaya PAS keluar dari Pakatan, alasannya kerana DAP tidak menghormati hudud, ekoran kenyataan Karpal Singh yang mengatakan hudud tidak boleh dilaksanakan di Malaysia.

Secara praktikalnya kepada PAS khususnya kenyataan Nasha itu tidaklah mengejutkan kerana Karpal Singh memang konsisten mengatakan demikian, apa yang mengejutkan saya ialah Nasha tidak pula menyeru Umno supaya melaksanakan hudud sebagai parti yang berkuasa tetapi menyanggah Karpal Singh yang sememangnya menolak hudud daripada awal lagi.

Bukankah ini sesuatu yang ironi? Apakah saya memahami Nasha membuat ulangan fakta yang dia sudah mengetahuinya sejak dulu? Bezanya kali ini ialah ia menyebutnya di TV arus perdana dengan sedikit nilai tambah iaitu “PAS harus keluar PR kerana DAP tolak hudud”.

Isu sebenarnya

Kita tidak dapat lari dari berfikir tentang masa kenyataan ini dibuat khusus semasa isu Perpaduan Melayu Islam menjadi mentera Umno yang terdesak untuk menggamit sokongan Melayu dan memecahbelahkan sokongan bukan Melayu yang menyokong Pakatan.

Kita juga tidak dapat lari dari membuat persoalan tentang motif isu hudud ini diaktifkan pada saat-saat ini. Hudud menjadi manipulasi isu dan bukan lagi persoalan sistem penguatkasaan kesalahan jenayah dalam Islam yang dibicarakan secara serius. Cara isu hudud ini dimanipulasikan untuk apa? Sokongan politik atau kejujuran untuk melaksanakannya? Mungkin Nasha boleh menjawabnya.

Hudud dan perlaksanannya

Saya sempat bergoogle untuk melihat pandangan-pandangan tentang persoalan hudud pasca Kebangkitan Revolusi Rakyat di negara-negara Arab. Saya ingin tahu apakah sikap parti Islam yang menang dalam perubahan iklim politik di benua sebelah sana kerana dari sudut geopolitiknya umat Islam adalah majoriti di sana, pasti persoalan hudud akan jadi perdebatan hangat.

Apa yang saya temui ialah jawapan yang menarik antara lainnya ialah jawapan Fahmi Huweidi penulis profilik Mesir tentang kontemporari Islam yang menyatakan persoalan perlaksanaan hudud perlu difahami dalam kerangka keutamaan demokrasi dan kebebasan.

Ghanochi tokoh parti An Nahdah yang muncul pemenang terbanyak kerusi Parlimen Tunisia menyatakan “menjamin kebebasan dan kematangan demokrasi adalah lebih utama buat masa ini dari perlaksanaan hudud”.

Seorang ulamak dunia Islam yang pandangannya banyak membentuk sikap Gerakan Islam dunia dan Ikhwan secara khusus menyatakan kemenangan puak Islam bukan untuk menghukum rakyat dengan hudud sebelum isu pengangguran dapat di atasi dan kehidupan yang baik kepada rakyat dapat dijamin.

Beliau adalah Syeikh Yusof Al Qaradhawi dan beliau menghujahkan bahawa Rasulallah s.a.w datang membawa kebahagaiaan hidup pada manusia dengan keadilan sebelum hudud dilaksanakan pada tahap penghujung kerasulannya. Pengajaran ini perlu diberi perhatian supaya hudud diletakkan pada tahapnya yang sepatutnya.

Lebih menarik kenyataan-kenyataan ini disimpulkan dengan penuh bijaksana dan hikmah oleh Datuk Seri Haji Hadi Awang, Presiden PAS bahawa hudud akan diteruskan melalui kaedah demokrasi. Kenyataan ini penting kerana ini bermakna demokrasi itu sendiri perlu diperkukohkan dan dimatangkan supaya hudud dilihat dalam kerangka yang memungkinkan perlaksanaannya berlaku dalam konsensus rakyat.

Presiden PAS menjadikan harapan pengeksploit hudud dan mangsanya seperti Nasha dalam keadaan kebingungan kerana jawapan itu mematikan “stim” semua pihak yang berkepentingan. Tahniah Datuk Seri Haji Hadi Awang!

PRU dah dekat

Saya menolak isu hudud menjadi bahan politik kerana ia isu serius yang perlu ditangani dalam kesedaran yang tinggi mengikut standard fiqah yang layak. Hudud bukan untuk dipertikaikan kerana ia sebahagian daripada penguatkuasaan jenayah Islam, yang menjadi perbalahan adalah bagaimana ia hendak dilaksanakan dan dalam suasana apa?

Jika soal boleh atau tidak diperdebatkan ia mestilah dalam rangka Fiqh Maslahah dan Fiqh Siyasah bukan kerana perkiraan sokongan politik untuk terus berkuasa atau meraih undi. Jika hudud adalah tentang mengundi ia hanya jadi bahan kempen tetapi jika ia adalah keperluan dan masalah manusia ia akan jadi sebahagian daripada pendidikan untuk membentuk kerajaan yang berkebajikan dan menjamin kehidupan rakyat yang selesa serta meletakkan keutamaan masyarakat yang demokratik dan bebas.

Hudud bukanlah satu isu yang berasingan tetapi ia sebahagian daripada gambaran menyeluruh sebuah ide tentang masyarakat madani yang membudayakan keterbukaan dan menjunjung prinsip moral dalam kepemerintahan. Langkah yang diambil sesetengah pihak dalam isu hudud seolah-olah mempermudahkannya sehingga ia terdedah pada keadaan manipulasi politik murahan.

Beliau ialah Ahli Parlimen Parit Buntar dari PAS.

Apakah ini tanda PRU akan menjelang tidak lama lagi? Sekali lagi mungkin Nasha boleh memberi jawapannya.

Tuesday, August 28, 2012

Sabar dalam ujian dan bangunlah malam



Sahih International
And be patient, [O Muhammad], for the decision of your Lord, for indeed, you are in Our eyes. And exalt [ Allah ] with praise of your Lord when you arise (48).And in a part of the night exalt Him and after [the setting of] the stars (49).

Malay
Dan (dengan yang demikian) bersabarlah (wahai Muhammad) menerima hukum Tuhanmu (memberi tempoh kepada mereka), kerana sesungguhnya engkau tetap terselamat dalam pemuliharaan serta pengawasan Kami; dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu semasa engkau bangun(48).Dan juga hendaklah engkau bertasbih kepadaNya pada waktu malam, dan ketika bintang-bintang tenggelam (pada waktu subuh).(49)

Jadi, sabarlah wahai diri.
Sabar.
Sabar.
Sabar.
Sabar.
Sabar.
Sabar.
Sabar.
Sabar.

Wednesday, August 01, 2012

Wednesday, July 25, 2012

balasan

(Tiap-tiap balasan berdasarkan kaedah): Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang berbuat kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu. 


Whoever does a good deed - it is for himself; and whoever does evil - it is against the self. Then to your Lord you will be returned.

 Surah Al-Jatsiah:15


Ayat diatas menjelaskan bahawa amal soleh atau kejahatan semuanya akan ditanggung oleh diri sendiri. 

Tuesday, July 17, 2012

nafsu vs iman

Selepas hampir 4 tahun menggunakan telefon Sony Ericsson yang agak mahal,
Tiba-tiba, skrinnya rosak.
Nafsu mahu membeli smartphone,
Alang-alang mahu beli, baik beli yang puas hati terus.
Padahal tuan punya badan bukannya kerja lagi,
Duit simpanan yang ada insyaallah digunakan untuk membayar yuran pengajian,

Tapi harapnya tidak tertewas/terbabas dengan kemahuan smartphone itu,


Kita sibuk nak upgrade gadjet yang kita ada,
Semua nak yang latest punya,
Laptop-Mac,Telefon-iphone,
Belum lagi masuk-tudung, baju, kasut dsb.
Tapi ianya subjektif, sesetengah orang lebih suka barangan berjenama/established items mungkin kerana kualitinya.
Terpulanglah.
Kalau yang mampu tidak mengapalah,
Tapi hanya kita yang kenal diri sendiri, samada mampu atau tak.
Ada orang dia mampu, tapi dia bisa menahan diri.
Itulah namanya zuhud.

Rasa bersalah juga bila mahu upgrade keperluan diri,
tapi iman diri sendiri tak berusaha bersungguh-sungguh nak upgrade.
Ya Allah, letakkanlah dunia ini ditanganku, bukan dihatiku.

Nota 1: Hati manusia ini berbolak balik, dulu saya fikir smartphone itu pembaziran (untuk saya) yang nyata. Lepas tu, Allah uji, suka sangat buka website Samsung & Apple. Tapi kakak kat department saya kata, sebelum nak sesuatu yang dihajati, kita kena selalu berangan. :)

Harapan

Selalu ada harapan bagi mereka yang berdoa,
Selalu ada jalan bagi mereka yang berusaha.

Wednesday, July 04, 2012

Drama afrina

Lokasi: Sebuah kampung dipinggir bandar, Kelantan.
Tarikh: Jun 2012.
afrina: pok adik, best juga kalau kita main lumba lari.
pok adik: tok payoh ina, nak balik doh ni.

afrina: ok sedia.
pok adik: ina, jangan nak mengada2.


pok adik: ha, dapat jugak akhirnya.
afrina: lepaskan saye..
afrina: yeay, lariiiiiii..
pok adik: ish, budak nie..


dapat jugak aku melompat2 depan rumah mek...

Monday, July 02, 2012

Syria di persimpangan jalan

Assalamualaikum.
Kita memang maklum Syria sedang bergolak kerana kebangkitan rakyat terhadap pemerintah. Namun, pemerintah terus mengasak dan membunuh orang awam dalam memerangi mereka yang bangkit. Seperti kita tahu, syria diperintah oleh seorang penganut syiah. Dan Iran menyokong kuat tindakan syria kerana hubungan mereka rapat. Namun, kebangkitan syria sebenarnya tidak jelas, kerana ia adalah campuran yang islami dan kumpulan yang bukan Islami dan mereka juga mengaku menerima bantuan dari Barat. Sifirnya mudah, syria memayungi (baca: melindungi) gerakan islam seperti Ikhwan Muslimin, Hizbullah yang menjadi musuh barat (baca: pro Israel) selama ini. Jadi, dengan kejatuhan kerajaan pimpinan Assad, mungkin imuniti gerakan Islam tersebut sudah terhapus & memudahkan barat menguasai tanah arab dan melemahkan perjuangan membebaskan Palestin. 
Kita menentang kekejaman rejim Assad. Tapi, pada masa yang sama kita mesti menolak kuasa asing menguasai Syria. Namun, rupanya2 kita ini lebih suka bermain dengan sentimen dan emosi, mendahulukan semangat nasionalisme dan perbezaan mazhab dengan menggunakan hujah Syria itu syiah, syiah itu sesat pada masa yang salah, fokusnya telah lari. Apapun, ini hanya ulasan saya yang membaca artikel yang pendek disebuah buku & artikel oleh Dato Seri Abdul Hadi Awang.http://www.pas.org.my/index.php?option=com_content&view=article&id=770:syria-di-persimpangan-jalan&catid=59:kenyataan-media-presiden-pas-sesi-2011-2013&Itemid=461



Syria di persimpangan jalan

Syria menghadapi arus perubahan musim bunga politik yang sedang berlaku di dunia Arab secara khusus. Tidak boleh dinafikan sedikitpun, kebangkitan yang menggolakkan arus perubahan itu disebabkan oleh tempoh pemerintahan yang lama tanpa kebebasan rakyat, kerana pemerintahan bersifat diktator bertopeng demokrasi, yang menekan rakyat dengan lesen yang diberi oleh kuasa-kuasa besar dunia diatas nama rakan strategik bagi keselamatan Israel yang dilindungi dengan cara paling istemewa, akhirnya tidak mampu membatalkan musim yang bertiup.
Syria mempunyai kedudukkan yang agak berbeza dengan negara arab yang lain, kerana tidak mengiktiraf Israel dan tidak mengadakan hubungan diplomatik dengannya. Syria juga menjadi pintu keluar bagi negara Iran yang dikepung, dalam masa yang sama mengizinkan buminya menjadi pangkalan bagi gerakan Islam Hamas dan Jihad Islami, serta pangkalan bantuan bagi Hizbullah yang berada di Selatan Lubnan. Hamas dan Jihad Islami bermazhab Sunni, tidak sama dengan Bashar Assad yang menganut mazhab Alawi. Begitu juga Republik Islam Iran dan Hizbullah yang bermazhab Syiah Imamiyyah yang bertentangan juga dengan mazhab yang dianut oleh Bashar dan keluarganya. Diambil kira juga parti Baath yang menganut ideologi sosialis yang keras sehingga hampir sama dengan negara komunis dan juga berfahaman nasionalis fanatik yang keras terhadap Israel. Menunjukkan bahawa masing-masing lebih menjadikan rakan strategik bagi menghadapi musuh yang sama iaitu Israel.
Dalam masa yang sama, negara kuasa besar khususnya Amerika yang menjadi rakan strategik Israel akan melindungi negara haram tersebut daripada sebarang gerakan yang dianggap ancaman kepada keselamatan Israel khususnya dalam berdepan dengan Islam. Kumpulan Hamas, Jihad dan Hizbullah adalah ancaman paling bahaya terhadap Israel dengan bantuan Iran secara terbuka juga diumumkan oleh pemimpin utamanya Imam Ali Khamanaei dalam khutbah jumaatnya yang terakhir, diikuti oleh lawatan rasmi ke Iran oleh Ismail Haniyyah, Perdana Menteri Palestin yang tidak diiktiraf oleh Barat dan sekutunya walaupun dipilih secara pilihanraya yang dipantau oleh pertubuhan antarabangsa. Maka kesemuanya adalah ancaman besar terhadap negara Zionis itu.
Sebelum daripada perkembangan ini, tercetus perang di Selatan Lubnan dan selepasnya serangan terhadap Ghazzah. Kedua peristiwa percubaan Israel ini yang menyerang bagi menghapuskan ancaman terhadap negara haram itu menemui kegagalan yang memalukan. Percubaannya gagal walaupun dengan bantuan negara-negara rakan Israel dan sokongan terbuka dan tersembunyi oleh negara-negara Arab yang bersahabat dengan Israel. Kesemua negara Arab dan negara Islam itu menerima konsep Road Map tajaan kuasa besar yang bertanggungjawab menubuhkan Israel.
Ia juga ekoran dicetuskan isu ancaman teknologi nuklear Iran, walaupun di atas tujuan perbekalan tenaga, bukannya persenjataan kerana diharamkan oleh agama Islam seperti dinyatakan oleh para pemimpinnya. Sebaliknya Israel pula telah memiliki senjata nuklear sejak tahun enam puluhan lagi, dengan tidak menandatangani apa-apa perjanjian antarabangsa yang mencegahnya daripada melakukan sesuatu yang mengancam keamanan dan keselamatan dunia. Sebarang tindakannya yang dikira menceroboh dan mengganas dengan nyata diselamatkan dengan kuasa veto oleh kuasa besar pelindungnya jika ada sebarang keputusan yang tidak berpihak kepadanya. Inilah dia undang-undang rimba yang diamalkan di peringkat antarabangsa iaitu siapa yang kuat dia selamat.
PAS bersama dengan parti Islam di seluruh dunia mengutuk segala kekejaman yang berlaku di Syria terhadap rakyatnya. PAS dan gerakan Islam bersetuju supaya kerajaan Syria menghentikan kekejaman terhadap rakyat. Kami juga bersetuju supaya Syria didesak dan dipaksa membuat perubahan kepada demokrasi yang sebenar. Namun kami tidak bersetuju jika perubahan yang berlaku kerana hendak menyelamatkan negara haram Israel dan masuk ke dalam agenda Israel dan sekutunya. Tujuannya bukan menyelamatkan Syria tetapi lebih daripada itu untuk menekan, melemah dan menghapuskan Hamas, Jihad Islami (daripada Sunni) dan Hizbullah serta Iran (daripada Syiah).
Pihak yang melawan kerajaan Syria pula melibatkan kumpulan Islam dan bukan Islam. Mereka dibekal dengan bermacam bantuan termasuk senjata dan ada yang diberi di atas nama Islam dengan agenda menegakkan kerajaan baru yang menyelamatkan Israel melalui gabungan kerjasama kumpulan Islam yang tidak kuat dengan kumpulan sekular yang berpangkalan di negara Barat yang lebih diperkuatkan supaya menguasai gerakan perubahan.
Media Israel melaporkan kenyataan pemimpin kerajaan dan tentera Israel bahawa mereka mahukan perubahan yang bukan berteraskan Islam yang lebih menyelamatkan Israel. Jika tidak maka Bashar Assad perlu diteruskan berkuasa pada tempatnya. Ini kerana perubahan yang memberi kemenangan kepada kumpulan Islam seperti di Mesir, Tunisia dan Libya lebih menjadi ancaman kepada keselamatan Israel.
Usaha mereka bukan sahaja menyekat ancaman terhadap Israel daripada utara dan selatannya, tetapi juga dilakukan bagi menghapuskan kekuatan Iran dan kemajuan teknologinya. Beberapa bulan yang lalu media Barat mendedahkan perselisihan pendapat di kalangan Zionis Yahudi berhubung keperluan melancarkan serangan ke atas Iran seperti yang pernah dilakukan ke atas janakuasa tenaga nuklear Iraq di tahun 70-an di masa Saddam Husain. Usaha juga dilakukan dengan menggunakan Iraq di zaman Saddam bagi menyerang Iran yang baru berjaya dalam Revolusi Islam menjatuhkan regim Shah yang pro Barat. Ada di kalangan mereka yang bersetuju supaya Iran diserang habis-habisan. Mereka ialah kalangan pelampau Zionis yang berada dalam negara haram Israel. Ada juga yang tidak bersetuju Iran diserang. Mereka ialah kumpulan Zionis yang berada di Amerika dan Eropah. Mereka bimbang tindakan itu akan menyuburkan gerakan anti Zeonis dikalangan masyarakat barat apabila berlakunya krisis sampingan selepas serangan itu.
Bagi melaksanakan agenda yang nyata dan tersembunyi ini, maka sudah tentu Amerika dan sekutunya menjadi penyumbang besar bagi menjayakan cita-cita keselamatan negara haram Israel. Kepada mereka yang dapat membaca medan politik secara sepak terajangnya, bukan secara akademik sahaja, perlu difahami bahawa politik perlu dibaca dengan dua aspek iaitu akademik yang bersurat dan sepak terajang yang tersirat. Betapa agenda melagakan umat Islam yang pernah menjatuhkan kerajaan Othmaniyah di awal abad yang lalu sedang diulangi senarionya.
Pertama, umat Islam dilagakan dengan semangat kebangsaan masing-masing sehingga membantu musuh bagi menjatuhkan kerajaan Othmaniyyah di abad yang lalu tanpa menafikan adanya kezaliman dan kesilapan kerajaan Othmaniyyah terhadap wilayahnya. Semangat nasionalisme digunakan bagi menimbulkan kebencian Arab terhadap bangsa Turki yang menguasai kerajaan Islam dimasa itu. Di atas semangat kebangsaan dengan bantuan yang melibatkan manusia seperti Lorans dan rakan-rakannya Arab dibantu untuk menentang Turki Otmaniyyah. Akhirnya Kerajaan Othmaniyyah dijatuhkan dan diberi tempat kepada Kamal Ataturk mendirikan kerajaan sekular menggantikan kerajaan Islam di atas nama memajukan Turki tetapi berakhir dengan bangsat.
Di kalangan bangsa Arab pula diupah dengan bahagian masing-masing mengikut road map Sykes Picot dengan membahagikan di kalangan negara Barat untuk menjaganya dengan upah mengangkut hasil bumi yang kaya. Manakala Arab pula dibayar dengan wang yang banyak supaya kaya-raya tanpa teknologi yang dapat menguatkannya sehingga dapat berdikari dan meninggalkan sifat Islamnya supaya tidak berakhlak, tetapi terus berlindung dengan negara-negara Barat tersebut. Negara-negara Arab yang mendapat bahagian ini masih lagi menjadikan hari mendapat bahagian tersebut sebagai hari kebangsaan masing-masing yang disambut dengan meriahnya secara tahunan.
Yang kedua, melagakan umat dengan mazhab yang ramai pengikut. Pengikut Mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah yang merupakan majoriti umat Islam dan menjadi mazhab kerajaan Othmaniyyah yang bermazhab Hanafi, dilagakan dengan mazhab Syiah Imamiyyah yang ramai penganutnya di Iran, Iraq dan Selatan Lubnan dan menjadi mazhab Shah Iran di masa itu. Mazhab Zaidiyyah yang sebahagian besar pengikutnya di Yaman dan juga menjadi mazhab raja yang bergelar Imam yang memerintah Yaman. Ada pun Oman pula bermazhab Khawarij Ibadiyyah. Syah Iran dan Imam Yaman berperang dengan kerajaan Othmaniyyah. Oman pula menjadi pengkalan kuasa barat.
Malangnya dalam pergolakan yang berlaku di Syria dan perang yang masih dingin di antara Iran dan negara Barat dan sekutunya, isu nasionalisme dan mazhab dihidupkan semula. Dihidupkan semula galakan semangat nasionalisme di kalangan umat Islam sehingga meletakkan ajaran Islam yang boleh menyatukan umat dan akhlaknya yang mulia dilupakan. Masalah khilafiyyah di kalangan mazhab Islam yang satu dihidupkan semula. Sepatutnya menjadi perbincangan di kalangan para ulama yang mendalami ilmunya sahaja, tetapi dihidupkan bukan sahaja diantara Sunni dan Syiah bahkan di antara Sunni dan Sunni. Ia disebarkan saperti salafi (wahabi) dan Asya’irah dan Maturidiyyah di kalangan Ahli Sunnah. Masalah cabang ajaran agama yang berbeza dikalangan empat mazhab dan lain-lain dikalangan ahli sunnah dihidupkan kalangan masyarakat awam yang cetek pengatahuan agamanya. Syiah Imam Khomeini dan Khaminaei yang membuat perubahan politik daripada syiah tradisi di kalangan Syiah, diantara syiah Arab dan syiah Parsi di Iraq. Di samping menyebarkan mazhab-mazhab ini di kalangan umat Islam yang masih jahil agama, bukannya menyebarkan dan menambahkan penyebaran Islam di kalangan bukan Islam. Semua ini adalah agenda laga dan perintah atau penjajahan semula yang sepatutnya difahami oleh umat Islam.
Dalam kemelut yang begitu celaru, umat Islam perlu kembali ke pangkal jalan, mengenali kawan dan lawan serta mengambil iktibar daripada kesalahan yang lalu. Para ulama dan pemimpin di zaman keemasan umat Islam bersatu dalam perkara rukun dan berbeza pendapat dalam masalah cabang sehingga tidak memisahkan hubungan persaudaraan agama dan kemanusiaan berbagai agama dan kaum dalam negara Islam yang luas dan besar. Pandangan semua ulama dicatit menjadi kajian, termasuk pendapat paling lemah kerana keadaan situasi dan realiti yang boleh berubah. Kesilapan dalam perkara rukun diperbetulkan dengan kebijaksanaan. Maka paling menariknya berlaku perkembangan Islam secara damai lebih pesat daripada ketika berperang.
Allah mengajar penganut Islam di zaman Rasulullah S.A.W. supaya umat Islam bersatu di atas dasar dan konsep Islam serta menggunakan pendekatan damai dan strategik dengan masyarakat bukan Islam. Walaupun Rasulullah S.A.W. sudah wafat dan para sahabat generasi awal Islam berbeza pendapat siapakah pengganti Rasulullah S.A.W. selepas wafatnya sehingga melahirkan mazhab Sunni, Syiah dan Khawarij. Namun mereka bersatu bersama para Khulafa Rasyidin R.A. dalam menghadapi cabaran dan menyebarkan Islam sehingga berjaya selama beberapa abad. Mereka yang jahil dan melampau disingkirkan daripada masyarakat umat yang besar. Imam Abu Hanifah dan Imam Malik berguru dan bersatu dengan Imam Jaafar al-Sodiq pelopor Syiah Imamiyyah yang beribukan salah seorang daripada zuriyat Abu Bakar Al Siddiq R.A. Semua para ulama yang berwibawa itu menentang kezaliman di zaman Umawiyyah dan Abbasiyyah dan mendokong sesiapa yang adil, seterusnya dakwah dan jihad diteruskan. Adapun pertelingkahan yang tajam selepasnya, berlaku di kalangan para jahil daripada semua pihak.
Langkah penubuhan Majma’ Fiqh di bawah OIC yang melibatkan para ulama daripada semua mazhab itu adalah sangat positif bagi umat Islam. Begitu juga kenyataan dan fatwa pemimpin utama Iran Imam Ali Khaminaei supaya para pengikutnya berhenti daripada mencaci dan menghina para Ummahatul Mukminin (para isteri Rasulullah S.A.W.) yang bertaraf ibu kepada seluruh orang-orang yang beriman dengan perintah Al Quran secara nas dan berhenti menghina para sahabat R.A. malah para ulama besarnya memaklumkan bahawa lebih daripada sembilan ribu hadith yang ada dalam kitab al-Kulaini yang menimbulkan masalah hendaklah ditolak.
Adapun langkah membiarkan kuasa asing yang dijemput menyelesaikan masalah hanya mengulangi sejarah lama yang wajib dilipat dan dikebumikan. Kalau mahu menghidupkan semula dalam pergolakan di Syria terkini akan terlaksana sejarah lama yang mengundang singa dan buaya. Natijahnya kalau selamat daripada mulut harimau akan masuk ke dalam mulut buaya.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS