sambutan raya

Sunday, September 27, 2009

Anak-anak perempuan chekgu mat.kakak satu lagi tak de, gi beraya dirumah mentua, gambar keluarga tak sempat nak pukul..kami duduk ikut susunan umur.83,85,87,90,95.


gambar atas:dania,menjadi tumpuan kami.
gambar bawah:nie itik serati ,kalau nak kenal.


Assalamualaikum.

Tahun ni saya rasa tak berapa meriah sangat.Meriah nie dapat rasa kalau ramai orang Kelantan balik ke negeri balik masing,sanak –saudara kunjung mengunjung.Ataupun dah makin “besar”.Masa kecik-kecik dulu,sangat menantikan hari raya sebab dapat duit raya,pakai baju baru,selipar raya baru,dapat makan biskut raya.Sekarang,rasa macam biasa-biasa je.Makan biskut raya+ ketupat tak de la gelojoh sangat=).Baju raya +tudung raya.Itupun abang bujang saya sponsor untuk kami adik beradik yang tak kerja lagi. Duit raya untuk adik-adik je,tapi kalau ada orang kayo nak bagi,buleh je.Ataupun sebab arwah nenek saya dah takde.Arwah nenek tinggal dengan kami.Keluarga arwah nenek besar,jadi ramai waris datang melawat nenek,kami pun dapat rasa kemeriahannya,tak putus tetamu datang.Memang penat nak basuh pinggan gelas,tapi mesti kita rasa berbesar hati kalau orang datang menziarahi kita.Betul tak?Kalau dulu ,lepas solat sunat aidilfitri,mesti adik beradik ayah saya berkumpul kat rumah kami ,memang gege(riuh) la.Sekarang,ini kali kedua kami beraya tanpa arwah nenek.Tetamu datang untuk jumpa ayah dengan ma saya sahaja.Pemerhatian saya, kalau kat Kelantan nie,musim raya puasa mesti jalan jammed ,lepas tu,kereta tak putus –putus lalu depan rumah.Tapi tahun ni,rasa macam kurang.Kalau solat jumaat nak dekat –dekat raya dekat masjid berdekatan dengan rumah saya,kereta yang park dekat luar masjid mesti banyak,tapi tahun nie ,berkurang.Abang saya kata dekat bandar pasir mas pun kurang jammed.Berita kat TV3 pun ada bagitau kat pasar wakaf cekyeh yang terkenal dengan pusat membeli belah untuk golongan berpendapatan sederhana,pendapatan peniaga kat sana berkurangan RM1000 berbanding tahun lepas.Dekat wakaf cekyeh ,malam rayalah paling sesak.Pukul 3 pagi pun ada orang lagi.Ramai orang nak tunggu harga baju raya, kuih raya turun.Tahun nie,mungkin faktor ekonomi menyebabkan ramai yang memilih untuk berjimat cermat.Bayangkan kalau orang kerja kat KL,nak balik kampong kat Kelantan ,at least kena spare RM 500 untuk minyak,servis kereta,beli buah tangan untuk saudara mara lagi,kalau anak2 ramai ,lagilah banyak belanja+ bonus raya tak dapat.Semput2…Ayah saya kata,pandai betul PM kita ,x bagi bonus lagi(husnudzzon,dapat kot lepas bentang bajet),ramai tak balik raya,jadi kadar kemalangan mungkin boleh dikurangkan.Itu hipotesis ayah saya.Tak kira statistik.

Pagi raya kami selalunya makan nasi .Selalunya nasi dagang,ataupun lauk itik serati gulai atau daging gulai dan ada ketupat. Yang pastinya tiada lemang dan rendang. Ketupat ada 2 jenis.Ketupat lemak dan ketupat manis.Ketupat lemak rasanya tawar sebab x letak gula,selalunya makan cicah dengan air gula Melaka.Ketupat manis pulak masa kukus pulut letak gula,jadi rasa dia manis,tak perlu cicah dengan air gula Melaka lagi.Selalunya orang muda suka makan yang manis ni.Mungkin darah manis lagi kot.Hehe..

Tahun ni, rancangan nak gulai itik serati.Sejarah tahun-tahun lepas,mesti mak saya tidur dalam pukul 2 pagi ,dan orang paling awal bangun untuk kejut kami dan panaskan lauk.Sebab nak kena masak untuk makan pagi raya.Ma ayah ubah rancangan,sebab ambil masa lama untuk proses itik serati.Kami makan gulai daging+acar timun+ikan kering(nih wajib,sebab masa puasa dah makan sedap-sedap).Adik-beradik perempuanlah yang paling sibuk.Hehe..Masing-masing ada kepakaran.Pakar basuh pinggan mangkuk+baju, pakar hias menghias,pakar kemas rumah,pakar membebel pun ada.Mak sayalah paling10X penat.Saya pernah kata kat mak saya-“sepatutnya anak menantu yang buat semua kerja nie,tapi kami “kecik-kecik” lagi,mungkin 5 tahun lagi kot”.Dekat dapurlah kami selalu gaduh-gaduh,saja cari pasal nak gaduh.Jarang dapat jumpa,gaduh-gaduh manja=).

Zaman dulu-dulu,mesti boleh dikatakan setiap hari ada posmen hantar kad raya kat depam rumah.Tahun nie,langsung takde.Nak buat macamana,dah ada macam2 kemudahan.SMS,MMS,Facebook.etc.Orang kata sekarang,budak sekarang bila raya terperap je depan TV.Erm,saya tak boleh nak kata apa. Sebab saya pun dua kali lima je.Remote TV ditekan2 nak tau ada cerita apa kat TV,lepas satu,satu.Ziarah menziarahi saudara mara ni selalunya mak ayah kami yang bawa.Kalau tak pergi mana-mana, duduklah menghadap TV.

Akhirnya,saya rasa macam lama cuti hari tu.Padahal seminggu sahaja.Mana nak cari mood belajar nih?Ramadhan dah lepas,masa luar ramadhan ni,mesti kita kurang berhati-hati.Susahnya nak jaga.

Puasa enam hari dalam bulan Syawal.


Fadhilat atau keutamaannya sangat besar sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:

"Sesiapa berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa (sunnat) enam hari dalam bulan Syawal adalah seperti puasa selama setahun." (Riwayat Muslim)

Moga bertemu Ramadhan seterusnya.

0 comments: