Friday, March 19, 2010

pesta buku



Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur(PBAKL)

Apabila buku berpesta,maka berduyun umat manusia yang ulat buku atau kaki buku mengunjungi pesta buku.tak terkecuali mereka yang suka beli buku.
Saya bukan ulat buku,tapi saya kaki beli buku. Memang tak boleh tengok buku,nak beli.Tapi tak baca.bad habit.sigh~Kira-kira lebih 20 buku saya ada, termasuk novel.Mula membeli tahun satu.Dalam satu tahun lebih kurang dalam 5 atau 6 buah buku,genrenya motivasi dan agama.
Tapi diri sendiri tidak termotivasi.Ternyata manusia bertindak mengikut apa yang dia percaya, bukan apa yang dia tahu.
Hipotesis oleh en tawel,

"99% daripada manusia yang rajin beli buku, tidak akan membacanya sehingga habis. Manakala 80% daripada baki 1% itu sekadar membacanya ala kadar."

Memang tepat dengan saya. Adakah selama ini saya telah membazir wang?Jawapannya ada disini:http://hembusan.blogspot.com/2009/12/buku-2-hipotesis.html#notakaki2.

Pandai pandailah menguruskan masa,cari masa nak baca buku.Supaya setiap masa,kita ada "current reading book",sikit pun tak apa.Nak baca buku pun kena ada minat kan?Ibaratnya,dua manusia bernikah tanpa mengenal satu sama lain,bagaimana nak bercinta?Jawapannya,pupuklah dulu minat dan mahu itu.InsyaAllah.

No comments: