Dari Pasir Mas ke Banting.

Thursday, February 25, 2010

afrina pandang kamera..
ralit tengok upin ipin

Kali ini,saya mahu bercerita.

Mula dengan hari khamis,11 febuari 2010.Jam 3 petang,saya keluar dari makmal.

Sampai di bilik,campak barang atas meja,kemas baju “busuk”, plus benda-benda lain disumbat dalam beg pakaian.Angkut beg tunggu bas nak balik rumah.Sabar menunggu, satu jam baru bas muncul.Jalan sangat jammed.Dalam pukul 4.40 petang,adik saya telefon.

“Abah dah tak de”

“Ha,oh,bila?”

“Baru je”

Air mata menitis.Tak sempat juga jumpa.Disebabkan jalan jammed,pukul 7 petang baru sampai di stesen bas pasir mas.Telefon ayah,ayah kata,tunggu 30 minit,ayah nak pergi ambil saudara kat Tanah Merah.


Hampir pukul 8 malam baru sampai di rumah. Waktu tu, ramai saudara berkumpul dirumah saya.Terus pergi ke rumah arwah abah,jumpa sepupu dan isteri arwah abah.Saya lihat anak2 abah dan saudara saya yang lain mengelilingi jenazahnya dan membaca surah yaseen.Ayah cerita,arwah abah untung,punya anak ramai,semuanya membacakan al-quran untuknya.Jam hampir ke 10 malam,orang makin ramai.Jenazah dimandikan dan dikapankan.Orang makin ramai menziarahi.Penuh ruang depan rumah.Kak Lah,parlimen rantau panjang,YB fatah,dan Speaker Kelantan,Ust.Nasaruddin hadir menziarahi.Jam 10 malam,solat jenazah dirumah saya,Us.Nasaruddin jadi imam.


Ayah cerita detik kematian arwah abah.Arwah mengangkat tangan untuk solat asar,salah satu tangan diqiamkan,saat satu tangan lagi jatuh untuk diqiamkan,arwah menghembuskan nafas terakhir.Saat itulah, azan asar berkumandang.(Azan lambat).


Arwah abah ialah abang ayah saya, “abah”adalah gelaran kami kepadanya.Kini, ayah hanya ada 3 orang adik beradik,ayah paling tua dan 2 orang makcik saya.

Banting?

Banting adalah destinasi percutian saya ,ceh,konon la bercuti.apa ada kat banting. Rumah kakak saya di banting,nak melawat anak saudara saya yang dirindui sambil hirup udara luar Kelantan.Rancangan ke banting terpaksa dibatalkan kerana kakak saya balik kg sebab “abah” meninggal.Disebabkan dah beli tiket balik ke pasir mas dari banting,kakak saya ajak jugak ke banting,pada 15 febuari.Ganti adik saya jadi nanny kejap.


Dari pasir mas,lalu rantau panjang-bukit bunga-jeli-grik-lenggong.Ingat lagi, singgah di R n R Jeli,saya nampak pelakon drama dengan family dia.Tapi tak tau apa nama dia.Saya bisik dekat kakak2 saya,diorang pass kat abg ipar saya.Serentak pandang pelakon tuh.Pelakon tuh,cam tau2 je dia orang femes.Tapi dia buat cam biasa je.Nanti terlebih mesra,orang kata perasan pulak.

Jam 10 malam,tidur di Lenggong,Perak(rumah abang ipar).Esoknya baru bertolak ke Selangor.Rancang nak jalan pagi,sebab dah agak mesti jalan jammed.Pukul 12 tengahari baru bertolak.Singgah di hentian sungai perak,makan tengahari. Then,lalu satu bangunan.Eh,klasiknya bangunan nie,cam mahkamah. “Inilah MCKK”..oooh…jawab saya. Nasib baik lalu sini,boleh kenal MCKK.Kata kakak saya.Dekat2 Masjid Ridwaniah,K.Kangsar,ada pokok getah tertua di Malaysia.Siap ada pagar lagi. Saya tak percaya,saya memang suka hati je tak nak percaya.Boleh tak?


Perjalanan yang memenatkan akhirnya sampai juga di Bukit Changgang,Banting.Saya yang dah lama tak menjejak kaki di kawasan KL,(padahal mana pernah gi KL betul2)tahu banyak info pasal tempat.Banyak keluar”oh” dari mulut sendiri dan dalam hati.Hari rabu(17 febuari), jadi pengasuh untuk anak saudara,afrina saffiyah,itu tujuan utama.Tapi saya ada “ugut” kakak saya,kalau tak bawa pergi jalan-jalan,tak nak ikut dia balik Banting.Hehe..Adik yang baik..


Tugas saya jadi pengasuh:mandikan, bagi susu,tidurkan,pujuk2 kalau nangis;).


Afrina tidur masa ummi(kakak saya) keluar rumah untuk pergi kerja. Kalau dia tak tidur,takkan saya nak biarkan dia sorang2.Tunggulah sampai afrina tidur kalau saya nak mandi,sarapan dan jemur baju.Jenuh jugak nak bagi dia tidur,kena dukung, dia nak tidur atas bahu saya.Memang itu perangainya.Then,mandikan afrina.Yang ni kena practice la.Adik saya yang dah jadi nanny afrina sebulan lebih dah terer dah.Sebab kena mandikan sorang2.Saya mandikan afrina dalam sinki kat dapur.Senang.Disebabkan kalut,tak sempat nak syampu rambut afrina yang lebat tuh.Afrina nie baru 3 bulan.Masa dudukkan dia dalam sinki,asyik nak bangun je,nak berdiri!Habis basah kuyup baju saya.;).Lepas mandi,pakaikan baju, seluar, pampers,sapu minyak dekat perut dia.Tak tertinggal barut perut,tak nak kasi angin masuk,nanti kembung.


Kalau afrina macam dah ada tanda-tanda nak nangis,cepat2 buat susu.Kalau tak,nanti buat susu satu tangan,satu lagi dukung dia.Kalau letak kat bawah,makin kuat dia nangis.Lepas bagi susu, kena sendawakan dia.Tepuk2 belakang,tapi dah makin besar nie, cepat je dia sendawa.Kalau afrina nangis,ada 3 kemungkinan:lapar,ngantuk dan pampers dah penuh.Kalau ngantuk nak tido la paling susah.Kena pusing satu rumah,nak bagi dia tidur atas bahu saya.Kadang2 bila nangis,saya bawa pusing satu flat,dia ok dah. Afrina mesra.Kalau orang agah,terkekek dia ketawa.Tak pun dia senyum.Pastu,tengok2 dah lentok atas bahu saya. Lenguh tangan saya dukung dia,sebab dia tidur kejap je.Lepas nak duk atas dukung. Bila dah petang,..penatnya..saya mengeluh.Mata selalu tengok jam,kira berapa jam lagi umminya nak balik.Hehe..Saya terfikir,suri rumah ialah pekerjaan paling penat dunia nie.Nak kemas rumah lagi,nak masak,kalau macam ni gayanya, boleh kurus saya.:)


Hari kedua(Khamis),kakak saya menunaikan janji.Bawa saya pergi jalan-jalan.Mana? Alamanda,Putrajaya.Ini kali pertama tau saya sampai Putrajaya.Lambat kan?..Sampai di Alamanda, di benak hati saya,oh,aku dah sampai KL.Macam ni la gaya orang KL pakai.Haha,memang macam rusa masuk kampong.Nama pun putrajaya,barang2 kat situ semua mahal2,standard orang kaya.Saya masuk MPH.Cari novel jaja dan din terbitan jemari seni.Wah,ada.Beli dan baca.Dua hari baru habis.Novel ni membuatkan saya gelak sorang2 dan air mata agak murah;).Dua buku pasal magnet diri oleh amin idris dan pengurusan wang oleh hjh.rohani saya sambar.Aci la,dah lama tak beli buku.Ye la,rajin beli je,bacanya tidak.


Kakak saya ajak makan dekat masjid putrajaya.Sambil dukung afrina,bawa la dengan segalanya begnya.Mak aih,ramainya pelancong.Aik,pakaian seragam apa tu,macam baju hujan,tapi warna pink.Rupanya pelancong bukan islam yang nak masuk masjid putrajaya kena pakai benda tu.Hehe..Duduk kejap je kat taman dekat masjid putrajaya,afrina nangis,puas pujuk.Last2,kami berangkat pulang.Rupanya dia nak tidur.Ada hikmah jugak afrina nangis,sebab waktu kami dalam kawasan putrajaya lagi,hujan dah turun;).Lain kali la datang bawa SLR sekali..Macamlah murah SLR tuh..


Hari Jumaat,19 Febuari,hari last jadi pengasuh.Hari ni afrina baik je,macam tau2 je cik nie dia dah nak balik kampung.Jadi ,jangan buat perangai ok.hehe….Kasih sayang seorang ibu,kakak saya selalu telefon, tanya pasal afrina.Baru berpisah pergi kerja pun dah rindu nak dengar suara afrina.Bila afrina nangis,saya pasang upin ipin,terus senyap.Jahat kan saya..Malas nak bawa jalan2.Afrina tegak je tengok upin ipin,agaknya dia tengok benda gerak2 tu yang dia suka tu.Macam la dia paham..


Malam tu,saya bertolak balik Kelantan.Naik keretapi dari Seremban.Bertolak lambat dari Banting. Bergegar kereta kelisa abg ipar saya speed,takut terlepas train.Tawakkal jelah.Lalu bandar seremban.Dalam gelap2,nampak lagi sign board ke SMAP Labu.Terkenang waktu muda2,berbaju batik,”berpeleseran” di bandar seremban. 30 minit dah sampai seremban. Sampai stesen keretapi tepat2 pukul 9.50malam,jam keretapi bertolak.Alhamdulillah,keretapi delay.Macam2 kemungkinan saya fikir kalau terlepas keretapi.


10.30malam,keretapi bergerak ke utara.11 pagi ,20 febuari ,selamat tiba di pasir mas.Sekian musafir saya.Baru2 ,teringat kat afrina,rindu nak jadi nanny dia lagi,walaupun, masa jadi nanny dia,rasa macam nak cepat je balik kampung.


Oh ya,saya tak cerita sangat pasal Banting.Sebab Bkt.Changgang ni dah pinggir Banting dah.Jauh perjalanan,luas mata saya.

Moga lain kali Allah memberikan saya peluang untuk bermusafir.

Sekian.

0 comments: