Tuesday, April 10, 2012

pelajaran dari korek telinga.

Assalamua'alaikum.


Bila pergi klinik pakar, sentiasa ada follow-up. Bila dah siap doktor check, "ok, lagi seminggu awak datang., "ok, lagi 8 minggu awak datang.Tapi kena sabar.


Saya sakit telinga. Rasa seperti ditekan2 sahaja bahagian dalam telinga. Sebabnya- saja-saja nak korek telinga.Dah jadi bad habit.
Selalu buat macam tu. Ok je, tiada masalah kesihatan yang berlanjutan.
Tapi kali ni, Allah nak bagi pengajaran.Memang rasa sakit+berdesing (ringing, bukan kring-kring ye)sepanjang masa.
Pergi klinik swasta, dia  bagi antibiotic dan rasa sakit itu hilang dalam masa 3-4 hari, tapi rasa berdesing tu tetap ada, & ia sangat mengganggu aktiviti harian khususnya aktvt percakapan. :)


Dipendekkan cerita dalam masa seminggu rasa berdesing hilang, tetapi jangkitan kulat itu masih ada. Ke klinik ORL, doktor bersihkan telinga, tak sure apa nama procedurenya. Tapi, ibaratnya, seperti cleaner membersihkan longkang guna pressurized water, agak sakit, (kacip gigi kuat-kuat) Dr bagi effexin. Lepas dua minggu dia suruh buat ujian pendengaran. Alhamdulillah normal. 


Ditanya jika ada masalah hidung, saya bagitahu ada resdung.
Dr periksa hidung, hidung dimasukkan besi yang ada kamera, meleleh air mata saya, sebab sakit.Sambil lap air mata, bagitahu dr, "sakit". 
Bersyukur, sebab pergi ORL sakit telinga, masalah acute rhinitis(resdung) yang selama ni ambil ubat pharmacy (loratidine), kali ni doktor prescribe nasal spray pulak. Ubat yang berbeza. Berharap ubat ni dapat sembuhkan acute rhinitis saya.


Pengajaran:
1)Jangan korek telinga sebab saja-saja.
2)Kadang-kadang, masa susah kita susah nak nampak hikmah kenapa Allah menjadikan kesusahan ini (padahal x susah mana pun).
3)1+1=3
4)sakit telinga saya tu=acute otitis rasanya. saya tak tahu orang lain macamana, tapi google akan terlebih dahulu"diagnose" sebelum didiagnosis oleh doktor perubatan.
p/s:rasa macam karangan budak kelas 5 kenanga pulak.

No comments: